Nekromanti [Null State] - Fler hjälpsamma exempel

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det här med listor, ja. Jag har gjort några fler.

Tanken är alltså att dels ge generisk information (det är bra om man minns att ha toaletter och sovområden på militärbaser), och dels ge grejer man kan använda i stort sett rakt av, och bli lagom inspirerad av.

Först några områden:

Öppna stadsmiljöer
* Ett övergivet sjukhus, där någon fortfarande betalar för elen.
* En polisstation där ingen väger under 150 kilo.
* Ett museum som saknar flera viktiga artefakter.
* En skola som ligger precis i vägen.
* En smutsig källare, där pengar, varor och personer byter ägare.
* En fotostudio, där någon rivit ut all film ur kamerorna.
* En bro, under vilken de hemlösa börjat dö av mystiska orsaker.

Baser, byggnader och bunkrar
* Ett laboratorium, som någon lämnat i all hast efter att ha försökt förstöra bevisen.
* Logement, där vad som en gång varit soldater fortfarande ligger kvar i sina sängar.
* Toaletter, där blodet inte torkat ännu.
* En serverhall, där nästan alla hårddiskar förstörts av elektromagnetisk strålning.
* En kraftstation, som saknar ett par viktiga komponenter för att fungera.
* En hiss, med fler knappar än byggnaden har våningar.
* Ett kontor med ett misstänkt stort porträtt ovanför skrivbordet.

Fordon
* Cockpit där allt numera styrs via automatpilot.
* Passagerarsäten, där alla rapporterar sig ha förlorat 5 minuter och 13 sekunder.
* Lastutrymme, med flera stora, omärkta lådor.
* En mycket trång toalett, där någon förgiftat en mycket tjock man.

Och så några (omarbetade) hinder:

== Civilister ==
Det finns över 6.7 miljarder av dem, de blir fler hela tiden, och de finns överallt. Journalister, skeptiska byråkrater, demonstranter, offer för det ena eller det andra.
Hindrar genom: att vara alltför nyfikna, råka i panik, demonstrera mot det ena eller det andra, vara ivägen eller klanta till saker de inte vet något om.
Kan till exempel överkommas: genom våld, övertalning eller att lura bort dem.

== Miljöfaktorer ==
Vacuum, radioaktivitet eller annan strålning, värme eller kyla.
Hindrar genom: att befinna sig mellan rollpersonerna och ett föremål, en person eller en plats de vill nå.
Kan till exempel överkommas: genom snabbhet, självuppoffrande, korrekt eller improviserad skyddsutrustning eller fordon.

== Naturliga hinder ==
Stora sprickor i marken, berg, inrasade tunnlar, jordbävningsområden, grindar och stängsel.
Hindrar genom: att befinna sig mellan rollpersonerna och något de vill ha, eller hota något de vill rädda.
Kan till exempel överkommas: genom att ha tillgång till rätt utrustning, terränggående fordon eller gå runt. "Rätt utrustning" kan vara nästan vad som helst, om man bara har lite fantasi.

== Lås och larmsystem ==
Infraröda snubbeltrådar, värmesensorer, vaksamma säkerhetskameror, ögon- eller fingeravtrycksscanners, väggmonterade automatvapen som reagerar på rörelse.
Hindrar genom: att befinna sig mellan rollpersonerna och något de vill ha, eller hota något de vill rädda.
Kan till exempel överkommas: genom tålmodig analys, små bitar metallfolie, hårspray eller färgspray, akrobatiska manövrer, rep eller att hacka säkerhetssystemet från en mindre skyddad dator.

== Vakter ==
Supersoldater med högtelnologiska vapen, gangsters, monster, helt vanliga soldater med helt vanliga vapen eller män i svart.
Hindrar genom: att med jämna och förutsägbara mellanrum patrullera området, titta åt alla håll utom uppåt, och befinna sig i fikarummet som ligger precis innan labbet.
Kan till exempel överkommas: genom observation av mönster, snillrik förgiftning av munkar och kaffe, distraherande larm någon annanstans eller mer eller mindre trubbigt våld.

