NotebookLM som kreativt bollplank

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,444
Jag satt och lekte lite med verktyget igår och kopierade in krönikan jag skrev från när vi spelade Fantasy World. AI:n kom fram till möjliga samband, utveckling av relationer och vägar framåt som jag inte alls tänkt på. Men jag fick också en bekräftelse på att det går att spela renodlad play to find out och ändå få ihop en både spännande och sammanhållen berättelse. Som bonus pekade jag även mot DoD-regelboken och bad AI:n föreslå hur FW-karaktärerna skulle vara i Drakar och Demoner. I stort sett väldigt träffsäkert och en input till nya svagheter, hjälte- och släktesförmågor.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,461
Location
Ludvika
Tror den kommer ihåg det nålade. Har inte pressat systemet än.
Alright, ska experimenteras mer med i kväll!

Så länge den kommer ihåg nålade saker kan det ju vara en feature att den glömmer bort annat som nämnts i chatten, så man kan radera oönskade spår från referensramarna.

(hade kunnat göras på andra sätt så klart, men gissar på att det här är mindre resurskrävande än att man manuellt måste radera oönskade resultat själv).
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,902
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Möte vid vägskälet

Plats
: Ett vägskäl där en mindre stig mynnar ut på en större väg. I bakgrunden skymtar ett värdshus med rökmoln stigande från skorstenen.


Vad de gör: Alvar, en resande skald, kommer gående längs den större vägen. Han har sin luta på ryggen och ett glatt leende på läpparna. Estrid kommer gående längs den mindre stigen. Hon bär en korg med nyfångad fisk och ser trött men nöjd ut efter en dags arbete.

Vart de är på väg: Alvar är på väg till nästa by för att sprida sin musik och sina berättelser. Estrid är på väg hem till värdshuset där hon bor med sin familj.


Alvar: (Stannar upp vid vägskälet och ser Estrid komma gående. Han tar av sig lutade från ryggen och bugar lätt.) God dag på dig, fröken! Vilken skön dag att vara ute i den fria.


Estrid: (Ler förvånat mot Alvar. Hon är inte van vid att främlingar hälsar så glatt.) God dag. Jo, det är vackert väder, men solen tar hårt efter en dag på sjön.


Alvar: (Följer Estrids blick mot korgen hon bär.) Ah, en fiskare! Då förstår jag. Säg mig, är det till värdshuset där borta du är på väg?


Estrid: (Nods) Ja, det stämmer. (Hon ser nyfiket på Alvar.) Men du är inte härifrån trakten, eller hur?


Alvar: (Skrattar) Det har du rätt i. Jag är en simpel skald, Alvar är mitt namn, och jag reser runt i landet för att sprida glädje med min musik och mina berättelser. (Han ser uppriktigt på Estrid.) Är det långt till nästa by härifrån? Jag tänkte söka mig till ett värdshus för natten.


Estrid: (Ler varmt.) Du har tur, för du står precis framför ett. Följ mig, så ska jag visa dig vägen. (Hon börjar gå mot värdshuset.)


Alvar: (Går bredvid Estrid.) Det var vänligt sagt! Säg mig, vad heter du som är så gästfri mot en främling?


Estrid: (Skrattar lätt) Estrid. Och låt dig inte luras av mitt vänliga yttre, min far har lärt mig att gästfrihet är god affärsidé. Men du, berätta nu mer om dina resor! Vilka historier har du att förtälja? Jag har alltid varit svag för en bra historia.


Alvar: (Ler brett) Åh, jag har historier som kan få håret att resa sig på ditt huvud och andra som kan få dig att gråta floder av skratt! Men först, säg mig, vad är din favoritberättelse?


De två samtalar och fortsätter längs vägen.



Ankomst till värdshuset

Estrid och Alvar närmar sig värdshuset. Dörren står öppen och inifrån hörs sorlet av röster och skramlet av tallrikar. En ensam gestalt sitter vid ett bord i ett hörn, djupt försjunken i en tjock bok. Det är en munk, klädd i en enkel grå kåpa, med ett snöre som håller samman dräkten. Framför sig har han en bägare med något som ångar svagt. Han ser upp när Estrid och Alvar stiger in.


