NotebookLM som kreativt bollplank

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,902
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Nytt för mig men tydligen supergammalt. Anteckningsbok där du kan spara egna texter, som är AI-driven och bara utgår ifrån det du matat den med. Så frågar du utgår den från det du matat den och hittar inte på. Nåt för regelmakaren?

 
Last edited:

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,688
Location
Göteborg
Jag var skeptisk när jag hörde om NotebookLM, men det här är riktigt, riktigt coolt. Och användbart. Jag dumpade texter, anteckningar och källor jag hade för ett halvfärdigt projekt. Sen fungerade appen som ett aktivt bollplank när jag skrev vidare. Den hittade samband som jag hade missat och föreslog delar som jag borde utveckla. Imponerande. Ska bli kul att testa mer.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,688
Location
Göteborg
Har spelet Skodons regler på google-doc och frågade denna AI att göra en rollperson, vilket funkade (i alla fall en bra grund).

Prövade också med ett äventyr och fick förslag på saker som kan ske och som man ska tänka på.
Det låter coolt. Jag ska testa att stoppa in anteckningar om en kampanjvärld och se hur appen kan hjälpa mig att komma vidare.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,902
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Bakgrund för Estrid
Namn: Estrid Sunndotter
Börd: Fria

Uppväxt: Estrid är född och uppvuxen i en liten kustby i Thusar, ett område där börd och hävd väger tungt. Hennes far var fiskare och hennes mor drev ett litet värdshus vilket innebar att Estrid tidigt fick lära sig vikten av att arbeta hårt och att vara till lags. Hon lärde sig fiske av sin far och gästfrihetens regler av sin mor.

Släkthistoria: Enligt berättelserna om Estrids släkt drabbades hennes farfars familj av en svår farsot när han var ung. Endast han och hans syster överlevde. Systern blev senare anklagad för att ha stulit ett värdefullt smycke och tvingades fly byn för att undvika straff. Hon lämnade efter sig ett vackert broderi som hon själv sytt, ett arv som Estrids familj vårdar ömt.

Gille: Estrid är inte medlem i något formellt gille, men hon ser bygemenskapen som sitt gille och är lojal mot dess seder och traditioner.

Skuld: Estrid är i skuld till den gamle skeppsbyggaren i byn efter att han hjälpte hennes familj att reparera deras fiskebåt efter en storm. Skulden är inte formellt uttalad, men Estrid känner en stark plikt att återgälda tjänsten när tillfälle ges.

Gäld: Estrids familj får sin försörjning från havet och från de gäster som besöker deras värdshus. De har även rätt att fiska i vissa vatten tack vare en gammal överenskommelse med en lokal hövding.

Värn: Estrids familj och bygemenskapen är hennes främsta värn. Hon är också skicklig med kniv, en färdighet hon lärt sig av sin far för att försvara sig mot både rovgiriga sjömän och nyckfulla väsen.

Hävd: Estrid är fast besluten att hävda sin rätt till sin familjs goda namn och rykte, något som sattes på prov när hennes faster blev falskeligen anklagad. Hon är också en stark förespråkare för bygemenskapens traditionella rättigheter, särskilt när det gäller fiske och markanvändning.

Skaldestycke:
Om Estrid Sunndotter är nedtecknat…
Född vid havet, under måsens skri.Hennes hjärta är starkt, hennes vilja fri.
…bygden säger…
Hon är en dotter av Thusar, stolt och klok. Hennes lojalitet är stark, hennes hjärta rött som blod.

Mål: Estrids främsta mål är att skapa ett gott liv för sig själv och sin familj i den by hon alltid kallat sitt hem. Hon drömmer om att en dag kanske ta över sin mors värdshus och göra det till en plats där både lokalbefolkning och resande känner sig välkomna.

Skolning: Estrid har inga formella studier bakom sig, men hon har praktisk erfarenhet av fiske, hantverk och gästfrihet tack vare sin uppväxt. Hon är en snabb och uppmärksam elev och lär sig nya färdigheter med lätthet.

Utmärkande drag: Estrid är känd för sin vänlighet, sin arbetsamhet och sin förmåga att berätta fängslande historier. Hon har ärvt sin fars envishet och sin mors skarpa affärssinne, egenskaper som både kan vara till hjälp och till besvär.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,688
Location
Göteborg
Bakgrund för Estrid
Namn: Estrid Sunndotter
Börd: Fria

Uppväxt: Estrid är född och uppvuxen i en liten kustby i Thusar, ett område där börd och hävd väger tungt. Hennes far var fiskare och hennes mor drev ett litet värdshus vilket innebar att Estrid tidigt fick lära sig vikten av att arbeta hårt och att vara till lags. Hon lärde sig fiske av sin far och gästfrihetens regler av sin mor.

Släkthistoria: Enligt berättelserna om Estrids släkt drabbades hennes farfars familj av en svår farsot när han var ung. Endast han och hans syster överlevde. Systern blev senare anklagad för att ha stulit ett värdefullt smycke och tvingades fly byn för att undvika straff. Hon lämnade efter sig ett vackert broderi som hon själv sytt, ett arv som Estrids familj vårdar ömt.

