Nekromanti Nu har han landat!

Troberg

Sinister eater
Som ni kanske märkt har det varit lite tyst här några dagar. Jag vet inte varför ni andra varit tysta, men jag har varit upptagen med att följa det sista stora rekordförsöket inom civilflyget.

Nu har han i alla fall landat, trots problem med bränsleförlust och navigering!

Det är imponerande, konstruktören bakom planet har inom en period på några år slagit de tre största civila flygrekorden (första nonstopflygningen jorden runt, första bemannade rymdfärden, första ensamnonstopflygningen jorden runt). Nu finns det inte längre några naturliga rekord som är större (utom möjligen första civila månlandningen, första civila landningen på annan planet och första civila flygningen till annat solsystem), nu kan man bara finslipa sånt som tider och hastigheter.

Verkligen inspirerande.

Det är i alla fall skönt att nazisten Charles Lindbergh med kraft och kräm blivit nedknuffad från tronen som den störste flygpionjären.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Coooolt! Jag kunde tyvärr inte följa skeendet i realtid pga mina barn.

Det är i alla fall skönt att nazisten Charles Lindbergh med kraft och kräm blivit nedknuffad från tronen som den störste flygpionjären.
Det har han väl aldrig varit (mest omskriven möjligen). Överst står alltid bröderna Wright -- the guys who really made it real. Nummer två borde vara Louis Blériot.

Nästa rekord att slå för mr Rutan blir väl första civila rymdskeppet i omloppsbana (dvs skillnaden mellan Gagarins och Shephards flygningar.)

Johan K

Gammal & dryg
Får ju hålla med om att det är intressant när gränser flyttas frammåt.
Ska bli klart intressant vad som kommer härnäst.. Antar att det skulle isåfall att sticka iväg till månen. som du säger.. Anatar att det åxå ligger ionom en framtid inte långt ifrån oss. Skulle iaf vara kul att få uppleva en sdåan grej..

Organ

Out of time, out of mind
[ QUOTE ]
Det har han väl aldrig varit (mest omskriven möjligen). Överst står alltid bröderna Wright -- the guys who really made it real. Nummer två borde vara Louis Blériot.

[/ QUOTE ]
Absolut. Enligt mig borde Allcock och Brown komma på bronsplats, så Charles har inte en sportmössas chans i helvete att platsa på en topp-tre-list.

/Anders

Troberg

Sinister eater
Överst står alltid bröderna Wright -- the guys who really made it real.
Nope, not in my book. De flög aldrig, deras plan flög aldrig som ett flygplan gör. I dagens termer var det ett ekranoplan, det vill säga att det inte kan lämna markeffekten. Maxhöjden är alltså bara några få meter.

Nummer två borde vara Louis Blériot.
Njä, det enda nya med hans flygning var att den var över vatten. Distansen var redan avklarad.

Jag skulle vilja få upp Carl Gustav von Rosen på listan, men han slog inga rekord. Däremot gjorde han mer nytta än de andra tillsammans.

Nästa rekord att slå för mr Rutan blir väl första civila rymdskeppet i omloppsbana (dvs skillnaden mellan Gagarins och Shephards flygningar.)
Jo, han pratar ju om att han fler saker på gång, så det kanske är möjligt. Personligen hoppas jag att han slår NASA på att vara först på Mars, men det är väl lite mindre sannolikt. Jag skulle inte bli förvånad om jan gjorde det, men jag skulle bli mindre förvånad om det inte skedde.

Troberg

Sinister eater
Enligt mig borde Allcock och Brown komma på bronsplats
Fast det var väl inte en civil flygning, så de räknas inte in bland civila bedrifter. Detsamma gäller portugiserna som genomförde första atlantflygningen. Det är därför jag inte nämnde namn som Erich Hartmann (främsta stridspiloten någonsin), Lilya Litvak (främsta kvinnliga stridspiloten), Chuck Yeager (först genom ljudvallen) eller den där japanen jag inte kommer på namnet på just nu (första formella kamikaze-attacken).

