Jag fick en superdupernostalgi-kick häromdagen, när jag gick in i en tidningsaffär. På en hylla såg jag nämligen ett smalarpärm för Garbage Pail Kids-bilder! 80-talsfaktor: 100%
Men nu är ju jag inte i 30-årsåldern, så du har förmodligen ingen aning om vad jag pratar om. Garbage Pail Kids var iaf små klistermärksbilder på tecknade barn avbildade med diverse morbid humor. Man köpte dem i typ Boosters och fick ett knippe bilder samt ett äckligt tuggummi. Alla barn hade roliga namn såsom exempelvis tjurfäktaren "No way José" som hade ett stort hål genom magen där tjuren hade sprungit förbi, och "Dying Dinah" som var fastsurrad vid en fallande bomb. Det fanns också transvestiten "Marty Gras" och 50-talsrymdvarelsen "Alien Ian". Kul kul.
De förbjöds för att bilderna var så hemska - de slutade säljas! Haja det när "Ursäkta röran"-killarna blickar tillbaka på 80-talet och talar om "DDR-Sverige". Det ligger nog mycket i det.
Någon undrar säkert vad samlarbilder har med rollspel att göra, och jag är nära på att säga "allt", för på åttiotalet så spelade alla mina kompisar rollspel, och vi ventilerade allt sånt som vi gillade i vårt rollspelande. Ensamma Vargen, Drakborgen och Aztek Challenge slank med lika lätt som Garbage Pail Kids och de tecknade avsnitten av Ewokerna.
Fast jag har inte så stor erfarenhet av Kings Quest-spelen, så den delen av din nostalgi känner jag inte riktigt igen mig i. Jag var nog för ung för de spelen.
Well, nostalgi är kul, men jag brukar känna mig lite töntig när nostalgisökandet blir för navelskådande. Det är då jag blir glad när jag exempelvis hittar något C64-spel som jag inte spelade på 80-talet, men som jag ändå tycker är skitkul idag. Det är då jag förstår att det inte handlar om nostalgi, egentligen, utan mer om att några av dessa spel faktiskt var djäkligt mycket snyggare och häftigare än det som månglas ut idag.
När jag får tag i några gamla rollspelsböcker som jag inte ägde på 80-talet så skall jag checka om inte detsamma kan sägas om dem.