Estrid: (Ler varmt mot munken) God kväll, broder Erik. Hur står det till idag?


Broder Erik: (Nickar kort mot Estrid.) Estrid. Fisken gick väl till idag ser jag. (Hans blick vänds mot Alvar och hans ögonbryn höjs en aning.) Och vem är det du har med dig?


Estrid: (Presenterar Alvar med en gest.) Det här är Alvar, en resande skald. Han är på väg till nästa by men behöver tak över huvudet för natten.


Broder Erik: (Ser granskande på Alvar.) En skald, säger du. (Han tar en klunk från sin bägare och ser ut att fundera en stund.) Vad för historier har du i din väska då?


Alvar: (Ler snett mot broder Erik och slår sig ner vid bordet bredvid Estrid. Han tar försiktigt ner lutan från ryggen och stryker med handen över det slitna träet.)


Historier, broder Erik, det har jag gott om! Men vilken historia är inte värd mer än en sång? (Han nickar mot Estrid.) Vår gemensamma vän här nämnde att hon tyckte om historier, så vad passar väl bättre än att bjuda på en visa?


Utan att vänta på svar börjar Alvar spela en livlig melodi på sin luta. Hans röst, varm och fyllig, fyller snart det trivsamma värdshuset. Alvars fingrar dansar över lutans strängar och en glad melodi fyller värdshuset. Han möter Estrids blick och börjar sjunga.



Visa om trubaduren och fiskaren

Vid den glittrande sjöns strand, där vågorna smeka mot land, mötte jag en jungfru så skön, hennes ögon likt stjärnor i skyn.

Hennes hår, en gyllene våg, hennes leende, en sommardags skugga,hon drog nät fulla med fisk, hennes röst, en ljuv musik.

Jag, en simpel skald på färd,fängslades av hennes blick så härd, glömde allt om min luta och sång, förlorad i hennes skönhets mångfald.

Hon log och räckte mig sin hand,bjöd mig välkommen till sitt land,delade med mig av sin fångst, och berättade sagor om havets gång.

Nu vandrar jag vidare, men minns,hennes skönhet som ständigt glimmar, fiskaren vid den glittrande sjön, hon som stal mitt hjärta, min vän.


Munken skrattar och klappar i händerna. Estrid rodnar något vid Alvars ord, och hennes läppar formar ett litet leende som hon försöker dölja genom att ta en klunk öl.


Elden sprakar glatt i den öppna spisen och kastar ett fladdrande sken över de robusta träväggarna. Doften av saltat kött, varm öl och nybakat bröd blandas med doften av blöt ull och läder – dofter som vittnar om att värdshuset är en plats för både vila och hårt arbete. Sorlet av röster och skramlet från köket skapar en livlig ljudkuliss. Någon skrattar högt, en annan hostar till vid ett av borden och i bakgrunden hörs det dova mullret från en nöjd stamgäst. Trots att främlingar möts här – en skald, en fiskare, en munk, jägare – vilar en känsla av gemenskap i luften, ett tyst löfte om gästfrihet och värme.


Estrids vänliga hälsning till Broder Erik och hennes naturliga sätt att introducera Alvar tyder på att man här är van vid att öppna sina dörrar för resenärer och vandrare. Värdshuset är uppenbarligen inte bara en plats för att äta och sova, utan också en plats för att dela historier, söka sällskap och finna en stunds ro.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,902
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Kan säga direkt att det jag rensat bort är alla ställen där den skriver om vad som finns i orginaltexten och vad som är genererat. Ju mer det drar iväg desto osäkrare blir den. Så med lite mer input och längre bakgrund så ska det nog funka bättre.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,461
Location
Ludvika
Nej, den kommer inte alls ihåg en karaktär den skapade åt mig i går, trots att den ligger pinnad. Men jag kunde kopiera texten och direkt lägga in den som en källa, och då funkade det.

