Nekromanti [Novum Solari (bland annat)] Härledda attributs vara eller icke vara

kwarnberg

Swordsman
I Novum Solari finns i dagsläget fyra attribut, och tre stycken härledda attribut. Attributen är Fokus, Fysik, Vilja, och Kunskap. De härledda attributen är Försvar (Fysik + Vilja), Initiativ (Fokus + Vilja + Fysik), samt Motstå (Vilja + Kunskap). På ett sätt gillar jag den typen av system, då vissa grejer bygger på flera andra. Dock riskerar det bli problem, eftersom färdigheter är uppbyggda enligt modellen färdighetsvärde + kopplat attributvärde = tärningspöl. Om jag har 3 i Fokus, och 4 i Skjuta rullar jag 7 tärningar mot dina ynkliga 4 i Försvar, exempelvis. Färdigheter är dessutom billigare att höja än attribut, vilket leder till att det kommer bli stadigt svårare att undvika saker (både fysiska attacker och mentala med Motstå) allteftersom.

I stället för funderar jag på att helt skippa härledda attribut och köra på att du försvarar dig med Rörlighet (hoppa åt sidan) eller Närstrid (parera), motstår påtryckningar med Genomskåda, och slår initiativ med Uppmärksamhet. Har ni exempel på spel som använder härledda attribut på ett bra sätt, och vilka argument för och emot finns? Jag gillar tanken på härledda attribut, men börjar allt mer tro att det är ett dåligt system.

.113

Swashbuckler
Det går ju tex Sätta en bonus på försvar osv, tex 3+fysik+vilja så får man ett jämnare försvar typ. Eller Sätta det som svarighetsgransen. Typ fysik 3+vilja2 = svårigheten att träffa blir 5.

Lite sånt kan man ju leka med för att det ska fungerar jämnare

kwarnberg

Swordsman
Fjodor Pollett;n187943 said:
Används grundattributen till något eller är de bara basen för vidare beräkningar?
De används för att "defaulta", om du inte har en viss färdighet kan du ändå rulla attributet, så länge inte attributet är Kunskap. Jag tänkte också använda dem om man inte kan lista ut vilken färdighet som ska användas. Då rullar man i stället passande attribut x2.

kwarnberg

Swordsman
.113;n187947 said:
Det går ju tex Sätta en bonus på försvar osv, tex 3+fysik+vilja så får man ett jämnare försvar typ. Eller Sätta det som svarighetsgransen. Typ fysik 3+vilja2 = svårigheten att träffa blir 5.

Lite sånt kan man ju leka med för att det ska fungerar jämnare
Det är ju också en möjlighet förstås. Ska kolla närmare på det, och fråga speltestarna på söndag om idén.