Nekromanti Nu är det sommar...

Rosen

Myrmidon
...och äpplena blommar, och tomten är borta men snön är kvar.

Har inte varit in hit på ett tag så jag har förmodligen missat nåt snack om det, men är det bara jag som fortfarande har snö på Codex-loggan längst upp på sidan?

--
Åke

Staffan

Myrmidon
Det är nog bara en gammal gif som ligger och skräpar i din cache... jag har inte haft snö på forumet på evigheter.

Azagthoth

Myrmidon
Hmm...som Staffan säger så bör du nog rensa cachen. För snön, den skottade vi bort för länge sedan.

Rosen

Myrmidon
Done so, i både Netscape och Explorer, men snön är kvar.

Till saken hör att jag bara har använt den här datorn sen i mitten av april (jag är konsult, så jag flyttar runt en del mellan olika kontor)...

--
Åke

Azagthoth

Myrmidon
Då tror jag det är bäst att vi inväntar Trädgårdsmästarens lösning på problemet. Min kommer troligtvis inte att fungera, men prova att låta solen skina på skärmen...

Gardener

Champion
Fungerade inte Azagthoths förslag så är jag ganska ställd faktiskt. Min logga är väldigt upptinad och det är den även på servern, så jag har svårt att se hur du kan få versionen med snö på efter att du har rensat cachen.

Testa att högerklicka på bilden och välja view image och sedan göra en super reload (håll ner shift-tangenten när du klickar på reload), om inte snön försvinner då så har jag absolut ingen aning om vad som kan vara fel. Kör du explodern så måste du nog för övrigt välja image properties, kopiera bildens URL och klistra in i webbläsarfönstret för att få se bilden innan du kan göra reloaden. På tal om det, finns det verkligen inget bättre sätt att visa en bild i explodern???

seinet

Swashbuckler
Re: Nu är det sommar... (men få har shorts)

En ytterst dum lösning är kanske att OMM (föreläsare brukar skriva "omm" istället för "om och endast om") det finns flera bilder som används beroende på vilken tidpunkt på året det och herr Rosens systemklocka är december så kanske det är rätt bild som visas eftersom hans dator förmodligen då tycker det är extremt varmt för att vara december månad.

/Seinet Wintermute - Skrev jag kanske inte att det var en ytterst dum lösning?! /images/icons/laugh.gif

Gardener

Champion
Re: Nu är det sommar... (men få har shorts)

Finns det stöd för datumstyrt bildval i gif-standarden? Låter ju riktigt toppen, då behöver vi ju inte själva byta ut bilderna till julen. Men det kanske inte är värt det mtp den stora nackdelen att systemklockan kan vara fel inställd. =P

På den lite mer seriösa sidan så har jag faktiskt funderat på att göra ett litet script som automagiskt byter ut bilderna när det blir dags för jultema. Men i och med att vi inte vet ifall utseendet kommer vara lika från år till år så är det inte så stor mening.

Gardener

Champion
Re: Test

Jo, vilket tyder väldigt starkt på att problemet ligger på Rosens sida.

Rosen, kan du prova med att spara ner bilden på disk och titta på den i ett bildredigeringsprogram?

seinet

Swashbuckler
Datumstyrda bilder [OT]

Näe, standarden är i de olika webläsarna. Vid juletid börjar menyraden i internet exploder mjälla och små röda tomtar springer runt ovanför statusfältet. Vid påsk så kryllar det av gula fjädrar, halvkasst målade ägg i microsoftfärger och små kycklingar springer runt där nere istället.

Det finns en viss tangentkombination man kan trycka ner så man kan skjuta dessa tomtar och kycklingar och på så sätt tävla i en ultrahemlig tävling där man kan välja att få direktsupport av Bill Gates eller om man vill vill modifiera NT-kärnan.

/Seinet Wintermute - Behöver jag ens påpeka att detta är ett skämt?

Gardener

Champion
Bloatware [OT]

Som jag misstänkte så finns det tonvis med massa onödigt tjafs i microsoft-produkterna. Jag menar, hur annars kan man få programmen så ofantligt stora? Finns det inget sätt att välja bort dessa fjantiga spel? Nej det förstås, man kan ju inte dela upp windows i dess olika program som explorer och mediaspelaren, iaf inte när gates försvarar sig i rätten, men däremot när man släpper handdatorvarianten... Mystiken tätnar...

Legioth

Swordsman
Jag vet!

Nu är det inte så att jag vet varför bilden envisas med att ha snö på sig, det kanske har något med att datorn har problem med kylningen (ja, det stämmer, jag har just läst en Pratchett-bok).

För att komma till ämnet. I explorer tittar man enklast på bilderna genom att dra dem till statusfältet, dvs den lilla raden längst mer där det för tillfället finns en bild av ett e och texten "Klar".

För att spekulera vidare på temat med den mystiska bilden så svävar ett ord framför mina ögon, det verkar inte vara så logiskt, men ordet är PROXY!

Kan det vara att bilden finns någonstans på en proxyserver mellan forumet och Rosen, och att proxyservern bara inte har förstått att det är en annan bild? Det borde inte få gå så. Men vi vet ju vad Murphy kan ställa till med...

Gardener

Champion
Re: Jag vet!

Ahh, tack för förklaringen över hur man visar en bild i explorer, har svurit många gånger över hur idiotiskt det är att ta bort view image från bild-menyn vid högerklick.

En proxy som har cachat bilden låter faktiskt som en ganska vettig förklaring. Nog för att proxyn borde fatta att den är uppdaterad, men iom att Rosen har rensat cachen och laddat ner bilden igen så låter det som ett troligt scenario. Vet inte hur det ska lösas dock, maila admin på ISP:n eller nåt.

Rosen

Myrmidon
Re: Jag vet!

Ahh, tack för förklaringen över hur man visar en bild i explorer,

Fast det brukar inte funka (för mig iaf) om bilden är en länk nånstans; då öppnar den bara länken ifråga.

Nog för att proxyn borde fatta att den är uppdaterad, men iom att Rosen har rensat cachen och laddat ner bilden igen så låter det som ett troligt scenario. Vet inte hur det ska lösas dock, maila admin på ISP:n eller nåt.

Avklarat. Den fortsatte likadant igår (bilden var snöig när jag sparade ner den på disken också), men idag blev den plötsligt snöfri utan att jag gjort nånting.

--
Åke