Nekromanti NU kom Fenix!

Arfert

Facit
Förresten, gillade också Mekanurgs Mars mycket bättre än Auberond... som kändes som ... jag vet inte... halvtrist. Inget som jag vill spela i alla fall. Det roliga är att den mannen har massor med fler bra kampanjidéer på lager!!!

EchonCique

Hero
Jag diggar Röd sand hårt. Klyschigt mars är härligt! Klart mer intressant värld än Auberond, trots artikelns korthet.
Klyschiga världar är i min mening något av det tråkigaste man kan spela. Framförallt när de innehåller standardraserna från amerikanskt grottkryparhistorik.

Auberond gick utanför den sedvanliga diskursen och beskrev en värld som var uppdelad i två stora läger, där respektive läger var väldigt annorlunda men också hade inneboende interna konflikter att spela på. Förutom att det då var uppbyggt kring en enda ras som man spelar och interagerar med i spelvärlden. Sådant vinner över mig direkt. När det är välskrivet och välbeskrivet blir det ännu lättare få mig över. Vilket Auberond lyckades stenhårt med.

Också det enda nummer av Fenix jag köpt, enkom för Auberond-artikeln.

Så kan du utveckla vad Röd Sand är och vad som gör det så bra? :gremsmile:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Röd sand

Så kan du utveckla vad Röd Sand är och vad som gör det så bra?
Röd sand är pulp-Mars, med monster, utomjordingar och uråldriga hemligheter. Alltså Mars så som det var i "science fiction"-äventyren från 1900-talets början ungefär. Jag har inte läst det så noga ännu, men det ser ganska mysigt ut.

/tobias

Arfert

Facit
Matine-Mars är ju enormt kul ju.. överhuvudtaget föredrar jag ofta spel som mer är "för det är kul" istället för "för att jag vill undersöka den mörka sidan av mänskligheten". Men föredrar man senare så har man sannolikt inte heller uppskattat pojkböcker.

Om man gillar saker som John Carter-böckerna, Indiana Jones, Tintin och Alex Raymonds Blixt Gordon så gillar man sannolikt Röd Sand.

Arfert

Facit
Re: Röd sand

ja det är ganska korrekt uppfattat... och mer material finns som kommer på PDF.

Eksem

Champion
Re: NU kom Fenix! OT

Fast det var min nominering i en äldre tråd, när Fenix firade två år, så den passar nog inte i den tråden :gremsmile:

Dimfrost

Special Circumstances
Re: NU kom Fenix! OT

Äh, åtminstone jag tycker ju att det är roligare att ta upp de bästa artiklarna från alla tre åren (Eftersom jag hittar så få. :gremsmile:) (Se mitt sista inlägg i tråden.)

/Dimfrost

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Röd sand +

Det var tusan så svårt att klämma in en kampanjvärld på det utrymme Tomas ställde till förfogande, men jag hoppas jag fick med det väsentligaste. Just nu har jag det körigt, men efter Lucia hoppas jag få tid att fylla på med text så att Arfert och jag får ihop en tjockare PDF.

krämer

Veteran
Noterar till min förvåning att jag hamnat i mitten av en för-mot diskussion. Röd sand kontra Auberond.

Har inte hunnit läsa Röd sand än men hela Parallel Worlds ser jättesmaskigt ut så det är säkert bra grejor.

Vad som gör mig nyfiken är dock hur diskussionen har kommit att handla om Auberond. Om man nu skall jämföra Röd sand med något jag skrivit åt Fenix vore det väl mer lämpligt att jämföra med Red Planet - mars+indianer=sant? Eller är det bara jag som är ute och valsar.

:gremgrin:

krämer

Dimfrost

Special Circumstances
Jag tog Auberond som exempel på världsbeskrivning utan regelvärden helt enkelt för att jag gillade den skarpt. :gremsmile: Jag har inte ens läst Röd sand än, utan argumenterar bara om teorin bakom universalsystem.

