En bra baksidestext är viktig. Den är läsarens andra kontakt med spelet; den kontakten man köper sig genom en snygg framsida. Baksidan behöver vara informativ och säljande. Det måste finnas anledning för spelaren att vända på boken och börjar läsa. Det måste finnas en anledning för läsaren att köpa boken, ta med sig den hem, läsa igenom den och inte känna sig lurad.
Det ställer alltså rätt ordentliga krav på texten. Ungefär det här vill jag säga eller ha med:
- Pick up and play; Null state som kort och lättspelat, lättillgängligt, skapa rollperson och äventyr på 45 minuter
- Snabbt, enkelt, dödligt; systemet är superslimmat och dödar rollpersoner på löpande band. Vilket är OK, för man byter bara.
- Det handlar om vanliga människor som har specialiteter, saker de är Bäst på.
- De är agenter för Null State. Null State styr undan katastrofer som kommer som barnsjukdomar när mänskligheten närmar sig singulariteten.
- Det ska vara lite Bond och Bourne, fast med liten serietidningstwist åt Morrison/Ellis-hållet.
- typ 2-5 spelare, eller fler om man vill.
- Man behöver bara 6-sidiga tärningar, penna, papper.
Såhär såg det jag lite snabbt snodde ihop till provtrycket ut:
Bra saker:
- Direkt tilltal; "du".
- "det blev inga svävarbilar", nutiden som gårdagens SF.
- "när säkerhetsprotokollen fallerar". Nån variant av den kanske?
Dåliga saker:
- Saknar konkret information om spelet.
- Upprepningar och dålig stilkänsla
Förslag, idéer? Jag tänkte kasta ur mig det här nu, och bearbeta det här under morgondagen.
Det ställer alltså rätt ordentliga krav på texten. Ungefär det här vill jag säga eller ha med:
- Pick up and play; Null state som kort och lättspelat, lättillgängligt, skapa rollperson och äventyr på 45 minuter
- Snabbt, enkelt, dödligt; systemet är superslimmat och dödar rollpersoner på löpande band. Vilket är OK, för man byter bara.
- Det handlar om vanliga människor som har specialiteter, saker de är Bäst på.
- De är agenter för Null State. Null State styr undan katastrofer som kommer som barnsjukdomar när mänskligheten närmar sig singulariteten.
- Det ska vara lite Bond och Bourne, fast med liten serietidningstwist åt Morrison/Ellis-hållet.
- typ 2-5 spelare, eller fler om man vill.
- Man behöver bara 6-sidiga tärningar, penna, papper.
Såhär såg det jag lite snabbt snodde ihop till provtrycket ut:
Du håller i en relik. En bit informationsteknologi som inom inte alltför länge kommer att ha bytts ut mot E-böcker, hemsidor eller kanske information kanalsierad direkt in i hjärnan. Det blev inga svävarbilar eller marskolonier, men för varje dag som går så går den vetenskapliga, tekniska utvecklingen allt snabbare. Det blir allt svårare att förutsäga morgondagens teknik. Vi närmar oss den teknologiska singulariteten, där utvecklingen går så fort att vi inte ens kan förställa oss morgondagen.
Och om du och jag har tillgång till teknik som skulle göra kapten Kirk grön av avund, vad tror du kokas ihop i labben hos de multinationella företagen? Hos de ljusskygga regeringsorganisationerna?
Null State är ett spel om att rädda världen undan alla de katastrofer som hotar den via teknologi som löper amok. Någon måste ta hand om skiten när säkerhetsprotokollen fallerar. Denna någon är organisationen Null State. Dessa agenter är vanliga människor som råkar ha någon specialitet, något som gör dem till lite mer än vanliga — som gör dem lämpade att rädda världen undan det vansinne som hotar när en ny gryning nalkas.
Och om du och jag har tillgång till teknik som skulle göra kapten Kirk grön av avund, vad tror du kokas ihop i labben hos de multinationella företagen? Hos de ljusskygga regeringsorganisationerna?
Null State är ett spel om att rädda världen undan alla de katastrofer som hotar den via teknologi som löper amok. Någon måste ta hand om skiten när säkerhetsprotokollen fallerar. Denna någon är organisationen Null State. Dessa agenter är vanliga människor som råkar ha någon specialitet, något som gör dem till lite mer än vanliga — som gör dem lämpade att rädda världen undan det vansinne som hotar när en ny gryning nalkas.
Bra saker:
- Direkt tilltal; "du".
- "det blev inga svävarbilar", nutiden som gårdagens SF.
- "när säkerhetsprotokollen fallerar". Nån variant av den kanske?
Dåliga saker:
- Saknar konkret information om spelet.
- Upprepningar och dålig stilkänsla
Förslag, idéer? Jag tänkte kasta ur mig det här nu, och bearbeta det här under morgondagen.