Nekromanti Nu återkommer jag med en fråga om Mech&Stridsrustn

StefanB

Warrior
Laholm, Halland, Sverige, EU, Norra Halvklotet, Te
Tjenare,

efter att i dagarna sett Appleseed har jag börjat fundera på vad en stridsrustning är och hur en sån ser ut. Är en stridsrustning samma sak som en landmate? Är en landmate i N2 typ samma som dom vita, "standard" landmates, som finns i Appleseed? För dom som inte har sätt denna underbara film så följer här två bilder: Bild1 , Bild2. Jag har fått för mig att en stridsrusting är en mindre typ av landmate, men det kanske bara är nått jag har fantiserat fram.

Vet nån om det står nått om detta i Megastore.

ripperdoc

Myrmidon
Re: Nu återkommer jag med en fråga om Mech&Stridsr

Stridsrustningar har diskuterats många gånger, så jag föreslår att du söker via sökfunktionen. Landmates/stridsrustningar är inte officiellt definierade i Neotech, annat än att det finns en landmate i Neotech Avalanche. Den är inte alls så avancerad som i Appleseed, men är åtminstone humanoid till formen.

Det kommer inte att stå något i Megastore om landmates, det skulle snarare komma i Militech som fortfarande bara är på planeringsstadie.

/RipperDoc

StefanB

Warrior

Jag är fullt medveten om att detta diskuterats, jag drog tex igång en tråd som fick flera dussin svar.

Men det är altså samma sak, Landmate, mech och stridsrustning?

Och efter att ha kollat igenom min offenciv bok nu på eftermiddagen tyckar jag att NA NACA system 3 känns väldigt lik dom vita i appleseed. Men det kanske bara är som jag fått för mig. Får ta och kolla appleseed igen.

Militech, nice, väntar förväntningsfullt.

Appropå det när kommer megastore? Står ej fastställt på neogames.se

ChoedanKal

Veteran

Jag skulle tro att stridsrustningarna i Neotech ser ut och fungerar ungefär som marinsoldaternas rustningar i Starcraft, om än ganska mycket klumpigare.

Landmates/Mechs tror jag är en helt annan sak, som kanske inte ens finns med i N2s värld. För oavsett hur mycket man räknar världarna i N1 och N2 som en och samma, så är det ett faktum att det är två olika spel det är fråga om. Därmed kan det vara så att Neogames, under utvecklingen av N2, konstaterade att Landmaten i Avalanche var ett inslag som inte var tillräckligt genomtänkt, och att sådana egentligen inte passade in i den världbild de ville porträttera.

ripperdoc

Myrmidon

Finns det exakta definitioner av vad Landmate, mech och stridsrustning exakt är? Vilka är de exakta skillnaderna? Det enda som finns publicerat om detta i Neotech är, såvitt jag vet, NA NACA samt landmaten i Avalanche. NA NACA skulle möjligtvis kunna vara som i Appleseed, åtminstone till utseendet, men rustningen ger ju inga "övermänskliga" förmågor, den bara underlättar något. Man kan inte lyfta bilar eller ta pansarskott i käften :gremlaugh:

Landmaten i Avalanche är ganska primitiv. Den är ju mer ett fordon än en stor stridsrustning. Jag skulle dock kunna tänka mig att mer avancerade landmates finns som prototyper. Eventuellt också mechs (som jag ser som större landmates, som inte nödvändigtvis har humanoida former).

Megastore har inget bestämt releasedatum.

/RipperDoc

Bastardo

Swordsman

Jag skulle dock kunna tänka mig att mer avancerade landmates finns som prototyper.
Jag skulle kunna tänka mig att prototyper både har utvecklats i Ryssland, Europa och Skandinavien, i olika syften och framtagna av olika företag. Anledningen till att de enligt denna uppfattning endast finns som prototyper skulle kunna vara att ingen än har "vågat ta steget", på grund av de svagheter som kan finnas i designen, vilket vi diskuterade i en liknande tråd före jul. Att vara först ut och introducera dessa vore därför ytterst riskabelt, särskilt då en "mech" för orimliga summor pengar, kanske raderas ut av en enda pv-robot/granat =?

Men även om de bara finns som prototyper finns det inget som hindrar att de i alla fall kan dyka upp i slutet av en spelkampanj. En mäktig "superskurk" med snuskigt mycket pengar och kontakter kan ha köpt en "billigt" på den svarta marknaden...?

ripperdoc

Myrmidon
Superskurkar [OT]

Varför ska superskurkarna inte nöja sig med vanliga metoder för att ha ihjäl folk? Inse hur mycket mer killing power man kan köpa för priset av en prototyp-landmate på "svarta marknaden" (som i det här fallet nog snarare handlar om kontakter med tillverkare eller stöld på mkt hög nivå).