/Dimfrost

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Dilandau - kul att du gillade artikeln om Gaspar Stajner! Min första tryckta text om rollspel (frånsett ett par fanzingrejer). Kan avslöja att jag just nu filar på mer Mutant-material till Fenix.

Hm. För övrigt mitt första inlägg i detta forum. Hej!

Basenanji

Postd20modernist
Välkommen!

Vad kul att du finns här på forumet och inte bara som skribent i Fenix! Välkommen till (enligt mig) nordens bästa rollspelsforum!

/Basenanji, som ska köpa Fenix men inte hittat den på Pressbyrån i Hammarby Sjöstad! Får gå till SF-bokhandeln!

Arfert

Facit
Hej, ville bara säga att jag absolut inte tycker Auberond är dåligt på något sätt, det är helt klart välgjort, bra skrivet och med fina bilder... det är bara inte min påse.

Som att det finns kvalitetsmusik som jag ändå inte skulle köpa.. eller att det finns kvalitetsfilm som jag ändå inte skulle skaffa på DVD. I mitt fall handlar det endast om vad jag tycker om att spela. Och att uppenbarligen finns det andra som gillar att spela den typen av kampanjer.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Alltid kul att få hit fler Fenix-skribenter

Välkommen! Jag gillar din artikel även om jag gärna hade sett att den hade innehållit fler äventyrsuppslag. Annars är ubåtar och egensinninga superdatorer aldrig fel och artikeln bådar gott inför den kommande modulen länderna kring Österhavet. Hoppas vi får se fler artiklar av dig i framtiden.

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Re: Alltid kul att få hit fler Fenix-skribenter

Tackar. Håller med om att det borde ha varit med med fler äventyrsuppslag - och det var det också i första utkastet. Men en del fick strykas när vi skulle ner till angivna 20 000 tecken. Svårt att anpassa innehållet till textlängden!

Har faktiskt också klurat på hur det skulle vara att använda kaptenen som uppdragsgivare i nåt helt annat sammanhang än det som beskrivs i Fenix. Kanske blir det mer av det så småningom.

På tal om Österhavsboken - jag har skrivit delen om Rigö och lite till om ett visst folkslag. Har läst flera andra kapitel också och ja, det ser ut att bli en intressant bok. Helt klart mer spännande och infallsrikt än Äventyrsspels skolboksaktiga utvidgning i samma geografiska område. (Hoppas jag inte trampade nån på tårna där, man får kanske se Mutant 2 i sin samtida rollspelskontext, rollspel på 80-talet var ju lite en annan pryl.)

Dilandau

Myrmidon
Klyschiga världar är i min mening något av det tråkigaste man kan spela.
Nööö... Klyshigt är skoj som fan, om man är på rätt humör. Har ju den stora fördelen att alla är med på noterna redan från början, så man slipper lägga ner en massa möda på att lära känna världen/stämningen.

Auberond gick utanför den sedvanliga diskursen och beskrev en värld som var uppdelad i två stora läger, där respektive läger var väldigt annorlunda men också hade inneboende interna konflikter att spela på.
Visst var Auberond väskriven och intressant. Inget snack om saken. Fina bilder också. Men jag tror inte jag någonsin skulle vilja spela i världen. Det kan jag däremot tänka mig om Röd Sand.

Föresten är väl "sedvanlig diskurs" inte riktigt rätt ordval där, eller? :gremwink:

Dilandau

Myrmidon
Vad som gör mig nyfiken är dock hur diskussionen har kommit att handla om Auberond. Om man nu skall jämföra Röd sand med något jag skrivit åt Fenix vore det väl mer lämpligt att jämföra med Red Planet - mars+indianer=sant?
Helt rätt. :gremsmile: Men det handlar nog om att Auberond och Röd Sand är de två kampanjmiljöer som publicerats i Fenix.

Och att det här forumet är fyllt av muppar. :gremwink:

Dimfrost

Special Circumstances
Fast Krämer syftade nog på "Den röda planeten", en Mars-kampanjmiljö han skrev i nummer 6/2004. :gremsmile:

/Dimfrost