Jag tänker svara på Yassilus inlägg här och rent allmänt diskutera ett konkret projekt.
Jag anser att det vi gör måste vara användbart, intressant och kunna stå på egna ben. Det behöver inte tilltala alla eller vara intressant för alla, det vore ett omöjligt mål. Men jag tycker att det är meningslöst att sätta ihop ett ostrukturerat hopkok av texter som bara de närmast sörjande bryr sig, något som man bara köper av medlidande. Vi bör ha begränsningar och kvalitetsmål även om det här inte handlar om en superseriös och megakommersiell produkt.
Jag har framfört idén med en gemensam regelkärna och ett antal olika spelvärldar. Detta tycker jag är ett bra och konkret förslag. Ett sätt att öva upp sin färdighet som spelmakare också, för även om man inte kan skapa ett helt eget spel så kan man kanske sätta ihop en spelvärld. För mig har mitt skrivande utvecklats i många små steg, först en liten artikel som blir publicerad i Fenix (då upptäcker man att det här var inte så svårt som man trodde), sedan en större, sedan ett konventsscenario och så vidare. Ingen vet var det slutar. Att få se sitt eget namn och alster i tryck är i alla fall befriande, coolt och mycket motiverande.
Vad det här handlar om är också något av en portalprodukt. Har vi väl bevisat för oss själva att vi faktiskt kan ro i land med sådana här projekt så är det en smal sak att fortsätta med nya koncept, upplägg och produkter. Men det är viktigt att komma igång och därför vill jag inte fastna vid det första idéstadiet i någon slags sökan efter en perfekt tanke eller en gemensam vision. Jag tror inte att det är realistiskt att jämka allas viljor eller att få med hela forumet som aktiva deltagare. När vi väl har bevisat att man kan lyckas en gång så kan de som inte hade tid eller lust att delta den här gången vara mer aktiva nästa gång istället.
Så till valet mellan NYX och PW. Jag ska ärligt erkänna att jag inte mer än snabbt skummat igenom PW och behärskar det dåligt. NYX har jag å andra sidan spelat och har en viss koll på. Men jag anser att PW ger oss en hel del saker gratis. Krille har redan ideér, Mekanurg har skrivit utförligt om en Mars-värld (som det hade varit kul att inkludera givetvis med hans eget tillstånd) och Tomas har förklarat att han är villig att hjälpa till. Oavsett vad vi väljer så är det förstås fullt möjligt att i framtiden göra om samma sak med det regelsystem som inte blev valt. Så det här är ingen fråga på liv eller död utan det handlar om att vi bestämmer oss för en startpunkt, en projektkärna. Och det tycker jag vi ska göra så snart som möjligt.
Jag funderade lite på om vi skulle begära ett eget forum för det här projektet men jag kom fram till att det vore bättre att vi bedrev utvecklingsarbetet här tillsammans med alla era andra. För även om ni inte själva deltar som författare så har ni fortfarande vettiga åsikter och kommentarer och ingen är så bra att han inte har nytta av andras feedback. Dessutom så gör det hela forumet delaktigt vilket är ett av målen. Att det ska var något som vi alla är med och i någon mån påverkar.
Jag anser att det vi gör måste vara användbart, intressant och kunna stå på egna ben. Det behöver inte tilltala alla eller vara intressant för alla, det vore ett omöjligt mål. Men jag tycker att det är meningslöst att sätta ihop ett ostrukturerat hopkok av texter som bara de närmast sörjande bryr sig, något som man bara köper av medlidande. Vi bör ha begränsningar och kvalitetsmål även om det här inte handlar om en superseriös och megakommersiell produkt.
Jag har framfört idén med en gemensam regelkärna och ett antal olika spelvärldar. Detta tycker jag är ett bra och konkret förslag. Ett sätt att öva upp sin färdighet som spelmakare också, för även om man inte kan skapa ett helt eget spel så kan man kanske sätta ihop en spelvärld. För mig har mitt skrivande utvecklats i många små steg, först en liten artikel som blir publicerad i Fenix (då upptäcker man att det här var inte så svårt som man trodde), sedan en större, sedan ett konventsscenario och så vidare. Ingen vet var det slutar. Att få se sitt eget namn och alster i tryck är i alla fall befriande, coolt och mycket motiverande.
Vad det här handlar om är också något av en portalprodukt. Har vi väl bevisat för oss själva att vi faktiskt kan ro i land med sådana här projekt så är det en smal sak att fortsätta med nya koncept, upplägg och produkter. Men det är viktigt att komma igång och därför vill jag inte fastna vid det första idéstadiet i någon slags sökan efter en perfekt tanke eller en gemensam vision. Jag tror inte att det är realistiskt att jämka allas viljor eller att få med hela forumet som aktiva deltagare. När vi väl har bevisat att man kan lyckas en gång så kan de som inte hade tid eller lust att delta den här gången vara mer aktiva nästa gång istället.
Så till valet mellan NYX och PW. Jag ska ärligt erkänna att jag inte mer än snabbt skummat igenom PW och behärskar det dåligt. NYX har jag å andra sidan spelat och har en viss koll på. Men jag anser att PW ger oss en hel del saker gratis. Krille har redan ideér, Mekanurg har skrivit utförligt om en Mars-värld (som det hade varit kul att inkludera givetvis med hans eget tillstånd) och Tomas har förklarat att han är villig att hjälpa till. Oavsett vad vi väljer så är det förstås fullt möjligt att i framtiden göra om samma sak med det regelsystem som inte blev valt. Så det här är ingen fråga på liv eller död utan det handlar om att vi bestämmer oss för en startpunkt, en projektkärna. Och det tycker jag vi ska göra så snart som möjligt.
Jag funderade lite på om vi skulle begära ett eget forum för det här projektet men jag kom fram till att det vore bättre att vi bedrev utvecklingsarbetet här tillsammans med alla era andra. För även om ni inte själva deltar som författare så har ni fortfarande vettiga åsikter och kommentarer och ingen är så bra att han inte har nytta av andras feedback. Dessutom så gör det hela forumet delaktigt vilket är ett av målen. Att det ska var något som vi alla är med och i någon mån påverkar.