Det är isf roligare om rollpersonerna dras in i en kamp med ett företag eller en militär organisation som har egna landmateprototyper och får en anledning att testa dem på rollpersonerna. Eller så vänder man på steken och ger rollpersonerna tillgång till en landmate :gremlaugh:

Jag tippar på kraftigare att stridsrustningar tar över från landmaten när de går ner i pris och blir mer avancerade. Landmaten skulle kanske kunna utvecklas till en mindre mech med AI, med syfte att gå in och slakta i livsfarlig urban bebyggelse, där försåtsmineringar och krypskyttar lätt skulle ta ut flera vanliga stridsgrupper.

/RipperDoc

StefanB

Warrior
Re: Superskurkar [OT]

Jag har funderat på två senarios med Stridsrustningar. Det ena är att "slutbossen" har en under ett äventyr/kampanj och det andra är att RP har prototyper av sånna på mars eller månen och ska in i en bas. Dessa två skulle även kunna kombineras.

Har även funderat på att sätta en vektorjetsmotor på ryggen på en landmate. "Han har inte bara skydd på 10 utan nu flyger han också"

Bastardo

Swordsman

Haha, jag tror du har lyckats fånga alla stereotypa egenskaper hos "superskurken" >

PAX

Jordisk Äventyrare

Varför ska superskurkarna inte nöja sig med vanliga metoder för att ha ihjäl folk?

Jo för annars är de inte riktiga Superskurkar. Superskurkar håller sig med senaste teknologin. De maffigaste och mest sällsamma sätt att avpolletera sina motståndare med. Därför äger samtliga Superskurkar minst en Landmate utrustad med en laserstrålekanon av stor modell.
Har man ingen Landmate så är man helt enkelt ingen Superskurk och kan liksom inte riktigt mäta sig med de övriga busarna i sandlådan.

Just därför helt enkelt.

Bastardo

Swordsman

Det första man ska göra för att skapa den fenomenala och stereotypa superskurken är att skaffa det fetaste, grymmaste och det mest avancerade i teknologiväg - oavsett kostnad - och därefter fånga in rollpersonerna. Ty superskurken är inte fullbordad förrän rollpersonerna har konfronterats med skurken. Vid detta tillfälle måste skurken berätta i detalj, gärna i en låååååååång och utförlig utvikning:

Obs: Skurken blir alltid lika irriterad och stressad när rollpersonen möter skurken med lugn och ironi

1. Skurken berättar hur länge han har letat efter rollpersonen
2. Skurken skryter om sig själv
3. -II- berättar vilken möda skurken har lagt ned på att "ta fast" rollpersonen" (gärna genom en fälla)
4. Skurken skryter om sig själv (gärna om sina nya vapen, affärer, konstruktioner, erövringar osv)
5. Skurken berättar hur mycket rollpersonen ska få lida
6. Skurken försäkrar om att rollpersonen inte ska dö än på ett tag.
7. Skurken berättar utförligt hur rollpersonen ska möta döden.
8. Skurken skryter om sig själv
9. Rollpersonen har nu förmodligen lyckats finna ett sätt att överlista skurken och dennes hejdukar.
10. Skurken skryter om sig själv
11. Skurken förkunnar rollpersonens dödsdom.
12. Planen sätts i verket.
13. Skurken lämnar nu ironiskt rollpersonen och skurkens hejdukar ensamma och bevittnar därmed inte hur planen fungerar.
14. Rollpersonen överlistar hejdukarna, saboterar skurkens fästning (skurken har en förmåga att alltid bygga in sig på en förödande isolerad plats (ex botten av en vulkan, oljeplattform, övergiven gruva, en öde ö, osv...))
15. Rollpersonen möter den nu f.d. superskurken
16. Superskurken bönar för sitt liv/tycker synd om sig själv
17. Rollpersonen verkställer skurkens dödsdom snabbt och effektivt.
18. Skurkens fäste kollapsar
19. Rollpersonen klarar sig (för det mesta, obs: Slå ett slag för att kolla så ingen fumlar)

"If you are going to shoot - shoot dont talk"

StefanB

Warrior

Riktit bra nedskrivet, avslöja hela sin plan och sen lämna rp åt sitt öde så dom sen kan bli fria är en sån grej som bara måste finans med =)

haha, äventyret jag har funderat på kan bli riktigt kul, får ta och slå mig ner imorrn och skriva ner alla ideer jag har.

PAX

Jordisk Äventyrare

Japp så är det! Perfekt sammanfattning om hur Superskurkar agerar. :gremsmile: