Re: Nu har det lite med strid att göra. [lång]
Är tillbaka.. Ska skriva lite mer utförligt och förhoppningsvis lite mer analyserande..
Vi börjar med att bryta upp striden och tittar på de olika elementen.. Jag listar dessa nedanför och tar sedan och förklarar de så ingående jag klarar av klockan 05:09 på morgonen, vilket klockan är när jag börjar skriva detta inlägg.. Observera att det enda erfarenhet av strid jag har är 4-5 boffringstillfällen.. Detta innebär att jag mest spånar lite..
Stridsrunda
En stridsrunda är 5 sekunder lång.. En jägare i DoD6 har normalt 2 attacker och 1 parering (har jag för mig).. Det verkar som en väldans lång tid för några manövrar som kan utföras snabbt.. Man kan tolka detta som att kombattanterna rör sig i garder och cirklar runt varandra för att hitta eller attackera för att skapa öppningar i den andres försvar samtidigt som man inte visar några öppningar själv.. I de lägre DoD-versionerna är detta tydligare då man bara har en enda manöver/SR.
Initiativ
Smidighet + 1T10 är tydligen rätt missvisande då det knappast är snabbheten som avgör vem som attackerar först.. Själv tycker jag det borde vara [vapnets FV (DoD6: SK) eller SMI] + 1T10, beroende på vilken av FV eller SMI som är högst.. Man får komma ihåg att initiativet innebär att man kan på ett bra sätt utföra en attack.. Det innebär inte att man automatiskt träffar först.. Om det är två personer som hugger mot varandra kommer visserligen den enes hugg träffa tiondelen före men det kommer knappast att avstyra den andres hugg från att träffa även den..
Attack
Sättet att kunna variera detta är att hitta på nya manövrar förutom bara "en attack".. Jag har tagit med att spelarna kan använda sig av att dela upp sig FV och göra flera attacker eller finta.. Bara detta har gjort striderna mycket mer varierande.. Sedan har jag skrivit ihop 58 stycken stridstekniker som egentligen går under en färdighet, men som spelarna lika gärna kan använda utan att kunna just den färdigheten.. Det kan vara allt från knuffa och fälla motståndaren till att avväpna denne.. Dock drar jag av på FV:t beroende på hur komplicerad stridstekniken är.. Oväntade attacker drar jag dock av från motståndarens försvarsslag.. Det kan vara att försöka hålla fast motståndarens vapenarm och sedan knäa denne, göra ett fejkat hugg över huvudet och sedan försöka sparka omkull motståndaren istället när denne reser sitt vapen för att parera.. Beskriver spelaren hur denne ska göra sin specialmanöver på ett bra sätt så ger jag faktiskt inget minus på attackslaget..
En misslyckad attack kan innebära att man gör en klumpig manöver som lätt pareras eller undviks (även om pareraslaget misslyckas).. Man kan träffa utan att göra skada eller snubbla på något vid utfallet..
Parering
Parering kan man göra på 3 olika sätt.. Man parerar, blad mot blad. Man undviker, förhoppningsvis bakåt. Man slår undan motståndarens vapen.. Blad mot blad-pareringen är en typisk Conangrej och beskriv gärna hur svärdsklingorna klingar och gnistor far (även om det kanske inte gör det i verkligheten).. Slå undan motståndarens vapen är rätt naturlig om motståndaren har ett tvåhandssvärd och själv har man bara ett kortsvärd.. Undvika en attack kan kännas fuskigt då BV inte behövs slås.. Å andra sidan så är det många vapen som inte kan sänka BV, särskilt om parervapnet är ett svärd.. Då kan man lika gärna säga att försvararen undvek..
En misslyckad parering kan ske på ett antal sätt.. Man kan snubbla till.. Inte få upp garden efter förra attacken eller pareringen.. Motståndaren gjorde en fint (även om denne inte gjorde detta bokstavligt och regelmässigt).. Man hinner nästan undan när undviker..
Jag brukar köra med att en perfekt parering automatiskt vinner initiavet nästa SR.. Detta för att göra parering lite bättre då anfall har tendens att vara en vinnande taktik i det här spelet..
Träfftabellen
I en närstrid så är det blottorna som avgör var man kan få in en träff och det är det träfftabellen symboliserar. Om man vill sikta på en kroppsdel så gör man det med en serie anfall för att försvararen ska lämna en blotta i just den kroppsdelen som det siktas på.
Det är här ena delen av beskrivningen kommer in.. Om spelarna nöjer sig med att säga vem de attackerar så kan du med denna tärning beskriva hur slaget går till.. Om du slår fram en träff på benet så kan det vara en fint mot huvudet och sedan ett slag mot benen.. Om magen så kan det vara en stöt framifrån eller en rallarsving från sidan.. Ta det första logiska du kommer på när du ser var träffen ska landa..
Skada
Här kommer nästa del av beskrivningen in.. Var och hur hårt själva slaget tog.. Är det en låg skada så är det en snabb attack.. För dolkar som alltid har snabba attacker så kan man tänka sig att det blir ett skärsår.. För högre skador så har man stötit med dolken istället eller fått in en träff med svärdet på ett känsligt ställe på kroppen..
När det är strider en mot en så går jag alltid klockvis genom spelarna och kör var strid för sig.. Jag slår alltid två tärningar hela tiden (skrev fel i förra inlägget).. Är det någon som inte har någon motståndare så kör jag denne först..
1: Jag börjar deklarera vilken spelare som får agera och slår samtidigt 2T10:or (för initiativet).. Jag kollar på initiativtärningarna (svart för motståndare, vit för spelarens rollperson) och säger vem som är först.
2: Om rollpersonens motståndare är först så säger jag vad denne gör..
3: Medan spelaren bestämmer sig för vad denne ska göra slår jag 2T20:or (attack/parering) och 1T10 (för träfftabellen) och bestämmer mig för hur jag ska beskriva attacken..
4: Jag slår skadan medan jag beskriver träffen och säger som en slutpoäng vad skadan blev.
5: Börjar om på punkt 1.
Det hela är lite svårt i början, men man blir van.. Multitaska, hitta på beskrivningar, ha bra organisation på tärningar och kunna hitta dem lätt.. I nuläget är jag rätt dålig på att beskriva blodstänk, ansiktsuttryck och smärtskrik.. Jag försöka ta med detta i takt med att jag blir bättre och säkrare på stider.. Hmm.. Det blev inte lika långt som jag trodde det skulle bli.. Usch, nu måste jag korrekturläsa det också..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som loggar ur