NotebookLM som kreativt bollplank

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,530
Jag i mitt fall kopierade bara in instruktionerna, länkade inte till forumet. Men det kan ju vara så att den i sin tur jämför min källa med externa (aka forumet).
Jag använde faktiskt Google Gemini för att göra en lista med namn, vilket drivs av samma LLM tror jag. Tror det förklarar saken. Bra lärdom att ta med sig också, att de är väldigt repetitiva de där rackarna.
 

Puckohue

Warrior
Joined
9 Feb 2016
Messages
223
Location
Malmö
Jag lät den läsa reglerna till Boldhome Heroes och bad den sedan skriva ett förslag till ett spelardrag. Tyvärr lyckades den inte följa reglerna. Den försökte göra flera handlingar varje vecka (man får bara göra en), den förväxlade "pre-turn"-handlingar med veckohandlingar, den angav handlingar för fem veckor (det är fyra enligt reglerna) och den hittade på saker som inte finns i reglerna (en tabell listar de värdshus som finns, men verktyget hittade på ett nytt).

Jag är inte imponerad av denna oförmåga att följa instruktioner.

Jag kan däremot förstå nyttan i flera exempel som andra gett ovan. Så länge det inte krävs stringens i svaren kan det säkert inspirera och hjälpa på olika sätt.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,688
Location
Göteborg
Om man lägger in 100 rollspel från 1976-2024 som källor, undrar vad NotebookLM skulle kunna göra med den informationen? Extrahera alla grundregler och sedan jämföra dem? Sätta ett värde på komplexitet för varje spel? Eller vad skulle vara intressant att få fram?
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,070
Location
Uppsala
Om man lägger in 100 rollspel från 1976-2024 som källor, undrar vad NotebookLM skulle kunna göra med den informationen? Extrahera alla grundregler och sedan jämföra dem? Sätta ett värde på komplexitet för varje spel? Eller vad skulle vara intressant att få fram?
Du kan nog be den skriva en intressant artikel med massa olika jämförelser.

Eller uppdatera gamla spel med moderna regler.
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
236
Notebook verkar vara ganska begränsat till de källor som ligger inne. Någon större egen kreativitet har jag inte stött på utan får mest 'att den informationen saknas'. Är iofs bra för hitta ställen som saknar information men lite sämre när man vill vara lat och fylla ut dessa enkelt...
Klarade inte t.ex skapa en rollperson utifrån reglerna som låg inne.
Men bra på hitta information som tillhör varandra och länka dessa från flera källor. Så föra anteckningar från sina rollspelssessioner är den nog rätt lämpad för.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,688
Location
Göteborg
Nu har jag testat med ett nytt litet projekt. Äntligen börjar jag fatta hur man använder appen. Men att byta mellan chat och anteckningsbok är fortfarande skumt. De borde legat sida vid sida tycker jag. Varför är Google så dåliga på att göra gränssnitt som är lätthanterliga?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,461
Location
Ludvika
Nu har jag testat med ett nytt litet projekt. Äntligen börjar jag fatta hur man använder appen. Men att byta mellan chat och anteckningsbok är fortfarande skumt. De borde legat sida vid sida tycker jag. Varför är Google så dåliga på att göra gränssnitt som är lätthanterliga?
Ja, den biten stör mig också. Ibland vill jag ju bara köra på och se vad som poppar upp, och sen gå tillbaka och fästa flera inlägg i ett kör, men det är jäkligt bökigt och det är lätt att missa något när man hoppar fram och tillbaka hela tiden.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,902
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Gör ett försök att definiera hur äventyr, mysterier och prepp är konstruerade och vilka steg som man bör ha. Sen bestämmer jag ingredienser och låter AI:n fabulera en inledning.

Hjärtstölder i Staden

Steg 1: Etablera Nuläget

I en pulserande metropol, där invånarna lever sina liv i trygg förvissning om sin säkerhet, verkar allt vara i sin ordning. Våra protagonister, ett par skarpa privatspanare, går sina dagliga sysslor – löser mindre fall, hanterar envisa klienter och försöker få ekonomin att gå ihop. Ingenting tyder på att något ondskefullt lurar under ytan, och begreppet hjärtstöld tillhör fantasins värld.

Steg 2: Introducera en Person
En kväll, under ett rutinuppdrag på en elegant välgörenhetsgala, stöter privatspanarna på en framstående hjärtkirurg, Dr. Eva Lindberg. Hon är kvällens hedersgäst och strålar av stolthet över sitt arbete med att rädda liv.

Hon är helt omedveten om att hon snart kommer att dras in i centrum av ett mysterium som kommer att skaka om hennes värld.

Steg 3: Förebåda Förändringen
Under galans vimmel snappar privatspanarna upp ett oroande rykte. En framstående juvelerare har hittats död i sin ateljé, hans värdefulla stenar orörda men hans bröstkorg är märkligt nog uppskuren och tom. Polisen avfärdar det som ett makabert inbrott som gått fel, men en isande känsla sprider sig i rummet när ryktet når Dr. Lindberg.

