Null States stridsmekanik behöver tydligen ses över.
Ett anfall är generellt också ett försvar. Dvs man kan försvara sig mot
en person i taget, och det antas då att man inte bara "blockar" utan att
man faktiskt, i mån av möjlighet, skjuter eller slår tillbaks som en
del av sitt försvar.
Det betyder att varje anfall är en tävling, där båda deltagarna slår varsitt anfallsslag.
Om båda anfaller med varsin egenskap, så slår de varsin t6 och försöker komma under lämplig egenskap.
<div style="margin-left: 40px;">Om båda lyckas med sina slag, så vinner den med högst lyckat slag
Om båda lyckas lika mycket (händer ganska mycket på t6:or), så räknas båda som "vinnare".
Den eller de som räknas som vinnare utdelar skada på sin motståndare.
Om båda misslyckas (dubbelwhiff) så... ja, va? Genesis föreslog att
spelledaren då ska hitta på något som "avbryter" striden. Blir ju lite
meta, men funkar kanske.
</div>
Om den ene anfaller med en specialitet, och den andre med en egenskap,
så slår båda varsin t6. Den med egenskapen försöker komma under sitt
egenskapsvärde. Den med specialiteten försöker bara slå högt.
<div style="margin-left: 40px;">Specialitetspersonen räknas alltid som en vinnare.
Egenskapspersonen räknas som en vinnare om dess tärningsslag är högre än specialitetspersonens slag.
Den eller de som räknas som vinnare utdelar skada på sin motståndare.
Dubbelwhiff händer inte.
</div>
Om båda anfaller med varsin specialitet, så fungerar det precis som när båda har varsin egenskap.
Lösa tankar:
<ul> [*]Dubbelwhiff är astråkigt. Nånting måste till. Genesis förslag känns OK. [*]Skulle specialiteter kunna vara binära? Man räknas alltid som en vinnare om man har en specialitet, och slår alltid bara hur mycket man skadar? Eller blir det trist? [*]Väldigt otrad: Skulle specialitet kunna betyda att man får berätta själv vad som händer när man lyckas? [*]Mer komplicerad grej, med
min ofavorit division: Halverad skada vid misslyckade slag. Antingen för
alla, eller bara för specialiserade. Skulle ta bort whiffaktorn. Hur
kul är det att missa? [*]Alternativt, mindre komplext:
Misslyckat slag ger alltid minimiskada, dvs 1 vid knytnävar och 2 vid
vapen. Tar bort alla misslyckanden, och man slipper division. [/list]
Det finns viss tidsgräns här... Jag tänkte ha med mig tryckta exemplar till Gothcon. I månadsskiftet kommer jag genomföra ett provtryck. Dock mest för att kolla bilderna; texten behöver inte vara 100% klar förrän nån vecka senare. Men helst ska allt vara klart inom 14 dagar. Och det finns risk för att jag inte har spelgrupp till helgen =)
Grunden: personer har Egenskaper (som alla har, på skalan 2-5, slås
under med 1t6). Agenter och elitfolk har dessutom Specialiteter (sånt
man är superbra på, på skalan 1-6).
Hittills har specialitet alltid vunnit över egenskap per default.
Prickskytten träffar alltid alla utom de som har elitträning. Fråga
gärna om du behöver mer bakgrund/detaljer. Systemet är inte så
krångligt. hela spelet finns här.
under med 1t6). Agenter och elitfolk har dessutom Specialiteter (sånt
man är superbra på, på skalan 1-6).
Hittills har specialitet alltid vunnit över egenskap per default.
Prickskytten träffar alltid alla utom de som har elitträning. Fråga
gärna om du behöver mer bakgrund/detaljer. Systemet är inte så
krångligt. hela spelet finns här.
Ett anfall är generellt också ett försvar. Dvs man kan försvara sig mot
en person i taget, och det antas då att man inte bara "blockar" utan att
man faktiskt, i mån av möjlighet, skjuter eller slår tillbaks som en
del av sitt försvar.
Det betyder att varje anfall är en tävling, där båda deltagarna slår varsitt anfallsslag.
Om båda anfaller med varsin egenskap, så slår de varsin t6 och försöker komma under lämplig egenskap.
<div style="margin-left: 40px;">Om båda lyckas med sina slag, så vinner den med högst lyckat slag
Om båda lyckas lika mycket (händer ganska mycket på t6:or), så räknas båda som "vinnare".
Den eller de som räknas som vinnare utdelar skada på sin motståndare.
Om båda misslyckas (dubbelwhiff) så... ja, va? Genesis föreslog att
spelledaren då ska hitta på något som "avbryter" striden. Blir ju lite
meta, men funkar kanske.
</div>
Om den ene anfaller med en specialitet, och den andre med en egenskap,
så slår båda varsin t6. Den med egenskapen försöker komma under sitt
egenskapsvärde. Den med specialiteten försöker bara slå högt.
<div style="margin-left: 40px;">Specialitetspersonen räknas alltid som en vinnare.
Egenskapspersonen räknas som en vinnare om dess tärningsslag är högre än specialitetspersonens slag.
Den eller de som räknas som vinnare utdelar skada på sin motståndare.
Dubbelwhiff händer inte.
</div>
Om båda anfaller med varsin specialitet, så fungerar det precis som när båda har varsin egenskap.
Lösa tankar:
<ul> [*]Dubbelwhiff är astråkigt. Nånting måste till. Genesis förslag känns OK. [*]Skulle specialiteter kunna vara binära? Man räknas alltid som en vinnare om man har en specialitet, och slår alltid bara hur mycket man skadar? Eller blir det trist? [*]Väldigt otrad: Skulle specialitet kunna betyda att man får berätta själv vad som händer när man lyckas? [*]Mer komplicerad grej, med
min ofavorit division: Halverad skada vid misslyckade slag. Antingen för
alla, eller bara för specialiserade. Skulle ta bort whiffaktorn. Hur
kul är det att missa? [*]Alternativt, mindre komplext:
Misslyckat slag ger alltid minimiskada, dvs 1 vid knytnävar och 2 vid
vapen. Tar bort alla misslyckanden, och man slipper division. [/list]
Det finns viss tidsgräns här... Jag tänkte ha med mig tryckta exemplar till Gothcon. I månadsskiftet kommer jag genomföra ett provtryck. Dock mest för att kolla bilderna; texten behöver inte vara 100% klar förrän nån vecka senare. Men helst ska allt vara klart inom 14 dagar. Och det finns risk för att jag inte har spelgrupp till helgen =)