Gille: Estrid är inte medlem i något formellt gille, men hon ser bygemenskapen som sitt gille och är lojal mot dess seder och traditioner.

Skuld: Estrid är i skuld till den gamle skeppsbyggaren i byn efter att han hjälpte hennes familj att reparera deras fiskebåt efter en storm. Skulden är inte formellt uttalad, men Estrid känner en stark plikt att återgälda tjänsten när tillfälle ges.

Gäld: Estrids familj får sin försörjning från havet och från de gäster som besöker deras värdshus. De har även rätt att fiska i vissa vatten tack vare en gammal överenskommelse med en lokal hövding.

Värn: Estrids familj och bygemenskapen är hennes främsta värn. Hon är också skicklig med kniv, en färdighet hon lärt sig av sin far för att försvara sig mot både rovgiriga sjömän och nyckfulla väsen.

Hävd: Estrid är fast besluten att hävda sin rätt till sin familjs goda namn och rykte, något som sattes på prov när hennes faster blev falskeligen anklagad. Hon är också en stark förespråkare för bygemenskapens traditionella rättigheter, särskilt när det gäller fiske och markanvändning.

Skaldestycke:
Om Estrid Sunndotter är nedtecknat…
Född vid havet, under måsens skri.Hennes hjärta är starkt, hennes vilja fri.
…bygden säger…
Hon är en dotter av Thusar, stolt och klok. Hennes lojalitet är stark, hennes hjärta rött som blod.

Mål: Estrids främsta mål är att skapa ett gott liv för sig själv och sin familj i den by hon alltid kallat sitt hem. Hon drömmer om att en dag kanske ta över sin mors värdshus och göra det till en plats där både lokalbefolkning och resande känner sig välkomna.

Skolning: Estrid har inga formella studier bakom sig, men hon har praktisk erfarenhet av fiske, hantverk och gästfrihet tack vare sin uppväxt. Hon är en snabb och uppmärksam elev och lär sig nya färdigheter med lätthet.

Utmärkande drag: Estrid är känd för sin vänlighet, sin arbetsamhet och sin förmåga att berätta fängslande historier. Hon har ärvt sin fars envishet och sin mors skarpa affärssinne, egenskaper som både kan vara till hjälp och till besvär.
Snyggt! Är det enbart AI med regler/setting som källor? Eller styrde du den efterhand?
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,902
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Snyggt! Är det enbart AI med regler/setting som källor? Eller styrde du den efterhand?
AI:n tolkade reglerna/instruktionerna i spelet för hur man skapar en rollpersons bakgrund [promt: skapa bakgrund till rollperson, ge den ett namn]. All info är från regeltexten.

Skulle vara intressant att se hur andra spel tolkas.

(inget är ändrat)
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,164
Nyfiken, kan du dumpa in text i den och (framgångsrikt) fråga om det finns några självmotsägelser eller annan inkonsistens i den? För det känns galet användbart.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,461
Location
Ludvika
Okej, det här var ju irriterande bra och användbart. Jag som nästan bestämt mig för att helt kassera AI på grund av miljöaspekten. Men på typ en timmes experimenterande igår fick jag mer rollspelsprepp gjord än på hela sommaren.

En sak dock är att den absolut inte bara utgår från det jag själv matat in i den. Jag bad den skapa en massa artefakter inspirerade av grekisk mytologi och den levererade med bravur trots att jag inte hade lagt in något referensmaterial om grekisk mytologi överhuvudtaget. Nu är väl inte just grekisk mytologi allt för kontroversiellt i sammanhanget, men något att vara medveten om av flera anledningar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,461
Location
Ludvika
Skulle vara intressant att se hur andra spel tolkas.
Efter lite snabbt experimenterande så klarar den det riktigt bra så länga _allt_ finns där (i form av slumptabeller eller annat). Så snart man behövde tillföra egen fantasi (Vad gäller exemplvis namn) eller göra mer nyanserade bedömningar började den tveka. Men det är möjligt att man hade kunnat lirka fram det ur AI:n genom att ställa mer ledande frågor (typ "skapa en rollperson som heter XXX") och be den bygga vidare på det.

Jag avstår från att ge närmare detaljer då jag inte läst allt det finstilta och inte vet hur kosher det är att ladda upp PDF:er av nån annans spel som referensmaterial (även om jag lagligt köpt PDF:erna).

Men det var kul att leka runt med det.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,902
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Ja, den använder nog en språkmodell för att tolka det material man laddar in. Så viss extern input är det. Har också märkt av visst brus/skräp även om det är lite.

Ju längre session man har desto bättre blir den, medan man jobbar. Men den verkar dumpa information mellan sessioner.

Det står (påstås) att den inte används för att träna språkmodeller och att data är lokalt. Men skulle nog ändå vara försiktig med andras material.

Är väl själv lite skeptisk, just för miljöaspekten. Meeen … well nu har jag använt den flera gånger.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,461
Location
Ludvika
Men den verkar dumpa information mellan sessioner.
Nooo! Det var ju just dess förmåga att hela tiden behålla tråden jag tyckte var så bra!

Vet du om det bara är sånt som enbart ligger i chatten, eller verkar den även glömma bort sånt man har nålat fast?
 
Top