== Vakthundar ==
Dobermans eller genmodifierade helveteshundar.
Hindrar genom: att springa runt och bevaka ett område, lagom svultna och alerta.
Kan till exempel överkommas: genom djurvänlighet, distraktioner på andra sidan gårdasplanen, sömnmedel i kött eller genom elakt våld.

Vad tycker ni?

Sodivra

Champion
krank said:
Vad tycker ni?
Oh Yes.

Have you been reading Apocalypse World Threats? (138-141)

Okej, exakt hur ska områden användas? Hur ekivoka ska de vara? Som In A Wicked Age och Berättelser från Stadens laddade små berättelser i sig själv, eller som Apocalypse Worlds kortare och torrare listinstanser?

Ska man plocka från dem när man bygger ett scenario? "Typ, så som man vill, inspireras liksom" räcker inte, jag vill ha ett "Så här förbereder du inför Null State på 10 minuter och med sex enkla steg"

Men det är ju bara min designfilosofi. Här, välj detta, plocka två saker från den här listan, hitta på ett namn åt den här, färdigt att spela! Du har ju döpt tråden till "hjälpsamma exempel", så jag förstår att det kanske inte är det du är ute efter själv.

Vilka listor skulle du använda när du spelledde rymdbas-äventyret? Har du en lista över rum som kan finnas i en vetenskapsbas?

krank

Arvid A. C. said:
Have you been reading Apocalypse World Threats? (138-141)
Nix.

Arvid A. C. said:
Okej, exakt hur ska områden användas? Hur ekivoka ska de vara? Som In A Wicked Age och Berättelser från Stadens laddade små berättelser i sig själv, eller som Apocalypse Worlds kortare och torrare listinstanser?
Som jag skriver ovan tänker jag mig mina listor som en kombination av torra listor (labb, bostäder) och lite mer inspirerande grejer. Du kanske märker att jag bara listar en sorts labb? Listan är primärt en "kom ihåg de här typerna av grejer, tänk på vilka du vill ha med sen"-lista, sekundärt en "omgwtf ett sånt rum måste jag ha med!!!!"

Arvid A. C. said:
Ska man plocka från dem när man bygger ett scenario? "Typ, så som man vill, inspireras liksom" räcker inte, jag vill ha ett "Så här förbereder du inför Null State på 10 minuter och med sex enkla steg"
Det kommer att bli något i stil med det, men det är inte det listorna är här för. Eller ja... Boken har ett mycket tydligt "gör det här i den här ordningen för att förbereda"-stuk, och så kompletteras med listor: "Nu ska du hitta på några hinder att ha i början av scenariot, så att spelarna får lite att bita i medan du funderar på nästa hinder".

Det kommer att finnas dels en steg-för-steg på några sidor i boken, som man kan (bör) bekanta sig med nån gång innan man spelar, och dels en snabbmall på kanske ett A5 som man bara följer och plockar från när man fattat hur det funkar.

Däremot kommer listora antagligen aldrig att bli så långa att man varje gång kan skapa ett helt nytt bunkerkomplex enbart med listorna. De första 2-3 gångerna man spelar, absolut, men inte i längden.

Arvid A. C. said:
Vilka listor skulle du använda när du spelledde rymdbas-äventyret? Har du en lista över rum som kan finnas i en vetenskapsbas?
Rymdbasen skulle jag säga är nåt i stil med kombinationen fordon och militärbas. Jag hade ju inte de här listorna då... Men jag plockade väl ett labb, en kraftstation, ett labb till, en datorcentral...

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag gillar det. Platserna känns som de kan ryckas ihop några på stående fot och göras väldigt intressanta. Lite få för att hålla för flera omgångar, hade du tänkt flika in fler platser?

Hindren känns lite mer varierade och mer återanvändningsbara i mina ögon. Så vad jag tycker är att det kanske bör finnas fler platser. Många fler.

krank

Endyamon said:
Jag gillar det. Platserna känns som de kan ryckas ihop några på stående fot och göras väldigt intressanta. Lite få för att hålla för flera omgångar, hade du tänkt flika in fler platser?
De är som sagt inte riktigt tänkt att funka för flera omgångar; listorna är egentligen tråkiga "det här bör du ha med i en militärbas"-uppräkningar (bostäder, toaletter, laboratorier kanske) vad utklädda och sminkade till att likna färdiga platser att användas...

