Nekromanti Nostalgisk återblick på ett systembyggande...

Muggas

Hero
Hej.

Jag är sjuk och har tråkigt, så jag postar inlägg i min feberyra...

När jag rensade bland mina gamla rollspelsanteckningar hittade jag ett system som jag klurade på när jag var liten. Det innebar att istället för att med tärningar slå under eller över ett värde, så utgick man från medelvärdet på tärningsslaget. Ju skickligare man blev, desto större intervall att lyckas hade man.

I sin enklaste form:

3T6 ger medel 11. med nivå 1 i en färdighet måste man alltså slå 11 för att lyckas.

Nivå 2 innebär att 10, 11 och 12 är lyckande

Nivå 3 innebär att 9, 10, 11 , 12 och 13 är lyckande

o s v

Bättre Nivå i en färdighet innebär här alltså att fler tärningsutfall ger ett lyckat resultat, med utgångspunkt från ett medel (här: 11).

Sedan hade jag lagt in något konstigt. För lägre nivåer innebar vissa intervaller från det lägsta resultatet (3) och uppåt att man kunde fumla. För Nivå 1 på en färdighet låg fummelintervallet på 3-7, för Nivå 2, 3-5 för att slutligen försvinna på högre nivåer.

Dessutom hade jag infört intervall för "perfekt slag" som gradvis ökande. För Nivå 1, ingen chans för perfekt, för Nivå 2 innebar resultatet 11 perfekt, Nivå 3 också 11, Nivå 4 10-12 o s v

Så här såg det ut för några nivåer:

Tärningar: 3T6, Medel: 11

Nivå 1: Lyckat: 11 Perfekt: - Fummel: 3-7
Nivå 2: Lyckat: 10-12 Perfekt: 11 Fummel: 3-5
Nivå 3: Lyckat: 9-13 Perfekt: 11 Fummel: 3-5
Nivå 4: Lyckat: 8-14 Perfekt: 10-12 Fummel: 3

Med andra ord skulle man i första hand slå så nära medelvärdet för tärninsslaget som möjligt. Dessutom var det bättre att slå för högt än för lågt, p g a det sk. fummelintervallet.

Det som slår mig mest är den konstiga procentuella fördelningen mellan de olika intervallkategorierna Lyckat, Misslyckat, Perfekt och Fummel. På Nivå 1 är det t ex 31,25 % chans för fummel och 6,25 % chans för lyckande, alltså 5 gånger större chans att du hugger din vän i benet än att du träffar din motståndare... På Nivå 6 är siffrorna 68,75% chans för lyckande, 0% chans för fummel och hela 31,25% för perfekt (börjar ana ett mönster i siffrorna...)

Tycker själv att det var en annorlunda idé, även om fördelningen mellan olika intervallkategorier var rent åt h-e. Dessutom gjorde jag det ganska krångligt för mig, särskilt i tilläggsregler och utbyggnader som jag inte ska gå in på här...

Har ni liksom jag några uråldriga projekt liggande där ni som jag försökt hitta på något annorlunda men som visat sig vara ganska svårt att använda i praktiken?

Rickard

Urverk speldesign
"Hej."
Hej..

"Jag är sjuk och har tråkigt,"
Själv är jag mest sjukt tråkig..

"När jag rensade bland mina gamla rollspelsanteckningar..."
Det där är faktiskt en guldgruva i nostalgi.. Vilka stunder man hade när man satt och skrev ner helt värdelösa idéer.. :gremsmile:

"Har ni liksom jag några uråldriga projekt liggande..."
Jag var rätt inkörd på DoD.. Jag visste knappt att det fanns andra system.. Eller ja.. Jag visste om dem men de var för främmande för att vara bra.. Det är faktiskt inte förrän på senare år som jag kommit på alla dem där idéerna som inte visat sig användbara..

Den sämsta idén jag nog har haft (nu är jag blygsam.. Jag har haft måånga dåliga idéer :gremwink:) är nog det system där spelaren skulle gissa på ett tal och sedan slå så nära som möjligt med 1T10.. Ball tanke men funkade inte i verkligheten.. Mest för att jag krånglade till det alldeles för mycket.. Tärningssystemet lämnade jag in i den första dogmautmaningen och kallade det för Tvärslå..

Annars har jag ju mitt första rollspel Dark Soldiers där jag hittade på 66 yrken och 88 färdigheter... eller något.. Jag tröttnade på att skriva förklaringar för alla yrken så rollspelet lades ner..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som minns den här tråden

Mask_UBBT

Hero
Hey, det där är ju nästan precis det jag gör, i princip, till Kabal. Fast jag kör med 2T6 istället.

FV är alltså från ±0 till ±10, och dessa "breddar" resultatet...

Skillnaden är att mitt system bygger på att svårighen är dold, och är ett tal emellan 2 och 12, där SL väljer vad som gäller 7 är enklast, 12 och 2 är svårast.

Get it?

/Mask - som dock inte är säker på om det är ett system som han gillar sådär jättemycket nuförtiden...

Muggas

Hero
Det där är faktiskt en guldgruva i nostalgi.. Vilka stunder man hade när man satt och skrev ner helt värdelösa idéer..

Ja, för mig är idéerna lite färre men tålamodet något större. Antar att det kommer med åldern... :gremwink:

Jag var rätt inkörd på DoD.. Jag visste knappt att det fanns andra system.. Eller ja.. Jag visste om dem men de var för främmande för att vara bra..

Det man börjar med är alltid ens referens och som ung och grön vill man hålla sig till det man kört. Dessutom innebär ju alla egensnickrade husregler att man gör det regelsystem man använder lite "till sitt eget". För övrigt har jag alltid gillat DoDs regelkärna eftersom den dels är kul att spela med och dels är lätt att forma som man vill. Tilltalande, lite vaga, inkompletta regelkärnor som är lätta att förändra har alltid tillhört mina favoriter.

Ball tanke men funkade inte i verkligheten

Jag kollade in det. Verkar lättillämpligt, men kanske inget för mer ingående spel... Men i dogmaformatet borde det fungera hyfsat. Jag gillar orginella regeluppslag. Speltestade du det med dina polare?

Annars har jag ju mitt första rollspel Dark Soldiers där jag hittade på 66 yrken och 88 färdigheter..

Abstraherande i viss grad gör spel mer lättillämpliga, även om det kan vara trevligt att ha mycket att välja bland... Överordnade yrkestitlar med förslag på varianter på dem under respektive yrkesbeskrivning är nog bättre om man vill ha mycket att välja på... Annars är det ju bara att snickra en grundregelbok med det viktigaste och följa upp med nischade supplement senare, om man orkar... :gremwink:

Muggas

Hero
Get it?

Jeppsi. Häftigt att vi varit inne på samma linje.

Sökte efter Kaballänkar i gamla inlägg, men de verkar vara "döda länkar". Antar att du ska slänga upp lite mer om systemet på din hemsida när du orkar, skulle vara kul att se hur du tänkt...

Mörker

Warrior
Wow, cred till dig käre Muggas!
Det är sådana här inlägg som sätter lite krydda till tillbakablickarna, och det här var utan tvekan en intressant och nyskapande metod (om än med sina brister) att utföra handlingar.

Mask_UBBT

Hero
"Sökte efter Kaballänkar i gamla inlägg, men de verkar vara "döda länkar". Antar att du ska slänga upp lite mer om systemet på din hemsida när du orkar, skulle vara kul att se hur du tänkt... "

Problemet med uppslängandet på hemsidan är att för tillfället så krånglar det... Men det borjar trassa upp sig litegranna, så vi får se hur det blir :gremsmile: