Nekromanti Nu drar vi igång [Projekt Lulu]

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag tänker svara på Yassilus inlägg här och rent allmänt diskutera ett konkret projekt.

Jag anser att det vi gör måste vara användbart, intressant och kunna stå på egna ben. Det behöver inte tilltala alla eller vara intressant för alla, det vore ett omöjligt mål. Men jag tycker att det är meningslöst att sätta ihop ett ostrukturerat hopkok av texter som bara de närmast sörjande bryr sig, något som man bara köper av medlidande. Vi bör ha begränsningar och kvalitetsmål även om det här inte handlar om en superseriös och megakommersiell produkt.

Jag har framfört idén med en gemensam regelkärna och ett antal olika spelvärldar. Detta tycker jag är ett bra och konkret förslag. Ett sätt att öva upp sin färdighet som spelmakare också, för även om man inte kan skapa ett helt eget spel så kan man kanske sätta ihop en spelvärld. För mig har mitt skrivande utvecklats i många små steg, först en liten artikel som blir publicerad i Fenix (då upptäcker man att det här var inte så svårt som man trodde), sedan en större, sedan ett konventsscenario och så vidare. Ingen vet var det slutar. Att få se sitt eget namn och alster i tryck är i alla fall befriande, coolt och mycket motiverande.

Vad det här handlar om är också något av en portalprodukt. Har vi väl bevisat för oss själva att vi faktiskt kan ro i land med sådana här projekt så är det en smal sak att fortsätta med nya koncept, upplägg och produkter. Men det är viktigt att komma igång och därför vill jag inte fastna vid det första idéstadiet i någon slags sökan efter en perfekt tanke eller en gemensam vision. Jag tror inte att det är realistiskt att jämka allas viljor eller att få med hela forumet som aktiva deltagare. När vi väl har bevisat att man kan lyckas en gång så kan de som inte hade tid eller lust att delta den här gången vara mer aktiva nästa gång istället.

Så till valet mellan NYX och PW. Jag ska ärligt erkänna att jag inte mer än snabbt skummat igenom PW och behärskar det dåligt. NYX har jag å andra sidan spelat och har en viss koll på. Men jag anser att PW ger oss en hel del saker gratis. Krille har redan ideér, Mekanurg har skrivit utförligt om en Mars-värld (som det hade varit kul att inkludera givetvis med hans eget tillstånd) och Tomas har förklarat att han är villig att hjälpa till. Oavsett vad vi väljer så är det förstås fullt möjligt att i framtiden göra om samma sak med det regelsystem som inte blev valt. Så det här är ingen fråga på liv eller död utan det handlar om att vi bestämmer oss för en startpunkt, en projektkärna. Och det tycker jag vi ska göra så snart som möjligt.

Jag funderade lite på om vi skulle begära ett eget forum för det här projektet men jag kom fram till att det vore bättre att vi bedrev utvecklingsarbetet här tillsammans med alla era andra. För även om ni inte själva deltar som författare så har ni fortfarande vettiga åsikter och kommentarer och ingen är så bra att han inte har nytta av andras feedback. Dessutom så gör det hela forumet delaktigt vilket är ett av målen. Att det ska var något som vi alla är med och i någon mån påverkar.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Val av spel

Så som jag ser det, vilket jag uttryckte i andra tråden, så ska spelet (oavsett vilket det är) vara på en nivå där bara den minst gemensamma nämnaren för alla settings är med. Det ska inte vara några världsspecifika exempel, inga vapentabeller eller regler för sprängämnen. Bara det absolut viktigaste av regelkärnan ska vara presenterad. Allt övrigt ska vara modulärt och specifikt för varje setting.

Det spelar ingen roll att spelet "kan byggas om", "saker kan tas bort". Ingenting av det som presenteras av spelet ska tas bort eller byggas om, då faller ju hela poängen med att ha ett generiskt spel.

Så jag propagerar å det bestämdaste att oavsett spel så ska spelet presenteras på en "minsta gemensamma nämnare"-nivå där saker kan läggas till men inget kan strykas.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Val av spel

Varför?

Betyder inte det att alla som vill ha, till exempel, vapen i sin spelvärld kommer att vara tvungna att bifoga en egen vapentabell?

/Kalle

walium

Ganska töntig, faktiskt

Jag tycker det är vettigt att överhuvudtaget ha ett ganska modulärt tänkande där grundreglerna består av moduler och byggs på med andra moduler beroende på vilken spelvärld man väljer. Alltså att grundreglerna som du säger är allmänna och det specifika och unika regelelement som finns i varje spelvärld bara används om man spelar med just den.

Så jag håller typ med dig. :gremsmile:

Men det här är ett typexempel på sådana konkreta detaljer som jag tycker att vi ska diskutera i den här tråden. Och det här är just en diskussion och inte ett påhopp på PW:s regler eller dess skapare, bara så att alla har det alldeles klart för sig.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Betyder inte det att alla som vill ha, till exempel, vapen i sin spelvärld kommer att vara tvungna att bifoga en egen vapentabell?"

Det beror väl på vad som är den minsta gemensamma nämnaren? Om alla spelvärldarna har strider och vapen som viktiga inslag så borde det inte vara några problem att inkludera en gemensam vapentabell, men så tror jag inte kommer att vara fallet.

Man Mountainman

Storsvagåret

Ja, men låt oss säga att fem av tio spelvärldar innehåller vapen; då behöver man fortfarande fem olika vapentabeller istället för en enda.

/Kalle

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Ja, men låt oss säga att fem av tio spelvärldar innehåller vapen; då behöver man fortfarande fem olika vapentabeller istället för en enda."

Ja, det är ett intressant dilemma som jag mycket gärna skulle ta tag i om vi faktiskt fick så många som tio intressanta spelvärldar. :gremsmile:

Det finns förstås också möjligheten att inkludera vapentabeller i grundreglerna men gör dem mer generiska. Istället för specifika vapen så har man värde för revolver, hagelgevär, kulspruta och så vidare.

Jag tror egentligen inte att det är en fråga som vi måste ge ett absolut svar på såhär tidigt och definitivt inget som hela projektet står och faller med.

Man Mountainman

Storsvagåret

Jag tror egentligen inte att det är en fråga som vi måste ge ett absolut svar på såhär tidigti och definitivt inget som hela projektet står och faller med.
Vapnen var som sagt bara ett exempel. Vad jag vänder mig mot är ju Yassilus "minsta gemensamma nämnare"-tes.

/Kalle

Ackerfors

Alas, your rapids!

För att alla spel inte behöver vapentabeller, för att vapnen blir olika från setting till setting (förhoppningsvis, inget vore tråkigare än tio stycken DoD-kloner), för att Ett Gevär kanske är det kraftigaste vapnet i en setting, men inte gör ett dugg i ett annat. Jag tycker definitivt att stridsresolution tillhör minsta gemensamma nämnaren. Däremot vet jag att världen som jag funderar på till det här projektet(?) inte kommer behöva en rad av de sakerna som finns i grund-PW, till exempel. Jag har väldigt svårt att se mig själv skriva till produkten om spelet som är kärnan har en massa saker som inte behövs eller som inte borde användas i min setting. Men det kanske bara är jag?

Det är knappast så att det här projektet ligger mig riktigt varmt om hjärtat så skulle jag bli överröstad kan jag använda min idé till annat. Av den anledningen kommer jag inte debattera saken särskilt mycket, det finns fler och envisare än jag liksom. :gremsmile:

Arfert

Facit
Kan ju nämna att jag redan har planer på att göra en PW-bok med grundreglerna och ett antal kampanjer/spelvärldar, varav 4 redan finns (Mars, Kafkapunk, Tidsresor, Spaceaction a la Aliens). Så det är ju bara att bygga vidare på det.