Steg 4: Förstärk Förebådandet
Nästa dag kontaktas privatspanarna av en mystisk välgörare som erbjuder dem ett lukrativt uppdrag: att undersöka juvelerarens död. Uppdragsgivaren, vars identitet hålls hemlig, verkar övertygad om att det inte rör sig om ett vanligt inbrott. Kan det finnas en koppling till Dr. Lindberg och hennes arbete med hjärttransplantationer?

Privatspanarna anar att något inte står rätt till och bestämmer sig för att ta sig an fallet.

Är uppdragsgivaren inblandad?
Det är för tidigt att säga, men deras ovanliga intresse för fallet väcker frågor. Är de bara en bekymrad medborgare, eller döljer de något mer?

Steg 5: Nästa Delmål
Medan privatspanarna gräver djupare i juvelerarens död, sker ännu ett makabert mord. Den här gången är det en känd atlet som hittats död, hans hjärta borta.

Panik utbryter i staden när folk inser att en hjärtstjuv går lös.

Känns som bra start att skriva ett Noiräventyr utifrån…
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,902
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Känns som att det blir bäst (läs intressant) när man matar in mycket kreativitet själv och får tillbaka något läsbart (användbart) om man definierar en strikt modell. Helt okej med mig. Det roliga är ju egentligen att göra, inte bara läsa slump en AI spottar fram.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,902
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Well. Ju mer jag prövar. Desto mer sporrad blir jag att >inte< använda den. Det roliga med texter är att skriva, hålla flera trådar igång och styra vart det leder. Men, att sortera saker jag haft liggande, eller hjälpa till att leta upp stycken i andras (eller egna) texter, känns som huvudsyftet. Till det funkar den riktigt bra.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,461
Location
Ludvika
Hmm... jag tror att de har snöpt källorna lite.

Förut kunde jag be den ta inspiration från allmän historia och mytologi som inte hade något med inlagda källor att göra, och den gjorde det utan att ifrågasätta. Nu klagar den över bristande källor istället.

Det gör den väldigt mycket mindre praktisk för allmänt världsbyggande och äventyrsprepp, men är mer i linje medproduktbeskrivningen.

Däremot kan man ju länka till valda wikipediasidor och annat så det krävs lite mer arbete, bara.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,688
Location
Göteborg
Well. Ju mer jag prövar. Desto mer sporrad blir jag att >inte< använda den. Det roliga med texter är att skriva, hålla flera trådar igång och styra vart det leder. Men, att sortera saker jag haft liggande, eller hjälpa till att leta upp stycken i andras (eller egna) texter, känns som huvudsyftet. Till det funkar den riktigt bra.
Jag håller med. Roligt i början, men lite mäh i längden. Sammanfattningar och kritik funkar bäst för mig. Den skapade även en tidslinje utifrån en prosatext och den blev ganska imponerande.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,461
Location
Ludvika
Jag har haft stor använding av den för äventyrsskrivande. Vet förvisso inte hur bra det kommer funka nu när de verkar ha begränsat vad AI:n har tillgång till utöver egna källor, men tidigare var den väldigt bra på att ge förslag på övergripande äventyrskoncept, sen kunde jag lätt be den fläska ut valda delar och hitta på SLP:er med varierande grad av styrning.

Det blir ju ingen "färdig produkt" av det. Men betydligt mer utförligt än den äventyrsprepp jag brukar göra på en bråkdel av tiden.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,902
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Den är helt klart användbar. Men mindre för att generera, mer för att sortera och jämföra.

Den kan generera riktigt bra om man förberett med formen, men då kan man i och för sig göra jobbet själv. Men tänker att man kan använda det under spel för att få in lite brus om man inte har nog med material förberedd.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,461
Location
Ludvika
Den kan generera riktigt bra om man förberett med formen, men då kan man i och för sig göra jobbet själv.
Eh, du och jag har nog väldigt olika fallenhet för den biten i så fall. För mig skulle det vara väldigt mycket mer jobb att göra jobbet själv.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,902
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Kanske.

Vet inte riktigt om det är så. Mer att om jag ska få genererat material som följer mina önskemål, blir det rätt långa instruktioner (och stort referensmaterial). Men om jag bara vill ha lite inspiration så behöver den inte supermycket eller supertydliga instruktioner.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,461
Location
Ludvika
Vet inte riktigt om det är så. Mer att om jag ska få genererat material som följer mina önskemål, blir det rätt långa instruktioner (och stort referensmaterial). Men om jag bara vill ha lite inspiration så behöver den inte supermycket eller supertydliga instruktioner.
Ah! Kanske snarare att vi bara har olika kontrollbehov =D. Vilket kanske också beror på olika målbilder för det genererade matieralet.

Jag har än så länge bara använt det för att generera kampanjprepp för husbehov. Dvs inget jag har tänkt släppa.

Så nivån på instruktioner jag behövt ge den har mest varit "Skriv ett äventyr för 4 personer som utspelar sig i Seattles slumkvarter", och "Skriv om det där förslaget och plocka bort alla referenser till AI och matrixen".

Jäklar vad den tog chansen att stoppa in AI i olika roller när premisserna tillät det =D
 
Top