Björn Wärmedal;n304263 said:
Jag skulle knappast kalla ett normalt facebookflöde ”kurerat”: 99% är ju ren skit.
Det verkar som sagt som att våra flöden är drastiskt olika... Mängden "ren skit" jag ser på FB är nog under 5-10% eller så. En snabb titt på mitt flödes första tio grejer ger vid handen:
- en söt kattbild
- en söt hundbild
- en bekant som fyller 30 och ber folk länka bra musik
- en diskussion i en feministgrupp om varför dickpics är en grej
- en rolig Marvel-mem
- ett snyggt kolorerat andra världskriget-foto
- någon som söker inspiration till en Noir-kampanj
- en person som berättar om hur mycket hen gillar den ljudbok hen lyssnar på
- en som berättar om ett tråkigt dödsfall
- en feministisk fotomodell som diskuterar Instagrams algoritmer och synen på naket/sexualisering av konstfoton.
Jag vet inte... Det finns säkert folk som skulle betrakta flera av dessa grejer som "ren skit", men för egen del tycker jag inte att något av det är det. En ganska lagom avvägning mellan lättsamma saker (katter, hundrar, memer), personliga saker (födelsedagar, dödsfall) och intressanta diskussioner (rollspel, feminism). Och det är nog ganska typiskt för mitt flöde generellt.
Sluta like:a och klicka på skit, kanske? =) Jag tycker inte att jag ansträngt mig nämnvärt för att få det här kurerade flödet; allt jag gjort är att like:a och interagera med saker jag vill se mer av, och gömt saker jag vill se mindre av.
EDIT 2: Facebook vill ju att jag ska vilja stanna kvar på plattformen. När algoritmen bara visar mig saker jag faktiskt vill läsa så är det ju ett fall där den lyckas. Om algoritmen bara visar skit ni inte vill se, så har algoritmen misslyckats...
EDIT 1: Jag är alltså inte ute efter att hålla kvar folk vid facebook eller så. Jag skiter väl i var ni hänger, egentligen, så länge de av er jag har anledning att vilja kontakta hänger här också. Jag vill mest ge ett annat perspektiv och visa hur olika våra upplevelser av plattformen tydligen är. Sedan tycker jag generellt om centralisering eftersom det blir så OERHÖRT mycket lättare att få tag på folk och planera spelmöten och annat när alla finns på samma plattform och man inte måste försöka komma ihåg vem som finns var: "Hm, Kalle finns på Facebook och Hangouts, Anna finns på Hangouts och Discord, Kim hänger på Facebook och IRC, och Ellen finns bara på Steam-chatten... OK, nu ska vi försöka diskutera oss fram till när nästa spelmöte ska vara..."