Jag såg filmen för bara ett par timmar sen, så egentligen borde jag nog vänta lite innan jag svarar (jag är alltid en aning desorienterad när jag kommer ut från biografmörkret, speciellt efter en film med Cate Blanchett... ehh... actionscener. Just det, precis vad jag hade tänkt säga...), men i alla fall;
Jag tyckte att den bortklippta konfrontationen med Saruman var alldeles för tydlig ("Titta vad jag hittade i vattnet. Saruman måste ha glömt den på gräsmattan efter sin senaste utomhusfjärrskådningssession"), men annars var det inget som jag direkt reagerade på. Ett tag trodde jag visserligen att Sam hade glömt att ta ringen från Frodo innan orcherna hittade honom, och det skulle ju ha varit en aning genant, men det ordnade sig
De stora slagen kom lite väl tätt, så det kan ju hända att någonting blev bortklippt där också. Jag vet inte om jag skulle gå så långt som att säga att den riktiga filmen kommer först nästa år, men jo, den kändes lite väl klippt på vissa ställen.
Dessutom hade jag lite problem med den odöda armén. Å ena sidan är det säkert betydligt mera cinematiskt att ta med dem till det stora slaget och visa hur de sparkar orchbakdel än att bara berätta vad som hände i en bisats på sidan 472 som Tolkien gjorde (låt bli att kolla sidangivelsen så är ni snälla. Jag hittade på den själv), men å andra sidan kändes det liksom inte rätt.
Annars var den väl som man kunde vänta sig efter att ha sett de första två filmerna. Miljöerna är fortfarande fantastiska, speicialeffekterna är fortfarande någonstans mellan "bra" och "väldigt bra" och Elijah Wood är fortfarande miscasted
JPS