Nekromanti [Null State] - Baksidestext/omslag

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
En bra baksidestext är viktig. Den är läsarens andra kontakt med spelet; den kontakten man köper sig genom en snygg framsida. Baksidan behöver vara informativ och säljande. Det måste finnas anledning för spelaren att vända på boken och börjar läsa. Det måste finnas en anledning för läsaren att köpa boken, ta med sig den hem, läsa igenom den och inte känna sig lurad.

Det ställer alltså rätt ordentliga krav på texten. Ungefär det här vill jag säga eller ha med:
- Pick up and play; Null state som kort och lättspelat, lättillgängligt, skapa rollperson och äventyr på 45 minuter
- Snabbt, enkelt, dödligt; systemet är superslimmat och dödar rollpersoner på löpande band. Vilket är OK, för man byter bara.
- Det handlar om vanliga människor som har specialiteter, saker de är Bäst på.
- De är agenter för Null State. Null State styr undan katastrofer som kommer som barnsjukdomar när mänskligheten närmar sig singulariteten.
- Det ska vara lite Bond och Bourne, fast med liten serietidningstwist åt Morrison/Ellis-hållet.
- typ 2-5 spelare, eller fler om man vill.
- Man behöver bara 6-sidiga tärningar, penna, papper.

Såhär såg det jag lite snabbt snodde ihop till provtrycket ut:

Du håller i en relik. En bit informationsteknologi som inom inte alltför länge kommer att ha bytts ut mot E-böcker, hemsidor eller kanske information kanalsierad direkt in i hjärnan. Det blev inga svävarbilar eller marskolonier, men för varje dag som går så går den vetenskapliga, tekniska utvecklingen allt snabbare. Det blir allt svårare att förutsäga morgondagens teknik. Vi närmar oss den teknologiska singulariteten, där utvecklingen går så fort att vi inte ens kan förställa oss morgondagen.

Och om du och jag har tillgång till teknik som skulle göra kapten Kirk grön av avund, vad tror du kokas ihop i labben hos de multinationella företagen? Hos de ljusskygga regeringsorganisationerna?

Null State är ett spel om att rädda världen undan alla de katastrofer som hotar den via teknologi som löper amok. Någon måste ta hand om skiten när säkerhetsprotokollen fallerar. Denna någon är organisationen Null State. Dessa agenter är vanliga människor som råkar ha någon specialitet, något som gör dem till lite mer än vanliga — som gör dem lämpade att rädda världen undan det vansinne som hotar när en ny gryning nalkas.

Bra saker:
- Direkt tilltal; "du".
- "det blev inga svävarbilar", nutiden som gårdagens SF.
- "när säkerhetsprotokollen fallerar". Nån variant av den kanske?

Dåliga saker:
- Saknar konkret information om spelet.
- Upprepningar och dålig stilkänsla

Förslag, idéer? Jag tänkte kasta ur mig det här nu, och bearbeta det här under morgondagen.

Unfair

Hero
Re: [Null State] - Baksidestext; hur säljer man in?

krank said:
En bit informationsteknologi som inom inte alltför länge kommer att ha bytts ut mot E-böcker, hemsidor eller kanske information kanalsierad direkt in i hjärnan.
Det ända jag kommer på nu på natten är att detta stycke enligt mig inte säger någonting om innehållet, inte sätter någon stämning, nästan säger "Du säger att du är modern, men här går du och köper något av papper".

Utöver det så måste jag hålla med dig om det bra respektive det dåliga.

ja, jag fattar att jag ska sova som inte lämnade någonting vettigt...

krank

Jag funderar på en översiktlig struktur...

1. en introduktion. Jag skulle föredra en med en short, sharp shock. Nåt med lite oomph. "Världen går under idag", kanske? Ett par meningar i den stilen. Jag vill gärna ha med singulariteten redan här. "De enda som kan rädda den är du och jag".
2. Lite mer fördjupning. Här förklaras grundtänket; agentrollspel i nutid med hemlig teknologi som går åt fanders. Säkerhetsprotokoll, "plausible deniability". Rollpersonerna är vanliga människor som är "bäst".
3. Konkret spelinfo; förväntad speltid, systemet är snabbt, antal spelare, tillbehör.

Jag ska fundera lite mer på den uppdelningen, se om jag kan dela upp ytterligare eller har glömt något.

//Krank, listor is the shit

Vimes

Sillkung

Jag gillar "Världen går under i kväll", eventuellt "kan gå under", mindre oomph, men kanske mer i linje med vad spelet faktiskt handlar om.

Därefter några korta exempel på varför världen går under, i stil med: "Det kan vara köttätande naonovirus. Det kan vara cybernetiska supersoldater. Det kan vara..." osv.

Sedan: "Det spelar inte så stor roll. Med den rasande vetenskapliga och tekniska utvecklingen närmar vi oss den teknologiska singulariteten, där vi inte längre kan föreställa oss morgondagen, och där antalet potentiella hot mot vår överlevnad stadigt närmar sig oändligheten."

Därifrån till Null State i fiktionen "vi är städarna jada jada" och sedan till Null State som spel.

Eller nått.

---

Fatta vad oomphigt det hade varit med "Världen går under ikväll" och ett patronband där den sista patronen är tom. :gremsmile:

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker

Den första menning svarar inte på när, var hur, varför och vem, vilket jag brukar tycka är rätt trevligt. Här är ett förslag på en annan start:

Idagens samhälle är du och jag omgiven av teknologi som förändras och förbättras i en rasande hastighet, men den isflinga vi får se är bara en del av det isberg som ljusskygga organisationer har att missbruka.

Brynolf

Dum fan

Vimes said:
Fatta vad oomphigt det hade varit med "Världen går under ikväll" och ett patronband där den sista patronen är tom. :gremsmile:
Det där gillar jag å det skarpaste!

krank

Okej, lite kött, en tidig jäkla skiss:

Världen går under idag.

Nanomaskiner styrda av molnbaserade artificiella intelligenser, genmanipulerade supersoldater med otillräckliga säkerhetsprotokoll, vätebomber ihoptrollade av hobbyanarkister - möjligheterna är oändliga i en värld som närmar sig den teknologiska singulariteten. Alltså, då utvecklingen sker så snabbt att ingen längre kan förutse eller planera för framtiden. Det du läser om i tidningarna är bara toppen av isberget. Världen är underligare, och farligare, än du kan tänka dig. Och nu går den under.

Om inte vi stoppar den. Du och jag. Vanliga människor som har det där lilla extra. Det är vi som är Null State. De som städar upp närsäkerhetsprotokollen fallerar och skiten träffar fläkten.

Null State har agenter överallt. Vi vet alla vad som väntar. Chansen att nån av oss överlever ett uppdrag är miminal. Men nån måste göra det. Någon måste stå på barrikaderna.

Null State är ett actionrollspel i agentgenren, som tar 45 minuter att förbereda och kan spelas på ett par timmar. Allt ni behöver är två eller flera spelare, varsin sexsidig tärning, en kvällstidning och en populärvetenskaplig tidning.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

<div>Mina synpunkter i rött: </div> <div>
</div>Världen går under idag.

Nanomaskiner styrda av molnbaserade artificiella intelligenser, genmanipulerade supersoldater med otillräckliga säkerhetsprotokoll, vätebomber ihoptrollade av hobbyanarkister<font class="Apple-style-span" color="#FF0000">. M</font>öjligheterna är oändliga i en värld som närmar sig den teknologiska singulariteten<font class="Apple-style-span" color="#FF0000"> – d</font>å utvecklingen sker så snabbt att ingen längre kan förutse eller planera för framtiden. Det du läser om i tidningarna är bara toppen av isberget. Världen är underligare, och farligare, än du kan tänka dig. Och nu går den under.

Om inte vi stoppar den. Du och jag. Vanliga människor som har det där lilla extra. Det är vi som är Null State. De som städar upp närsäkerhetsprotokollen fallerar och <font class="Apple-style-span" color="#FF0000">allt går åt helvete</font>.

Null State har agenter överallt. Vi vet alla vad som väntar. Chansen att nån av oss överlever är miminal. Men nån måste göra det. Någon måste stå på barrikaderna.

Null State är ett actionrollspel i agentgenren, som tar 45 minuter att förbereda och kan spelas på ett par timmar. Allt ni behöver är två eller flera spelare, varsin sexsidig tärning, en kvällstidning och en populärvetenskaplig tidning.

Vimes

Sillkung

Om inte vi stoppar det. Du och jag. Vanliga människor som har det där lilla extra. Det är vi som är Null State. De som städar upp närsäkerhetsprotokollen fallerar och allt går åt helvete.
Vi ska inte stoppa världen. Vi ska stoppa den från att gå under, vi ska stoppa det, inte den.

krank

Dante said:
<div>Mina synpunkter i rött:
</div>
Bra kommentarer. Jag fick kolla lite extra för att se vad du ändrat, dock, för jag är färgblind (skadade röda färgstavar...)

Vad har du emot skit som träffar fläkten? Är det för oidiomatiskt, eller är det en personlig vendetta? =) Jag säger inte att du har fel, men jag tar gärna emot kommentar.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.

Det är en anglosax skada ("when the shit hits the fan") och låter som en rak översättning bara.

...säger Robert som är extremt anglosaxiskt skadad. :gremtongue:

krank

Robert Jonsson said:
Det är en anglosax skada ("when the shit hits the fan") och låter som en rak översättning bara.
Det är precis vad det är, men i egenskap av sådan använder jag den själv och har sett andra använda den... Inte i doktorsavhandlingar, men 96000 träffar på google tycker jag känns ok =)

Vimes

Sillkung

krank said:
Vad har du emot skit som träffar fläkten? Är det för oidiomatiskt
Jag skiter högaktningsfullt i att det är en anglicism, utan tycker att "skiten träffar fläkten" är ett rätt kul uttryck.

