Nekromanti Nu ska vi decka!

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag har länge länge funderat på att köra en deckarkampanj a la Arkiv X, med allt vad det innebär av konspirationer och övernaturlighet. Egentligen skulle det inte vara några problem att "friforma" det, men jag vill rulla lite tärningar ibland. :gremsmile:
Jag har hört att Conspiracy X ska komma/har kommit i en nyversion, men jag hittar ingen information om det (jag kanske är blind eller korkad i och för sig) och den hemsidan har inte uppdaterats på ett och ett halvt år.
Delta Green verkar som ett alldeles underbart spel, men jag vet inte hur mycket som händer med det.
Sen finns ju vanliga Call of Cthulhu, d20 Modern, GURPS, (kanske) Neotech och Paranoia ( :gremwink: ) som kan fungera på samma sätt fast de har jag om möjligt ännu sämre koll på än de andra så jag kan inte riktigt avgöra om de är något att ha.

Jag äger Call of Cthulhu d20, men tycker inte riktigt att det passar mig (stories-kapitlet tyckte jag var bra dock). Jag vill ha ett spel med bra, snabba och enkla regler som inte behöver vara särskilt detaljerade (helst inte alls). Dessutom vill jag gärna ha inspiration, tips och handledning för att skapa en schysst kampanj.

Så nu till frågorna!
Vad ska jag välja för spel?
Hur är det med priser, utgivning, tillgång på spelen?
Något annat jag borde tänka på när jag väljer?

Mr White

Veteran
Delta Green innehåller inga regler. Bara kampanjmaterial (om än bland de bästa som har skrivits till CoC!). Rekomenderas egentligen varmt men eftersom du säger att CoC inte föll dig i smaken så...

Ackerfors

Alas, your rapids!
"Delta Green innehåller inga regler. Bara kampanjmaterial"

Ah, häftigt. Häftigare än vad jag trodde. Berätta gärna mer. :gremsmile:

"Rekomenderas egentligen varmt men eftersom du säger att CoC inte föll dig i smaken så..."

Rekommendera på du, det var nämligen d20-versionen av Call of Cthulhu som inte riktigt passade in på det jag var ute efter. Vanliga CoC har jag inte testat, bara bläddrat i lite, så jag vet inte riktigt om jag kan uttala mig om det. :gremsmile:

Archer

Swashbuckler
Dark Matter

Till Alternity fanns Dark Matter Campaign Setting. Mycket närmare X-Files/Millenium/Dark Skies än det kommer man inte. :gremsmile:

Mr White

Veteran
Jo, ganska bakis här men jag ger att framstå som förstålig ett försök.

DG består av en enda jättebok som heter, ta-ta; Delta Green. Vidare finns det ytterligare en bok som heter Delta Green: Countdown. Den är ännu större. Dessa innehåller inga regler utan bara kampanjmaterial. Man använder CoC's regler då DG egentligen är en varaint på CoC Modern. Slutligen har det skrivits fyra stycken kortare romaner/novellsamlingar av ok kavlitet. DG har fortfarande producentstöd men det går inte speciellt fort.

DG utgår ifrån ett Arkiv-X-tema men ger en förklaring som lutar sig tillbaka mot CoC-mytologin. Och trots att böckerna väger in på sammanlagt 800 sidor är det så äckligt bra och intressant skrivet att jag vid flera tillällen har läst igenom dem som ren skönlitteratur.

Författarna är samma pojkar som har författat Unknown Armies och Godlike. Detwiller/Stoltz/Tynes är tveklöst de bästa RPG-skribenterna. Allt de gör är fruktansvärt välskrivet.

Storuggla

Champion
Re: Nu ska vi decka! [Edit!]

"Vad ska jag välja för spel?"

CoC BRP (för tjugiotalssåsböckernas skull), Unknown Armies (för nutid, dåtid och hårdkokt fara och tuffa deckare), Over The Edge (för settingens möjligheter för en deckare) och Noir för att det är det enda noirspelet som funnits som hetat.. noir. M&M-supplementet Noir räknas inte. MC är ju en deckarklassiker också!