Ska leka lite mer med det och se hur det funkar. Men en av sakerna jag verkligen gillade igår var hur den ständigt återkopplade till vad den hade hittat på och vävde in det i nya sammanhang.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,902
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Ja, det blir lätt hattigt. Funkar nog bäst som ett verktyg att spåna med under en session som man sen kopierar till annat dokument.

Just prövat med tjugo dokument (vilket verkar vara max) och det funkar hjälpligt. Men den har svårt för att hålla reda på ordning om man inte berättar det. … nästa version av denna AI kan man hoppas på för längre/större projekt.

Frågan är hur mycket detta används efter första förtjusningen släppt.
 

The Airborne Toxic Event

Durazac 15. Makes Prozac seem like a decaf latté.
Joined
12 Jun 2024
Messages
138
Spännande ser ut att vara vid första översikten ett användbart verktyg framförallt att genera saker som behövs inför en session. Kommer att testa i veckan.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,444
Jag testade att peka AI:n mot vår långa krönika från när vi spelade Sju porträtt av Elvira Wallin. Mycket fascinerande! Det är spännande att få en sammanfattning av karaktärsutvecklingen och se hur AI:n tolkar den.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,461
Location
Ludvika
Först studsade jag lite mot det här med att den "glömmer" chatten mellan sessionerna. Men nu när jag smält det så börjar jag faktiskt känna att det är riktigt bra på ett sätt! Man måste bara arbeta in det i sin planering från start.

En sak jag verkligen gillade i min första session där jag började med att låta verktyget sätta ihop ett äventyrskoncept åt mig var att den hela tiden byggde på det den redan hittat på, så det var väldigt lätt att behålla kontinuerliteten och fördjupa sig i detaljer.

Men det var också väldigt svårt att få verktyget att släppa den tråden när man ville fokusera på något annat och börja med något nytt. Jag hade ibland svårt att få den att släppa SLP:er den redan föreslagit och fokusera på nya SLP:er, utan den ville alltid bygga vidare på det gamla (kan ha med promterna att göra, så klart).

Jag tror att så länge man planerar och gör klart ett "projekt" i en sittning så tror jag snarast detta kommer börja kännas som en feature, istället för en utmaning. Men det gäller att man är beredd på det! (och till viss del kan man ju precis som Quadrante föreslog kopiera den text man vill jobba vidare med och lägga in som källa. Har inte experimenterat mer med det dock).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,365
Location
Göteborg
Ger den hänvisningar till var i texten den hämtat saker från? Jag har hittills inte riktigt lyckats hitta någon användning för AI i mitt rollspelsmakande annat än som en ren textbehandlare ("Ta den här listan och gör om verben till dåtid" och liknande). Här tänker jag att man möjligtvis kan ha användning av detta för efterforskningar. Alltså ladda in vetenskapliga essäer och källtexter och be den plocka ut information som kan vara relevant för mig i rollspelssyfte. Men då vill jag nog att den säger varifrån den hämtat informationen så att jag kan dubbelkolla.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,444
Ger den hänvisningar till var i texten den hämtat saker från? Jag har hittills inte riktigt lyckats hitta någon användning för AI i mitt rollspelsmakande annat än som en ren textbehandlare ("Ta den här listan och gör om verben till dåtid" och liknande). Här tänker jag att man möjligtvis kan ha användning av detta för efterforskningar. Alltså ladda in vetenskapliga essäer och källtexter och be den plocka ut information som kan vara relevant för mig i rollspelssyfte. Men då vill jag nog att den säger varifrån den hämtat informationen så att jag kan dubbelkolla.
Ja, det dyker upp små siffror som hänvisar till originaltexten.
 

The Airborne Toxic Event

Durazac 15. Makes Prozac seem like a decaf latté.
Joined
12 Jun 2024
Messages
138
Testade lite på lunchen att slänga in hela den planerade handlingen till ett CoC jag skrivit. Den klarade galant av att ge mig en tidslinje och peka på historia och mytologi som kan påverka spelarnas uppdrag. Jag tror att man kan helt klart dra nytta av den. Framförallt om man gör anteckningar efter sessioner som jag brukar göra och sedan omvandla dessa till något som går att nyttja nästa gång.
 
Top