Nekromanti Nostalgi - C64

Rising

Vila i frid
Buhuu.... kontrollerna i jättemånga spel är skitkonstiga. Typ Ctrl = vänster, 1= upp, 2= höger...

Jag försökte verkligen spela Bruce Lee (med ovanstående styrning), men gav upp när jag inte ens kunde kicka två gröna jättar till döds.

Mutant Camels verkar inte funka alls för mig. Synd, för jag gillade verkligen tvåan som kom till Amiga.

Å så är mina skills helt borta, jag klarade mig inte ens till vintern i Burning Rubber.

Är det någon som har mer koll på kontrollerna i de svårspelade liren än jag? Jag vill verkligen spela Archon 1...

/Riz
som inte lyckades fånga några spöken heller.

Bastardo

Swordsman
Grymt!!!!

Fast jag håller mig nog ändå till emulatorerna som finns.... iaf när jag vill drömma mig bort på riktigt :zeppelinare:

Saxifrage

Hero
Blue Max! BLUE MAX!!!

(tack trådstartaren för ännu en förlorad arbetsdag)

/Sax, som har en komplett C64 och en Vic-20 liggande i morsans förråd!

Nightowl

Champion
Jag har en bekännelse...

Jag är rätt generation för c64-nostalgi...

...men köpte inte dator förrän 486-an kom. :gremblush:

Erik, har aldrig spelat de klassiska spelen

Rosen

Myrmidon
Re: Jag har en bekännelse...

...men köpte inte dator förrän 486-an kom.

Hade inte du en Mac Classic i början?

--
Åke, är mer ABC 80-generationen i fråga om dataspel. (Det är dock en lång bit kvar till brorsan, som har lirat spel på en Nord-10...)

Eksem

Champion
Jag hade verkligen glömt hur mycket Super Mario Bros-ripoff Giana Sisters verkligen är. Haha, det borde ju inte vara lagligt?

Johan K

Gammal & dryg
w00t !

Bara det att det är ett gamalt retrospel till C64 gör ju nästan spelet till max-kult-faktor juh !!
Dock så är det lika coolt som jag minns det, kom ihåg att en poalre hade det när man var liten & man lirade C64..
Mycket minnen är det ! :gremgrin:

Nightowl

Champion
Re: Jag har en bekännelse...

Jag har glömt vad den hette, men det var en mystisk muterad Mac Classic, jo. Jag hade en MacIntosh-fetish som kom sig av att det fanns en märklig subkultur av nördar som sysslade med postspel, rollspel, lajv och MacIntosh.

De första dataspel jag verkligen spelade spelade jag dock på en polares 486. På MacIntosh spelade jag mest Warlords och lite Pirates, plus ett mystiskt porrspel.

Erik

Rickard

Urverk speldesign
"Jag hade verkligen glömt hur mycket Super Mario Bros-ripoff Giana Sisters verkligen är. Haha, det borde ju inte vara lagligt?"
De åkte på en stämning också.

Men allvarligt. Är det verkligen så kul med gamla spel? Visst, de har högt spelvärde men jag spelar hellre spel som gjorts idag med samma tema fast med lite snyggare grafik. Shoot-em-up i stil med Solaris, plattformsspel med namn som Liero och Soldat, eller varför inte ett hederligt Breakout/Arkanoid i ny tappning - DX-ball. (ok, alla är urgamla släpp men orka liksom - spela Brainchilddesings spel om ni är så jäkla bra då - spelet Knockin röjer i hot-seat!)

Retro i all ära, men det får gärna utvecklas också. Äh, jag är bara purken för att min eldräv inte dricker java så medvilligt.

/Han som hellre lyssnar på remixer av gammal datorspelsmusik än sid-filer

mcwolfe

Veteran
"/Han som hellre lyssnar på remixer av gammal datorspelsmusik än sid-filer"

Får jag tipsa om gruppen Visa röster som sjungit in acapella-versioner av diverse gamla c64-låtar. Deras skiva är inte helt dyr, och det ligger lite smakprov på deras site. Det jag hört av dem är riktigt bra

McWolfe

Rickard

Urverk speldesign
"Får jag tipsa om gruppen Visa röster som sjungit in acapella-versioner av diverse gamla c64-låtar"
Det får du gärna göra. Kan säga att jag redan hade hört Comic Bakery och Armageddon Man, då de finns att laddas ner på http://remix.kwed.org/ :gremsmile:

/Han som tycker första låten var grymt skön och som mest antar att det är samma låt, för han känner igen det svenska, kvinnliga skrattet

Dewil

Skrivbordsgeneral
Tips: Syntax Error

Jag vill tipsa om Syntax Error, kanske världens enda rikssända radioprogram med (nästan) bara datorspelsmusik. Sändes i P3 under åren 2000-2003 och fick i alla fall mig att bänka mig framför radions "Frank" på torsdagskvällarna. Samtliga sändningar kan laddas ned och avlyssnas på programmets hemsida.

Dewil

mcwolfe

Veteran
Tjejen som sjunger i Armageddon Man (Karin Ö) är med i Visa Röster. Däremot är ingen av låtarna du länkade till med gruppen som sådan. Som sagt, det är en acapellagrupp, medans båda "dina" var med instrument och sådant skojigt.

McWolfe

Dewil

Skrivbordsgeneral
?

Det framgår inte riktigt vad SlayRadio är för något, mer än att de distribuerar ljud över Internet.

Dewil, har gemensamma bekanta med ägaren