Då slår jag så upp portarna för den första novellutmaningen, en utmaning där man skriver noveller baserade på ett visst tema. Utmaningen varar i tre veckor, från idag (30 maj) fram till midnatt söndagen den 19 juni. Därefter har vi någon form av omröstning av den bästa novellen som sedan får stå som segrare.
Reglerna så (dessa har ändrats något sedan mitt första inlägg om novellutmaningen, så läs dem noga):
<ul type="square">
[*]Inskickat bidrag måste på något sätt följa det tema som satts ut för respektive utmaning.
[*]Bidrag får inte vara mindre än 2 500 tecken långt.
[*]Bidrag får inte vara mer än 25 000 tecken långt.
[*]Layouten är fri, men använd en lättläst layout. Använd enbart standardiserade typsnitt i normal storlek. Layouten på novellen kommer att bibehållas så gott det går men kommer att ändras om så blir nödvändigt. Sidstorleken är A4.
[*]Bidrag inskickas i format läsliga i vanliga ordbehandlare. Inget konstigt skumformat, tack!
[*]Bidrag postas här på forumet i en för utmaningen skapad tråd.
[*]Bidrag får inte vara större än att de kan skickas in med ett inlägg (500000 bytes).
[*]Bidrag bör genomgås med rättstavningsprogram. Läs- och skrivsvårigheter är givetvis en bra anledning till dåligt skirven text, men ingen ursäkt för att inte köra ett rättstavningsprogram. Kontakta gärna en kompis för genomgång av bidraget! Inskickade bidrag kommer INTE att rättstavas utan kommer enbart redigeras layoutmässigt om så krävs.
[*]Inskickade filer får inte vara låsta på något sätt. De måste kunna bearbetas och infogas i kompendiet.
[*]Deltagare godkänner att bidrag publiceras fritt i samband med utmaningen, antingen här på rollspel.nu eller på för utmaningen dedikerad sida. Detta är en förutsättning för att utmaningen ska kunna genomföras. Utöver dessa krav tillfaller både upphovsrätt samt kopieringsrätt författaren som äger full frihet att göra vad denne så avser göra med dennes bidrag.
[*]Bidrag måste vara skrivna på svenska (norska samt danska godtas om deltagaren har något av dessa språk som modersmål och ej kan svenska)
[*]Bidrag får inte bryta mot svensk lag. Observera att skildringar av sådant som rashets inte är klassificierat som lagbrott. Det borde inte vara särskilt svårt att avgöra vad som är tillåtet och inte. I övrigt finns inga begränsningar på vad bidrag får innehålla (bortsett tema).
[*]Ansvariga för utmaningen avgör vad som anses vara lämpliga samt olämpliga bidrag samt äger rätten att utesluta bidrag. Deras beslut kan ej överklagas.
[*]Endast en utmaning per bidrag (men gärna flera bidrag per utmaning). Tidigare bidrag får alltså inte ställa upp igen, även om de följer det angivna temat.
[*]Illustrationer får användas, men inte överanvändas!
[*]Inskickade bidrag får korrigeras av författaren tills dess att inlämningstiden är slut.
[*]Inskickade bidrag måste ha ett namn. Valet av namn spelar dock inte så stor roll.
[*]En kortfattad beskrivning av bidraget bör även följa med (max 100 ord).
[*]Ange vilket namn du vill ha ditt bidrag publicerat under. Om inget namn anges kommer forumnamnet att användas.
[/list]
För att göra det så enkelt för oss som möjligt postar ni alla bidrag i denna tråden och skriver "BIDRAG: [Bidragsnamn]" som ämne. Det är tillåtet att fråga om utmaningen i tråden, men om det inte är av större allmänintresse så är det lämpligare att det skickas till mig personligen, helst via PM men det går även bra via E-post på adressen
robin@golnar.net. Det är givetvis även tillåtet att kommentera de olika bidragen, detta görs givetvis genom svar under respektive bidrag.
Bidrag samt kompendium kommer att finnas på
http://golnar.net/novell
Sedan vore det bra om någon moderator eller admin nålade den här tråden.
Vinnaren vinner äran och vad mer jag kan hitta på, räkna bara inte med något materiellt.
Temat för denna första utmaning blir mer eller mindre dess motsats, nämligen
Död.
Härmed förklarar jag alltså Novellutmaningen för öppnad och "Må bäste man/kvinna vinna!"