Nä, men seröst, jag skulle nog leka med CoC eller Unknown Armies i första hand. jag planerar en deckarkampanj med UA som regelbas snart, så det vore kul att ha någon att jämför anteckningar med...

Okej, nu i andra genomläsningen så såg jag att du ville ha enkla regler och så. Då säger jag... Unknown Armies! Enkelt, snabbt och man kan sänka en snubbe med en rak höger, precis som Bogey :gremlaugh:

Storuggla, noirtoken

Rising

Vila i frid
Jag använder Kult för sånt, mest för att mina spelare blir taggade så fort som jag lägger fram Kultboken bredvid mig. Det är en billig specialeffekt, men den funkar. Särskilt tillsammans med de Mörka Hemligheterna som vi fortfarande inte har tröttnat på, och som gör att rollpersonerna brukar bli riktigt häftiga redan från start.

Delta Green är väl det andra alternativet.

Oavsett vad man väljer, så brukar någon form av BRP funka fint.

Nå, om du inte bara pratar om regler och dessutom är redo att skaffa lite utbyggnadsmaterial så blir det väl riktigt tydligt att det är just Delta Green och inget annat du vill ha. I vanlig ordning så är CoC ett riktigt skitspel förrän man skaffar sig tilläggsböcker, och fastän jag hatar den rollspelsmakarfilosofin så kan jag tillstå att Countdown är en trevlig bok att läsa i. Det finns ett knippe lösa äventyrsförslag i den boken, eller typ "bakgrunder till äventyr", där man själv får hitta på hur rollpersonerna egentligen skall komma i kontakt med äventyret, osv. Rätt soft, om man är villig att brodera ut lite på egen hand.

Jag började med att köpa just Countdown och lirade med bara den boken, ingen grundregelbok. Det funkade helt okej.

Troberg

Sinister eater
Vad ska jag välja för spel?
Som jag ser det så finns det bara ett alternativ. Generica. Det är just den sortens spel som spelet skiner bäst av allt på imho. Så bra att jag nyligen bestämt mig för att dumpa Buffy-systemet till förmån för Generica i min kommande Razor Ridge-kampanj (deckarkör med övernaturliga inslag).

Hur är det med priser, utgivning, tillgång på spelen?
Pris: Gratis.
Utgivning: Web.
Tillgång: Den är lite klurigare. Klicka här. Lite jobbigt, men man kan ta hjälp av någon kompis som gör klicket, och det är inte lika jobbigt som att gå till affären.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Eller så...

...kan vi göra det ännu enklare för oss och gå till http://www.inthedark.nu och ladda ned grundreglerna där. :gremwink:

Spelet passar utmärkt för sådana kampanjer också, vilket jag, inte helt oväntat, tycker valet är självklart :gremtongue:

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Men jag vann ändå mest...

...som fick kritik på sajten över hur svåråtkomligt det tydligtvis var (och kritik är alltid välkommen - i alla fall då den är befogad). :gremtongue:

Jag får göra en grundlig översyn av det...

walium

Ganska töntig, faktiskt
Nu ska vi däcka!

"Vad ska jag välja för spel?"

Jag skulle nog spontant säga Kult eftersom det är ett rollspel med vissa undersökande inslag som jag har personlig erfarenhet av och som inte är särskilt svårt att lära sig, om än kanske svårare att bemästra.

Men jag tycker inte att du ska banga för att pröva lite annorlunda settings. Till exempel M:UA, släng in lite forntidsteknologi och psi-mutanter bara. Kan förstås vara lite svårare att få en riktigt mörk och dyster stämning i spelet dock.

Ett övernaturligt Western med schamanism och indiansk mystik tilltalar i alla fall mig (trots att Blueberry sög fetast av alla usla Western-filmer).

"Något annat jag borde tänka på när jag väljer?"

Hur stora ska de övernaturliga inslagen vara? Hur mörk ska stämningen vara? Varför kommer inte de övermäktiga skurkarna fimpa hjältarna när de börjar nysta i konspirationen?