Nekromanti Nu har det gått ett tag...

Troberg

Sinister eater
...sedan sista LotR-filmen och man har hunnit reflektera över den.

Jag måste säga att jag känner inte längre någon större entusiasm över den. Det är ungefär som när man först såg Independence Day och tyckte "Cool!", men efter ett tag så hade man genomskådat den och är inte alls sugen på att se den igen.

På samma sätt gav LotR-filmerna mig en WOW-känsla, men jag är mycket tveksam till att se dem igen. Jag tror inte att de skulle hålla för det.

Vad tycker ni, nu när ni hunnit tänka efter?

Krille

Super Moderator
"På samma sätt gav LotR-filmerna mig en WOW-känsla, men jag är mycket tveksam till att se dem igen. Jag tror inte att de skulle hålla för det."

Tja, jag fick för mig att se om de två jag har för ett antal veckor sedan, och jag kom på mig själv att jag hade gjort det för att de var så mysiga. Visst, det är ingen "WOW!"-känsla längre, utan mer ett stillsamt och mysigt "...waow..." - och det är ingen känsla att förakta.

Johan K

Gammal & dryg
Mmmm !
Håller med dig till viss del, det största entusiasmen var nog innan de släppte filmerna & när man hade sett de filmklipp som släpptes innan filmerna.
Vad jag nu väntar på med nästan lika stor förväntant är förlängda versionen som kommer.

För min del så skulle jag mycket väl kunna se dem igen, utan några större problöem faktsikt. De är såpass bra att de håller vör det. Man hittar ju nästan alltid nån liten grej som man inte tänkt/sett inann ju.

alovesupreme

Veteran
fortfarande vackrast men...

Jag såg om ettan för inte så länge sedan och kom fram till att filmen till och med var vackrare än vad jag mindes. Det är väl det mest positiva jag kan säga om filmerna. De är ju knappast dåliga och hade kunnat bli riktigt bra, och det kanske de är beroende på vad man gillar, men det förstörs ändå av allt publikfrieri som han slänger in.

Jag klarar inte av publikfrieri av den sorten, jag känner mig av det. Som om han känner att publiken inte skulle kunna gilla filmen enligt bokens skola och att han därmed är tvungen att slänga in det lite cheezy också.

Foggmock

Myrmidon
Jag har vanan trogen sett den två gånger på bio, först på premiären och sen en gång i mellandagarna. Tänker inte se om den förrens den kommer på DVD, gjorde misstaget att se sönder TTT och nu kan jag den utantill.

chrull

Stockholm Kartell
bah. gått ett tag?

Jag är kritisk (det är ju mitt jobb här...).
Peter Jackson är ingen bra regissör. Bästa film? FTS. Å andra sidan så tror jag att tredje filmen var den bäste utav dem. Fortfarande. Jag kanske ändrar mig ifall jag ser om dem, om jag orkar (om någon bjuder in mig på dvd-visning av de förlängda varianterna kanske jag orkar. men annars vet jag inte. *hosthost*)

Hoppas det görs några elaka parodier värda namnet. Det kunde vara roligt.

chrull

Troberg

Sinister eater
Hoppas det görs några elaka parodier värda namnet. Det kunde vara roligt.
Har det inte gjorts några porrfilmsvarianter?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Lord of the G-strings finns ju alltid... [nt]

...och OT?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag tycker fortfarande att alla filmerna håller otroligt hög kvalitet och liksom med de andra filmerna kommer förlängda versionen göra filmen ännu bättre. Jag väntar på samlingsdvd-boxen med alla förlängda versioner. Den boxen måste ju komma.

Jag måste också säga att jag håller med Krille. Det mysiga "...waow..."et är det som ligger närmast för mig med och det är nästan bättre än det kraftiga "WOW!"et.

Balderk

Swashbuckler
Nej, jag tycker fortfarande att de är grymt bra. Stämningen är fantastiskt härlig och mysig och även om man inte säger Wow längre (när man har sett dem X antal gånger så är det ju svårt att säga det, man känner ju till filmerna, Wow!-kännslan brukar hos mig oftast infinna sig när jag blir överraskad) så tycker jag fortfarande att de är grymt bra och förtjänar varenda en av sina Oscars. Jag är nästan lite nostalgisk över att det är slut nu... Även om vi kan vänta på en förlängd version av RoTK också så känns det som att detta är slutet, i och med Oscarsgalan. Det var den perfekta avslutningen på en grymt bra filmserie utan dess like.