Om vapentabeller: I boken ser jag att man tar bort en del av vapnen från grundreglerna, och behåller ett mindre antal för att folk ska förstå grunderna, resten kan läggas in i respektive kanpanj, om det passar... kan ju tänkas att nån vill ha med vapen som inte täcks in i grundreglerna, till exempel.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Kan ju nämna att jag redan har planer på att göra en PW-bok med grundreglerna och ett antal kampanjer/spelvärldar, varav 4 redan finns (Mars, Kafkapunk, Tidsresor, Spaceaction a la Aliens). Så det är ju bara att bygga vidare på det."

Men det är okej för dig om vi gör det till ett mer gemensamt wrnu-projekt istället och att intäkterna går till wrnu? Det sista jag vill är att vi rakt av snor någon annans rollspel. Det här är ett projekt för de små coola ideérna och det handlar inte om att knöka in kompletta rollspel på några sidor. Jag förstår absolut om du vill behålla ditt eget projekt för dig själv men då måste du också säga det nu.

Illern

koppariller

Jag är böjd att hålla med Yassilus här. Om jag skulle bidra med någon värld, vilket jag blivit lite sugen på, så ville jag nog bara ha ett minsta gemensam nämnaresystem och sedan bygga till det som jag känner att jag behöver. I den här formen är det väl ändå inte läge för några rolemasteraktiga system ändå. För mig finns det dessutom ganska mycket världsbeskrivning även i vapenlistorna liksom i utrustningslistor emd flera tabeller och listor.

MrG

Swashbuckler
Kafkapunk!

Okej, här vaknade jag, behövs någon hjälp med genren Kafkapunk, jag skulle gärna skriva ett kafkapunkscenario och jobba med sånna miljötexter!

Visserligen verkar tankarna mer gå till att skriva rollspelsvärdar än äventyr, men jag är tokkär i kafkaäskaplottar och miljön... Och jag skulle med stor sannolikeht kunna tänka mig att köpa PW för en sån miljö.

-Gunnar (har i åratal skissat på ett Kafkalajv till GothCon i många år, men Byråkratin har inte godkänt planerna :gremcool:)

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Det spelar ingen roll att spelet "kan byggas om", "saker kan tas bort". Ingenting av det som presenteras av spelet ska tas bort eller byggas om, då faller ju hela poängen med att ha ett generiskt spel.
Jag håller med till 100 %. Jag stör mig väldigt mycket på alla de d20-spel som utgår från D&D:s regler och måste ta upp en massa plats på sådana poänglösheter som att förklara att Barbarian inte är en valbar klass i Spycraft. Ett generiskt grundsystem ska vara helt smaklöst. Det vore trevligt att se ett sådant som verkligen är en grund man kan bygga vidare på utan att behöva ändra eller ta bort en enda stavelse eftersom det inte passar i den värld man vill beskriva.

Naturligtvis kan det få innehålla exempel som är mer specifika, så länge dessa är just exempel och inget annat.

/tobias

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Vapentabeller

Betyder inte det att alla som vill ha, till exempel, vapen i sin spelvärld kommer att vara tvungna att bifoga en egen vapentabell?
Det tycker jag låter som en bra idé. Det vill man väl ändå göra om spelvärlden innehåller något ovanligt vapen?

/tobias

Arfert

Facit
det är OK, jag kan tänka mig att bidra... sen kanske det blir fler böcker... vi får kanske ihop så det räcker till flera volymer och blir över. En wrnu-bok, och en med andra kampanjer kanske...

Krille

Super Moderator
Om jag nu ska vara lite halvskeptisk, egotrippad och vagt försiktig, så gillar jag idén, men det finns vissa reservationer för att jag skulle släppa iväg Raketkommandot. En är att jag inte är förtjust i PWs inbyggda stridsregler (det var ju liksom därför som jag skrev Gamist's Edition, juh). En annan är att jag vill bygga på lite speciella regler för dramatiska nackdelar (den där sorten som får hjälten att bli fångad av skurken så att skurken kan förklara sin Onda Plan för hjälten).

Men utöver det så gillar jag idén, men då krävs lite diskussion för hur vi ska göra med exempelvis PWGE.