Quadrante
Grisbonde
Ja det blir lite olika utifrån vad man vill ha det till. … och ja!, jag vill ha kontroll om det handlar om vad som skapas. Men random stuff under en spelsession kan vara all in AI, det handlar mer om brus och inspo.
Testade just "Skriv ett äventyr för 4 personer som utspelar sig i 'min värld'" och fick typ det som redan fanns inskrivet i världen tillbaka till mig. Inga nya påhitt alls. Jo, ett värdshus som äventyret började på. Tror inte jag har några värdshus omskrivna... Men annars bara en blandning av redan inskrivet material. Då ser jag andra AI verktyg för inspiration som mer värdefullt.Ah! Kanske snarare att vi bara har olika kontrollbehov =D. Vilket kanske också beror på olika målbilder för det genererade matieralet.
Jag har än så länge bara använt det för att generera kampanjprepp för husbehov. Dvs inget jag har tänkt släppa.
Så nivån på instruktioner jag behövt ge den har mest varit "Skriv ett äventyr för 4 personer som utspelar sig i Seattles slumkvarter", och "Skriv om det där förslaget och plocka bort alla referenser till AI och matrixen".
Jäklar vad den tog chansen att stoppa in AI i olika roller när premisserna tillät det =D
Jag har inte prövat sen de ströp de allmänna källorna. Det är möjligt att de har vingklippt den funktionen i verktyget. Inte för jag klandrar dem. Det känns som att det var en oavsiktlig käll-läcka.Då ser jag andra AI verktyg för inspiration som mer värdefullt.
Att inte hitta på en massa saker själv är väl själva uspen för det här verktyget? Låter ju som att det fungerar precis som det ska. Om den hittade på saker som inte finns i källmaterialet så kan man ju inte lita på vad den säger.Testade just "Skriv ett äventyr för 4 personer som utspelar sig i 'min värld'" och fick typ det som redan fanns inskrivet i världen tillbaka till mig. Inga nya påhitt alls. Jo, ett värdshus som äventyret började på. Tror inte jag har några värdshus omskrivna... Men annars bara en blandning av redan inskrivet material. Då ser jag andra AI verktyg för inspiration som mer värdefullt.
Jupp, men just i början var det ju så; en hade god kunskap om grekisk mytologi utan att jag hade laddat upp några källor om det överhuvudtaget. Så är inte längre fallet, så det var nog bara en bug (som jag råkade dra stor nytta av innan den åtgärdades =D).Om den hittade på saker som inte finns i källmaterialet så kan man ju inte lita på vad den säger.
Jag tänker att det är just vad man vill ha av ett sånt här verktyg. Vill man ha fria fantasier så finns det redan andra som löser det.Att inte hitta på en massa saker själv är väl själva uspen för det här verktyget?
Om du har exempel på sånna verktyg (som är gratis) där man fortfarande kan ladda upp egna källor, ställa vilkor, och som kan "behålla tråden" är jag väldigt intresserad!Vill man ha fria fantasier så finns det redan andra som löser det.
Testade just "Skriv ett äventyr för 4 personer som utspelar sig i 'min värld'" och fick …
Helt ok upplägg, men de vaga beskrivningarna känns väldigt typiska för AI-genererad text. NotebookLM borde ju kunna vara mer detaljerad när den har källor att plocka från.Äventyr för fyra spelare i "Min Värld"
"Den försvunna arvingen"
Introduktion: Rykte sprider sig om oroligheter i grannbyn. Den åldrande byäldsten, en vis och respekterad man, har dött under mystiska omständigheter och hans enda arvinge, en ung man som varit på resa, har inte setts till. Utan en arvinge riskerar byn att splittras av interna konflikter och maktkamper. Rollpersonernas ätt har blivit kontaktad av den avlidne byäldstens bror för att undersöka försvinnandet och återställa ordningen.
Rollpersonerna: Uppmuntra spelarna att skapa rollpersoner som har en koppling till grannbyn eller en anledning att vilja hjälpa till. De kan vara barndomsvänner till den försvunne arvingen, ha en skuld att betala till den avlidne byäldsten eller se det som sin plikt att upprätthålla freden i trakten.
Ledtrådar:
● Den mystiska sjukdomen:Byäldsten dog efter en kort tids sjukdom, men ingen läkare kunde fastställa orsaken. Några bybor viskar om förgiftning, men ingen vågar anklaga någon öppet.
● Den försvunne sonen: Ingen har sett eller hört från arvingen på flera månader. Hans mor är utom sig av oro och fruktar det värsta.
● Den girige kusinen: Byäldsten hade en girig och maktlysten kusin som alltid avundats honom hans ställning. Kusinen har setts smyga runt gården under nätterna.
