Nekromanti Nostalgica

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Finns det NÅN mer här än jag i 30 års åldern som får nostalgikickar o njuter av dem då man läser om gamla DoD, Mutant etc och som fortfarande kan uppskatta 3T6 och T100 varianter? Som minns tillnaka på långa härliga spelsejourer på 80 talet. Som minns C64's fantasyspel? Ni vet man spelade innan middagen gick o åt o så hörde man ändå spelmusiken nånstans avlägset och så återvände man och drog i sig chips och spelade tills man i princip tvingades i säng?

Funderar på att göra en ett återbesök dit på fredag fast med Kings Quest 8. Lagom gammalt, fantasy och jag ska ha spelet på medan jag käkar middag.

Is there anybody out there?

Morgoth

Swashbuckler
Även om jag inte var särskilt gammal på 80-talet så känner jag helt klart igen mig i det där med C64:an. Förstår dock inte riktigt rollspelsanknytningen.

Gamla rollspel ger mig mest gåshud (inte på ett trevligt sätt).

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Finns det NÅN mer här än jag i 30 års åldern som får nostalgikickar o njuter av dem då man läser om gamla DoD, Mutant etc och som fortfarande kan uppskatta 3T6 och T100 varianter?
Det finns något ännu bättre! De som inte snöat in sig på nostalgi men ändå uppskattar Mutant (som fortfarande baserar färdighetsslagen på T100) och som slår sina grundegenskaper med 3T6 i DoD6. Vi minns de härligt långa spelsejourerna som vi hade igår, eller i förra veckan.

Varför vara nostalgisk när spelen är bättre idag? Särskilt onödigt är det att vara nostalgisk över regelmekanismer som används även i dagens spel.

Eller hur?

Dessutom är datorspelen också mycket bättre idag.

- Vulf

Rising

Vila i frid
Jag fick en superdupernostalgi-kick häromdagen, när jag gick in i en tidningsaffär. På en hylla såg jag nämligen ett smalarpärm för Garbage Pail Kids-bilder! 80-talsfaktor: 100%

Men nu är ju jag inte i 30-årsåldern, så du har förmodligen ingen aning om vad jag pratar om. Garbage Pail Kids var iaf små klistermärksbilder på tecknade barn avbildade med diverse morbid humor. Man köpte dem i typ Boosters och fick ett knippe bilder samt ett äckligt tuggummi. Alla barn hade roliga namn såsom exempelvis tjurfäktaren "No way José" som hade ett stort hål genom magen där tjuren hade sprungit förbi, och "Dying Dinah" som var fastsurrad vid en fallande bomb. Det fanns också transvestiten "Marty Gras" och 50-talsrymdvarelsen "Alien Ian". Kul kul.

De förbjöds för att bilderna var så hemska - de slutade säljas! Haja det när "Ursäkta röran"-killarna blickar tillbaka på 80-talet och talar om "DDR-Sverige". Det ligger nog mycket i det.

Någon undrar säkert vad samlarbilder har med rollspel att göra, och jag är nära på att säga "allt", för på åttiotalet så spelade alla mina kompisar rollspel, och vi ventilerade allt sånt som vi gillade i vårt rollspelande. Ensamma Vargen, Drakborgen och Aztek Challenge slank med lika lätt som Garbage Pail Kids och de tecknade avsnitten av Ewokerna.

Fast jag har inte så stor erfarenhet av Kings Quest-spelen, så den delen av din nostalgi känner jag inte riktigt igen mig i. Jag var nog för ung för de spelen.

Well, nostalgi är kul, men jag brukar känna mig lite töntig när nostalgisökandet blir för navelskådande. Det är då jag blir glad när jag exempelvis hittar något C64-spel som jag inte spelade på 80-talet, men som jag ändå tycker är skitkul idag. Det är då jag förstår att det inte handlar om nostalgi, egentligen, utan mer om att några av dessa spel faktiskt var djäkligt mycket snyggare och häftigare än det som månglas ut idag.

När jag får tag i några gamla rollspelsböcker som jag inte ägde på 80-talet så skall jag checka om inte detsamma kan sägas om dem.

Krille

Super Moderator
"Finns det NÅN mer här än jag i 30 års åldern som får nostalgikickar o njuter av dem då man läser om gamla DoD, Mutant etc och som fortfarande kan uppskatta 3T6 och T100 varianter?"

Den eventuella nostalgi jag har dör effektivt när jag faktiskt bläddrar i spelen ifråga. Det finns ett antal spel som åldras snyggt och DoD Expert är inte ett av dem.

Samma sak gäller faktiskt för de flesta datorspel från tiden. "Å, titta, en pixelhög. Undrar vad den föreställer?" Några spel har överlevt tidens tand, men orsaken till det var snarare att de var bra, inte att de var från åttitalet. För liksom, vad var det egentligen för större skillnad mellan Delta, Uridium, R-Type, IO och Scramble?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Nostalgica -- Traveller

Jag minns långa och härliga spelsejourer på 1970-talet, som AD&D sexton timmar i sträck innan vi kollapsade av utmattning. Jag har fortfarande en nostalgipärm på bokhyllan med massor av grejor från min första Travellerkampanj som spelades 1978-82. Traveller var min första stora spelfavorit och jag vill inte släppa den helt och hållet.