Edit: Eller Gagarin och Armstrong.

Organ

Out of time, out of mind
[ QUOTE ]
Fast det var väl inte en civil flygning, så de räknas inte in bland civila bedrifter.

[/ QUOTE ]
Vad är skillnaden i detta fallet, om man får vara lite näbbig? Är den annan än att A&B flög i ett RAF-reggat plan? (Eller det kanske hette RFC då?)

[ QUOTE ]
Detsamma gäller portugiserna som genomförde första atlantflygningen.

[/ QUOTE ]
Jag trodde att A&B var först. Tydligen mitt fel.

[ QUOTE ]
...eller den där japanen jag inte kommer på namnet på just nu (första formella kamikaze-attacken).

[/ QUOTE ]
Med risk för att låta näbbig igen; vad bestod egentligen hans sk aviationsbedrift av? Flyga rakt fram utan att bli träffad av luftvärnet? :gremwink:

/Anders

Troberg

Sinister eater
Vad är skillnaden i detta fallet, om man får vara lite näbbig? Är den annan än att A&B flög i ett RAF-reggat plan? (Eller det kanske hette RFC då?)
Japp. Det var en statlig historia, inte ett civilt initiativ.

Jag trodde att A&B var först. Tydligen mitt fel.
De gjorde första nonstop-flygningen. Portugiserna mellanlandade (och flög till sydamerika).

Med risk för att låta näbbig igen; vad bestod egentligen hans sk aviationsbedrift av? Flyga rakt fram utan att bli träffad av luftvärnet?
Att ha stake nog att göra det.

Mekanurg

Number One has landed

Apropå Burt Rutans stordåd, så läste jag idag i Washington Post att mr Rutan och Steve Allen har donerat sitt rymdskepp Space Ship One till nationella flyg- och rymdmuseet på Smithsonian Institution och att dubbelfarkosten kommer att ställas ut där bredvid Spirit of St Louis från och med sensommaren. Om du någonsin kommer till Washington DC, gå dit; du blir inte besviken.

Troberg

Sinister eater
Re: Number One has landed

Apropå Burt Rutans stordåd, så läste jag idag i Washington Post att mr Rutan och Steve Allen har donerat sitt rymdskepp Space Ship One till nationella flyg- och rymdmuseet på Smithsonian Institution och att dubbelfarkosten kommer att ställas ut där bredvid Spirit of St Louis från och med sensommaren.
Jo, jag vet. Hans Voyager (först runt jorden) finns redan där och Globalflyer (första ensamflygningen runt jorden) ska också dit. Space Ship One ska tydligen dock flyga några uppdrag till, bland annat ska den skicka iväg den första civila djuprymdsproben.

Om du någonsin kommer till Washington DC, gå dit; du blir inte besviken.
Oroa dig inte, jag skulle inte missa den. Chansen att jag kommer in i USA är dock minimal, med 18 sidor i passet fullstämplade med arabiska stämplar (och troligtvis fler på väg) och uttalade vänstersympatier...

PAX

Jordisk Äventyrare

Byt pass eller skaffa ett till... Brukar fungera.

Mekanurg

Byt pass; det brukar räcka.

USA är ett underbart land att turista i. Fordom när jag var ungkarl var jag där ungefär en gång om året på semester och varje gång ville jag passera genom Smithsonian Institution -- världens bästa anhopning museer.

Troberg

Sinister eater

Byt pass eller skaffa ett till... Brukar fungera.
Jo, jag vet, men det är så jäkla omständigt sen vi blev annekterade av EU. Förra gången jag skulle ha ett extrapass var jag tvungen att anmäla det gamla stulet för att överhuvudtaget få ett pass, vilket dessutom tog 3-4 veckor...

Lätt att resa med EU my ass!