Dock håller jag helt med om att "allt går åt helvete" är bättre. Det är tyngre. "Fläkten"-uttrycket beskriver inte jordens undergång för mig.

krank

Vimes said:
Det är tyngre.
Du kan ha en poäng.

Jag funderar på mindre etablerade omskrivningar.

"när säkerhetsprotokollen fallerar och himlen färgas röd"

krank

Filat lite.
- "allt går åt helvete" är just nu " himlen färgas röd" istället.
- Säkerhetsprotokoll är ett bra ord, men inte bra nog att vara med två gånger. Det fick bli beteendespärrar som var otillräckliga istället.
- Dantes övriga kommentarer snodda rakt av.
- Fixat att det är "det" vi ska stoppa, och inte "den". Jag syftade ju på "undergången", men eftersom jag faktiskt aldrig pratar om den så funkar det inte.
- Det heter inte "miminal".

Världen går under idag.

Nanomaskiner styrda av molnbaserade artificiella intelligenser, genmanipulerade super­soldater med
otillräckliga beteendespärrar, vätebomber ihoptrollade av hobbyanarkister. Möjligheterna är oändliga i en värld som närmar sig den teknologiska singulariteten – då utvecklingen sker så snabbt att ingen längre kan förutse eller planera för framtiden. Det du läser om i tidningarna är bara toppen av isberget. Världen är underligare, och farligare, än du kan tänka dig. Och nu går den under.

Om inte vi stoppar det. Du och jag. Vanliga människor som har det där lilla extra. Det är vi som är Null State. De som städar upp när säkerhetsprotokollen fallerar och himlen färgas röd.

Null State har agenter överallt. Vi vet alla vad som väntar. Chansen att nån av oss överlever är minimal. Men nån måste göra det. Någon måste stå på barrikaderna.

Null State är ett actionrollspel i agentgenren, som tar 45 minuter att förbereda och kan spelas på ett par timmar. Allt ni behöver är två eller flera spelare, varsin sexsidig tärning, en kvällstidning och en populärvetenskaplig tidskrift.

Har också suttit och lekt med omslaget. På provtrycket var även de här bilderna RGB (fy på mig!) och mitt namn saknades på omslaget. Eller saknades och saknades, det finns säkert de som tycker att man inte ska förhäva sig på det viset =) Inte helt tillfredsställd, men å andra sidan har jag stirrat på det här omslaget i två veckor nu. Bättre om ni tycker grejer.

Och nej, jag kommer antagligen inte att orka lägga in en tom hylsa =)

EDIT: Lade in ny omslag.pdf, med lager. Jag vet inte hur stor "undertexten" ska vara. Hur stort mitt namn ska vara, hur det ska placeras, etc. Lagret "liten" är en liten version, lagret "stor" en... stor. Tycker ni saker?

Attachments

Vimes

Sillkung

Jag gnäller lite till innan jag går och lägger mig.

krank said:
Om inte vi stoppar det. Du och jag. Vanliga människor som har det där lilla extra. Det är vi som är Null State. De som städar upp när säkerhetsprotokollen fallerar och himlen färgas röd.
Sista meningen borde naturligtvis vara "Det är vi som städar upp..." istället för "De som städar upp..." Berättarperson-/tilltalsbrott. Det är vi som är NS, men det är de som städar upp...

krank

Vimes said:
Sista meningen borde naturligtvis vara "Det är vi som städar upp..." istället för "De som städar upp..." Berättarperson-/tilltalsbrott. Det är vi som är NS, men det är de som städar upp...
Fast det är ju vi som är de som städar upp...

Det är vi som är Null State.
Det är Null State som städar upp.

Så tänkte jag =)

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.

krank said:
Det är precis vad det är, men i egenskap av sådan använder jag den själv och har sett andra använda den... Inte i doktorsavhandlingar, men 96000 träffar på google tycker jag känns ok =)
Som sagt var, jag har inga problem med anglocismer - jag är för skadad själv. Jag uttryckte bara vad jag trodde Dante hade problem med.

Vimes

Sillkung

krank said:
Vimes said:
Fast det är ju vi som är de som städar upp...

Det är vi som är Null State.
Det är Null State som städar upp.

Så tänkte jag =)
Jojo, jag är med på det. (Har du funderat på att det vore rätt ballt med en tom patronhylsa på baksidan f.ö.? :gremwink: )

Hur som helst. Det blir ett perspektivbyte mitt i ett stycke, jag och tycker det stör lite. Först är det vi som städar upp sedan blir vi tredje person plötsligt.

Det man kan göra är ju att inte använda pronomen, typ: "Null State är organsationen som städar upp..."/"Det är Null State som städar upp".

Eller så skippar du punkten. "Vi är Null State, de som städar upp...".

krank

Ingen som tycker nåt om omslaget, alltså?