Nekromanti Nu har man sett filmen... men ändå inte

Insignia

Swashbuckler
Va? [spoiler]

"Merrys sång som klipps ihop med Faramirs anfall på Osgiliath och Denethors vansinniga frossande. Rysningar i hela kroppen, en av mina favoritscener i hela trilogin"

Jag håller med helt och hållet, men var inte det Pippin? *förvirrad*

Krille

Super Moderator
Re: Va? [spoiler]

"Jag håller med helt och hållet, men var inte det Pippin? *förvirrad*"

En hobbit eller en annan hobbit - vad är skillnaden? :gremwink:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
För mig är skillnaden...

...totalt förvirrade. Lyckas aldrig hålla reda på vem som är vem... :gremlaugh: Det enda jag vet är att det inte var Sam eller Frodo som sjöng.

Snyft... vackert var det...

M.

Storuggla

Champion
Ze Differance make ze easi

Enkelt! Merry är den där hoben som är en grön 33cl's burk och har en vag smak av lime. Pippin är Nightowl. Enkelt va?

Storuggla, making it easy

Insignia

Swashbuckler
Re: För mig är skillnaden...

"Lyckas aldrig hålla reda på vem som är vem"

Fy! Inte blanda ihop mina hober! :gremmad:

Slarn

Excentriker
Håller med dig... [Spoiler]

Fascinerande hur lika vi egentligen tycker om filmen, Seter...
Men en till sak jag gärna hade sett är scenerna med kungastatyn med det avslagna huvudet, speciellt där Frodo säger "Look, Sam! The king has a crown again" och "They cannot conquer forever" och mörkret till slut lägger sig.
Får hoppas att det och lite till är med i extended... när det gäller den här trilogin kan det liksom aldrig bli för mycket film, tycker jag... :gremsmile:

Quan'talis

Swashbuckler
Jag såg filmen för bara ett par timmar sen, så egentligen borde jag nog vänta lite innan jag svarar (jag är alltid en aning desorienterad när jag kommer ut från biografmörkret, speciellt efter en film med Cate Blanchett... ehh... actionscener. Just det, precis vad jag hade tänkt säga...), men i alla fall;

Jag tyckte att den bortklippta konfrontationen med Saruman var alldeles för tydlig ("Titta vad jag hittade i vattnet. Saruman måste ha glömt den på gräsmattan efter sin senaste utomhusfjärrskådningssession"), men annars var det inget som jag direkt reagerade på. Ett tag trodde jag visserligen att Sam hade glömt att ta ringen från Frodo innan orcherna hittade honom, och det skulle ju ha varit en aning genant, men det ordnade sig :gremsmile:

De stora slagen kom lite väl tätt, så det kan ju hända att någonting blev bortklippt där också. Jag vet inte om jag skulle gå så långt som att säga att den riktiga filmen kommer först nästa år, men jo, den kändes lite väl klippt på vissa ställen.

Dessutom hade jag lite problem med den odöda armén. Å ena sidan är det säkert betydligt mera cinematiskt att ta med dem till det stora slaget och visa hur de sparkar orchbakdel än att bara berätta vad som hände i en bisats på sidan 472 som Tolkien gjorde (låt bli att kolla sidangivelsen så är ni snälla. Jag hittade på den själv), men å andra sidan kändes det liksom inte rätt.

Annars var den väl som man kunde vänta sig efter att ha sett de första två filmerna. Miljöerna är fortfarande fantastiska, speicialeffekterna är fortfarande någonstans mellan "bra" och "väldigt bra" och Elijah Wood är fortfarande miscasted :gremsmirk:

JPS

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det tog tid för mig

Innan NIghtowl sa att han fattade det hade jag avfärdat allt som en Ugglo-grej, men sen tänkte jag till i tre sekunder till...

Merry var en limesmakande läskedryck som fanns när vi var unga.

Nightowl är en uggla, och en uggla är en pippi. Alltså är Pippin Nightowl. Eller Storuggla, faktiskt... :gremgrin:

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Sidan 472

Handlar om Quickbeam och entmötet. I en av mina versioner. I en annan handlar den om att Sauron anfaller Lorien, alltså en appendix.

Lessen, men jag kunde inte hålla mig! :gremgrin:

Bra observation om palantiren. Den odöda armén var cool men blev corny när den simmade omkring vid Minas Tirith.

M.

Insignia

Swashbuckler
GAH!

"Dessutom hade jag lite problem med den odöda armén. Å ena sidan är det säkert betydligt mera cinematiskt att ta med dem till det stora slaget och visa hur de sparkar orchbakdel än att bara berätta vad som hände i en bisats på sidan 472 som Tolkien gjorde (låt bli att kolla sidangivelsen så är ni snälla. Jag hittade på den själv), men å andra sidan kändes det liksom inte rätt."

Får de bara en bisats? Men de var ju ballast i hela filmen, ju! O_O Förutom hoberna, då.

Foggmock

Myrmidon
Re: Det tog tid för mig [OT]

Merry var en limesmakande läskedryck som fanns när vi var unga.

Jag minns den också! Den sparkade rumpa på 7up i varje fall. Och jag är åttiofemma. När försvann den egentligen?

Krille

Super Moderator
Vad som hände i boken [spoiler]

"Får de bara en bisats? Men de var ju ballast i hela filmen, ju!"

Nja, inte en bisats, men i vanlig Tolkienistisk oförmåga att berätta en ståry så berättar Legolas och Gimli om vad som hände i efterhand.

Och vad som hände var ungefär att Aragorn, Gimli, Legolas, Elronds två söner och en hel klase med Dunedain ger sig in på Mörkrets väg. De kommer nånstans till mitten. Ingen spökgeneral visar sig, utan Aragorn hittar en döing nånstans där inne, Tolkien får diktnoja som vanligt, Aragorn vrålar ut i mörkret att de döda ska följa honom till Erechs sten. Sen rider alla som galningar till Erechs sten, där de döda visar sig, spökgeneralen är bra mycket mer ödmjuk, Aragorn säger vem han är, och spökhär och Dunedain smiskar rumpa med piraterna i Umbar. Aragorn skickar hem de döda.

Sedan hoppar Aragorn, Gimli, Legolas, Elronds söner och Dunedain ombord på piratskeppen, samlar upp lite extra folk på vägen, seglar iväg till Pelennor och smiskar rumpa med orcherna utan spökhär (nånstans här så slutar Gimlis och Legolas berättelse). Aragorn och Éomer möts mitt på slagfältet (och det här berskrivs i slaget) och dunkar varandra i ryggen: "jag sa ju att vi skulle mötas igen om så Mordors alla härar stod emellan oss". Sedan så rider de ut på slagfältet och smiskar mer rumpa.

Och nej, Legolas fällde inte någon olifant heller. :gremwink:

Insignia

Swashbuckler
Re: Vad som hände i boken [spoiler]

Ah, I see. Jag tyckte i alla fall att de var snygga ^_^

"Och nej, Legolas fällde inte någon olifant heller."

Attans! >.<