Nekromanti NPC-klasser

Man Mountainman

Storsvagåret
Rant ahoy:

En sak som jag stör mig på i D&D är NPC-klasser. Idén är basically att NPC-klassen representerar en vanlig tjomme, medan PC-klassen representerar en 1337 haXX0r äventyrare. Om man har levels i en PC-klass så är man bra på äventyrarjox, medan personer med NPC-levels är bra på att, typ, plöja åkrar, mjölka kossor, bygga hus, administrera grevskap och sånt.

Problemet är, i mina ögon, att så inte är fallet. Spelar man en rogue så finns det absolut inget som hindrar en från att lägga lite skill points i profession: farmer, craft: masonry eller profession: administration och bli precis lika bra på dom grejerna som vilken NPC-jeppe som helst. Ännu bättre; du kan lägga skill ranks i alla tre färdigheter och bli lika bra som en commoner, en expert och en aristocrat -samtidigt-.

Vidare: medan vissa skills är uppenbara "äventyrarskills", som till exempel "tumble" eller "spellcraft" eller "knowledge: the planes", så finns det andra som är precis lika rimliga för commoners, experts och andra NPC-tjommar, som "diplomacy", "handle animal" och "listen". Men trots detta har en commoner 2 + Int skill points per level och inte ens experten, som ändå är en förment skillzor snubbe, har mer än 6 + Int skill points per level — mindre än en rogue.

Så, det tycker jag är lamt. Kan inte NPC-klasserna 1) få fler skill points, 2) få fler class skills, 3) Få lite välbehövliga bonusar i vissa skills som de med all rimlighet borde vara bättre på än your average äventyrarjon, typ knowledge: farming och såna grejer? It fucks my suspension of disbelief straight up att äventyrare verkligen är (potentiellt) bättre än vanligt folk på -allt-.

Den här serien gillar jag. Bob pitchar sin produkt till styrelsen, medan äventyrarna besegrar kuben. Men i D&D hade äventyrarna slagit ihjäl kuben, och sen hade dom gått upp till styrelserummet och ägt skiten ur experten Bob vid produktpitchningen.

/Dnalor

G

Guest

Guest
Håller med

I Lone Wolf har man lite NPC klasser som känns mer balanserade... Problemet är just att D&D systemet inte uppmuntrar rill multiclassing... När jag SL´ar D&D så är det helt fritt, vilket innebär att vissa spelare till och med väljer Commoners som klass för att det passar deras bakgrund...

Pom

Swashbuckler
Jo, lite lamt är det. En viss logik finns i det: äventyrare skall precis som i många böcker och filmer kunna jobba periodvis som ditt och datt utan att känna att de måste ha 10 levels som Expert för att kunna konkurrera med vanliga yrkesmän. NPC-klasserna skall vara uttalat sämre.

Själv har jag infört en feat som ger +10 på en skill, men kräver att man har 1 lvl som Expert för att få ta den. Dessutom fnular jag på lite olika "äventyrande experter"-klasser som utgår från Expert men ger dem en del bonusfeats och andra extraförmågor.