/Balderk

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag hade velat se den förlängda versionen av "The Two Towers" som jag fortfarande bara sett en gång. Om inte annat så för att se om jag tycker att den har blivit bättre. I övrigt håller jag med Kalcidis, det uppenbara publikfrieriet har i mångt och mycket förstört de två sista filmerna för mig. Nu tycker jag i och för sig att de "heroiska" slutstriderna var tämligen töntiga även i bokform men de blev sannerligen inte bättre av filmatiseringen. Sista delen och då särskilt Minas Thirith känns alldeles för futtig. Det gamla vanliga Alamo-upplägget med fem blinda pensionärer mot 40 000 ondskefulla massmördare har alltid varit uttjatat även om det är snyggt genomfört rent visuellt.

Warduke

Warrior
Jag har fortfarande inte sett sista filmen, den, precis som de tidigare ser jag först när de släppts som dvd.

Men den första filmen var okej, seg men bra gjord, andra däremot gillar jag skarpt och den har hunnit gått runt 15 gånger i spelaren. Den närmar sig därför den status som få filmer fått, filmer jag sett över 5 ggr, nämligen statusen hållbart bra. Den delar den benämningen med A New Hope (som dock är lite för seg, så det är den jag sett minst), The Empire Strikes Back, Return of the Jedi, The Voyage Home, The Motion Picture, Judgment Day och Search for the Holy Grail.

Så det återstår att se om jag tycker hela berättelsen är bra. Ingen trilogi jag kan dra mig till minnes har varit bra rakt igenom. Terminatortrilogin är bara bra i del 2, Star Wars i 4&5, Matrix i 1.

chrull

Stockholm Kartell
inte porr..

lord of the g-string verkar mest vara en parodi. men på fantasy. inte på lotr.

Det jag vill ha är en parodi på filmerna. precis som att men in thights inte är så mycket parodi på robin hood som det är parodi på robin hood: prince of thieves...

men sen har jag hört talas om whore of the ring också...

chrull

Troberg

Sinister eater
Re: inte porr..

Det jag vill ha är en parodi på filmerna.
Du vill ha en parodi på filmerna som inte är porr? Jag tror att det är omöjligt, en parodi på dem blir antagligen oundvikligen gayporr...

Ymir

Liten kantbaron
Alamo-syndromet

Det gamla vanliga Alamo-upplägget med fem blinda pensionärer mot 40 000 ondskefulla massmördare har alltid varit uttjatat även om det är snyggt genomfört rent visuellt.
Nejdå. Det har utförts genialt fler gånger. 'Helms klyfta' är bra, i boken speciellt, där rohirrim kommer till undsättning i sista sekunden och uruk-haierna får solen i ögonen, men David Gemmel utnyttjade möjligheterna med konceptet långt bättre i "Legend" , boken som helt handlar om det belägrade fästet. Läs den. En liknande scen i den kinesisk-koreanska medeltidsfilmen 'Musa' verkar bli helt underbar, men jag har inte hunnit se klart den än. Kan återkomma med rapport. Zhang Ziyi är söt som bortkommen Ming-prinsessa iaf :)

- Ymir, älskar Alamo-syndromet.

Ymir

Liten kantbaron
Re: inte porr..

Lord of the G-Strings är en solklar parodi på Lord of the Rings. Problemet är att den inte kan bestämma sig för om den är en porrfilm eller en parodi, och blir därmed skitkass ur båda aspekterna. Men vodkatrollkarlen Smirnoff har sina ljusa stunder.

- Ymir, som vågar tro att den har den sämsta koreografin någonsin...

Ymir

Liten kantbaron
...jag ordnade TTT på tyska bara för att. Det var rätt läskigt att upptäcka att jag förstod nästan varenda mening (jag kan inte ett ord tyska). Liksom 'oj, jag har nog sett den här filmen liiite för mycket, ja'.

- Ymir, germanofil?

Krille

Super Moderator
Re: Alamo-syndromet

"Nejdå. Det har utförts genialt fler gånger."

Exakt. Det finns en orsak till att Helms klyfta i De två tornen och slaget om Endor i Return of the Jedu funkar, medan krigandet på Geonosis inte funkar i Attack of the Clones.

Så för en gångs skull håller jag med Ymir. Alamo är helt enkelt jefligt bra drama, oavsett hur man vänder och vrider på det.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Alamo-syndromet

"Det har utförts genialt fler gånger. "

Och det har klantats bort minst lika många gånger. Inte minst i filmen om just slaget vid Alamo. Det handlar i mångt och mycket om att göra oddsen hopplösa, men inte löjligt hopplösa. Dessutom måste försvararna utnyttja sina resurser till max. Att avfyra sina trebucher när fienden står tio meter ifrån murarna efter att ha marcherat över en milslång äng eller inleda tvåmannaoffensiver rätt in i ett hav av fiender är enbart löjligt hur duktiga man än är på att surfa på sköldar och hoppa upp på elefanter. Egentligen ska det också sluta med att försvararna vinner värdefull tid men ändå i slutändan går under á la Thermopyle (eller myten däromkring åtminstone) men det är ju inte precis i linje med fantasy i allmänhet och Hollywood i synnerhet.