kwarnberg
Swordsman
I Novum Solari finns i dagsläget fyra attribut, och tre stycken härledda attribut. Attributen är Fokus, Fysik, Vilja, och Kunskap. De härledda attributen är Försvar (Fysik + Vilja), Initiativ (Fokus + Vilja + Fysik), samt Motstå (Vilja + Kunskap). På ett sätt gillar jag den typen av system, då vissa grejer bygger på flera andra. Dock riskerar det bli problem, eftersom färdigheter är uppbyggda enligt modellen färdighetsvärde + kopplat attributvärde = tärningspöl. Om jag har 3 i Fokus, och 4 i Skjuta rullar jag 7 tärningar mot dina ynkliga 4 i Försvar, exempelvis. Färdigheter är dessutom billigare att höja än attribut, vilket leder till att det kommer bli stadigt svårare att undvika saker (både fysiska attacker och mentala med Motstå) allteftersom.
I stället för funderar jag på att helt skippa härledda attribut och köra på att du försvarar dig med Rörlighet (hoppa åt sidan) eller Närstrid (parera), motstår påtryckningar med Genomskåda, och slår initiativ med Uppmärksamhet. Har ni exempel på spel som använder härledda attribut på ett bra sätt, och vilka argument för och emot finns? Jag gillar tanken på härledda attribut, men börjar allt mer tro att det är ett dåligt system.
I stället för funderar jag på att helt skippa härledda attribut och köra på att du försvarar dig med Rörlighet (hoppa åt sidan) eller Närstrid (parera), motstår påtryckningar med Genomskåda, och slår initiativ med Uppmärksamhet. Har ni exempel på spel som använder härledda attribut på ett bra sätt, och vilka argument för och emot finns? Jag gillar tanken på härledda attribut, men börjar allt mer tro att det är ett dåligt system.