Quadrante
Grisbonde
Jag i mitt fall kopierade bara in instruktionerna, länkade inte till forumet. Men det kan ju vara så att den i sin tur jämför min källa med externa (aka forumet).
Jag använde faktiskt Google Gemini för att göra en lista med namn, vilket drivs av samma LLM tror jag. Tror det förklarar saken. Bra lärdom att ta med sig också, att de är väldigt repetitiva de där rackarna.Jag i mitt fall kopierade bara in instruktionerna, länkade inte till forumet. Men det kan ju vara så att den i sin tur jämför min källa med externa (aka forumet).
Du kan nog be den skriva en intressant artikel med massa olika jämförelser.Om man lägger in 100 rollspel från 1976-2024 som källor, undrar vad NotebookLM skulle kunna göra med den informationen? Extrahera alla grundregler och sedan jämföra dem? Sätta ett värde på komplexitet för varje spel? Eller vad skulle vara intressant att få fram?
Det är en feature inte en bugg. Det är lite syftet med denna AI.Notebook verkar vara ganska begränsat till de källor som ligger inne.
Ja, den biten stör mig också. Ibland vill jag ju bara köra på och se vad som poppar upp, och sen gå tillbaka och fästa flera inlägg i ett kör, men det är jäkligt bökigt och det är lätt att missa något när man hoppar fram och tillbaka hela tiden.Nu har jag testat med ett nytt litet projekt. Äntligen börjar jag fatta hur man använder appen. Men att byta mellan chat och anteckningsbok är fortfarande skumt. De borde legat sida vid sida tycker jag. Varför är Google så dåliga på att göra gränssnitt som är lätthanterliga?
Jag håller med. Roligt i början, men lite mäh i längden. Sammanfattningar och kritik funkar bäst för mig. Den skapade även en tidslinje utifrån en prosatext och den blev ganska imponerande.Well. Ju mer jag prövar. Desto mer sporrad blir jag att >inte< använda den. Det roliga med texter är att skriva, hålla flera trådar igång och styra vart det leder. Men, att sortera saker jag haft liggande, eller hjälpa till att leta upp stycken i andras (eller egna) texter, känns som huvudsyftet. Till det funkar den riktigt bra.
Eh, du och jag har nog väldigt olika fallenhet för den biten i så fall. För mig skulle det vara väldigt mycket mer jobb att göra jobbet själv.Den kan generera riktigt bra om man förberett med formen, men då kan man i och för sig göra jobbet själv.
Ah! Kanske snarare att vi bara har olika kontrollbehov =D. Vilket kanske också beror på olika målbilder för det genererade matieralet.Vet inte riktigt om det är så. Mer att om jag ska få genererat material som följer mina önskemål, blir det rätt långa instruktioner (och stort referensmaterial). Men om jag bara vill ha lite inspiration så behöver den inte supermycket eller supertydliga instruktioner.