● Den gamla spåkvinnan: En gammal spåkvinna i utkanten av byn påstår sig ha haft en vision om arvingen. Hon vill dock bara dela med sig av sin kunskap i utbyte mot en värdefull gåva.
Utmaningar:
●Undersöka byäldstens död:Rollpersonerna måste undersöka byäldstens gård, prata med bybor och samla ledtrådar för att avgöra om han dog av naturliga orsaker eller mördades. De kan använda färdigheter som Kunna, Läkaoch Spåför att tolka tecken och vittnesmål.
● Hitta den försvunne arvingen:Rollpersonerna måste följa arvingens spår och ta reda på vad som hänt honom. De kan använda färdigheter som Jaga, Finna, Rida och Seglaberoende på vilken väg arvingen tagit.
● Hantera byns konflikter: Den försvunne arvingen skapar oro och maktkamper i byn. Rollpersonerna måste navigera mellan intriger, misstänksamhet och gamla fejder för att förhindra att situationen eskalerar till våld. De kan använda färdigheter som Hävda, Tala, Lyssna och Förhandla för att lugna ner situationen.
Upplösning: Beroende på rollpersonernas val och handlingar finns det flera möjliga upplösningar:
● Arvingen hittas vid liv: Han kan ha blivit kidnappad, råkat ut för en olycka eller valt att försvinna frivilligt. Rollpersonerna kan vinna ära och respekt genom att rädda honom och återförena honom med sin familj.
● Arvingen hittas död: Han kan ha blivit mördad eller dött av naturliga orsaker. Rollpersonerna kan skipa rättvisa genom att hitta hans mördare eller avslöja sanningen om hans död. De måste dock vara beredda på att möta motstånd från mäktiga personer som vill dölja sanningen.
● Arvingen förblir försvunnen:Rollpersonerna kanske inte lyckas hitta arvingen, men de kan fortfarande hjälpa byn att gå vidare genom att hitta en ny ledare eller förhandla fram en fredlig lösning på konflikterna. De kan behöva göra svåra val och kompromisser som påverkar deras anseende och relationer i framtiden.
Slutsats: Oavsett utgången av äventyret bör rollpersonerna ha fått uppleva spänningen i att utreda ett mysterium, möta faror och fatta svåra beslut som påverkar deras liv och omgivning. De bör också ha lärt känna sina rollpersoner bättre och stärkt banden till sin spelgrupp.
Det blev ju helt okej, även om det finns en hel del att göra innan det är spelbart. Sporrar mig att skriva klart rekommendationer om äventyr och intriger. Kanske ge exempel på hur man kan preppa och hur strukturen för olika hi kan se ut. Främst att det ska vara/borde vara/lämnas öppet för gruppen.
Ja, men det tyder också på att strukturer för vad som äventyr är och vad de handlar om saknas eller behöver byggas ut.NotebookLM borde ju kunna vara mer detaljerad när den har källor att plocka från.
Det borde inte vara några problem. Så länge Google inte tränar AI:n på materialet räknas det som personligt bruk är min gissning.Jag provade att läsa in en mindre rollspels PDF på några sidor, och tyckte den gav bra och analyserande svar på frågorna jag ställde. Det skulle vara spännande att låta den läsa in en hel source bok och ställa frågor utifrån det.
Men får man det, vad är det som gäller? Får man läsa in vad som helst i NotebookLM och vad gäller för PDFer man köpt?
Hi @everyone
We’re very excited to announce that we have just launched **Audio Overview** in NotebookLM, which allows you to **turn your PDFs, documents, slides, charts, and more into engaging audio discussions**. With one click, two AI hosts start up a lively “deep dive” discussion based on your sources. They summarize your material, make connections between topics, and banter back and forth. You can even download the conversation and take it on the go.
**How to generate your first Audio Overview:**
- Open an existing notebook (or create a new one and upload some sources)
- Open the *Notebook guide*
- Click on the *Generate* button
- Wait for several minutes
*Note: you need edit access to a notebook in order to generate or delete an Audio Overview.*
**Audio Overview is still experimental and has some known limitations:**
- Audio Overview (including the voices) is AI-generated, so there might be inaccuracies and audio glitches.
- Audio Overview is only in English at this moment.
- It can take a few minutes to generate an Audio Overview (feel free to do other things while generation is in progress).
- You can’t interrupt the AI hosts yet.
You can read more about the announcement [here](https://blog.google/technology/ai/notebooklm-audio-overviews/).
Thank you for your excitement (and patience!) as we worked towards bringing this to you! Please give it a try and let us know what you think
(jag skäms nästan för att säga det, men det är riktigt, riktitigt bra! )Nu med podcast!