Jag har alltså en toalett, ett labb, en sovyta etc. just för att nästa gång man är på en militärbas lär det ju också finnas en sovyta, men då måste man nog komma på själv vad som ska finnas där.

(Plus att jag hade svårt nog att göra de exempelplatser jag hade intressanta utan att upprepa mig...)

Robert Jonsson

krank said:
De är som sagt inte riktigt tänkt att funka för flera omgångar; listorna är egentligen tråkiga "det här bör du ha med i en militärbas"-uppräkningar (bostäder, toaletter, laboratorier kanske) vad utklädda och sminkade till att likna färdiga platser att användas...
Vad synd. :gremfrown:

Men är det verkligen sant? Jag menar, militärbas är inte direkt vad jag tänker på när du skriver: "En polisstation där ingen väger under 150 kilo.", utan det blir snarare massor av donout-ätande poliser på en station i Brooklyn som inte kommer ut därifrån. ^^

(Du skrev öppna stadsmiljöer nämligen...)

krank said:
Jag har alltså en toalett, ett labb, en sovyta etc. just för att nästa gång man är på en militärbas lär det ju också finnas en sovyta, men då måste man nog komma på själv vad som ska finnas där.

(Plus att jag hade svårt nog att göra de exempelplatser jag hade intressanta utan att upprepa mig...)
Men om du har det upplägget skulle jag nog beskriva det lite annorlunda. En ren lista där du beskriver "det här finns på en militärbas" och sen en lista med "det här är saker som förändrar platsen" (som t.ex. blodiga toaletterna). Med andra ord, du ger en insikt i vad som bör finnas där, men möjlighet att kombinera ihop nya platser.

krank

Endyamon said:
Men är det verkligen sant? Jag menar, militärbas är inte direkt vad jag tänker på när du skriver: "En polisstation där ingen väger under 150 kilo.", utan det blir snarare massor av donout-ätande poliser på en station i Brooklyn som inte kommer ut därifrån. ^^

(Du skrev öppna stadsmiljöer nämligen...)
Om du läser riktigt noga så ser du att jag också har en "baser, bunkrar och byggnader"-lista =)

Endyamon said:
Men om du har det upplägget skulle jag nog beskriva det lite annorlunda. En ren lista där du beskriver "det här finns på en militärbas" och sen en lista med "det här är saker som förändrar platsen" (som t.ex. blodiga toaletterna). Med andra ord, du ger en insikt i vad som bör finnas där, men möjlighet att kombinera ihop nya platser.
Det vill säga, en tråkig lista och sedan en rolig lista? Varför inte bara ha en rolig lista och sedan uppmuntra läsaren att hitta på egna kombinationer?

Redan nu går det väl utmärkt att kombinera - det är bara att kapa bort "blodiga" eller whatever från toaletterna, så vips har du helt andra toaletter.

Däremot kan jag göra en tabell istället för en rak lista; dvs en kolumn där det står "toalett" och en där det står "...som är blodig".

Robert Jonsson

krank said:
Om du läser riktigt noga så ser du att jag också har en "baser, bunkrar och byggnader"-lista =)
Hey, det var du som började att försöka snoppa av mig att det här minsann bara gällde militärbaser. Jag försökte bara påpeka att det inte alls var så. :gremwink:

krank said:
Det vill säga, en tråkig lista och sedan en rolig lista? Varför inte bara ha en rolig lista och sedan uppmuntra läsaren att hitta på egna kombinationer?
Nej, en praktiskt lista och en färgsättande lista. Och varför du inte bara ska ha en rolig lista svarade du själv på: "Plus att jag hade svårt nog att göra de exempelplatser jag hade intressanta utan att upprepa mig...".

krank said:
Redan nu går det väl utmärkt att kombinera - det är bara att kapa bort "blodiga" eller whatever från toaletterna, så vips har du helt andra toaletter.
Går och går. Det går att använda det här till D&D4 också, men det är ju inte tänkt för det. Vad jag menar är: visst det går alltid att hacka systemet, men det är bättre om det är byggt för det från början. Särskilt i ett sådant spel som jag uppfattat att Null State är.

krank said:
Däremot kan jag göra en tabell istället för en rak lista; dvs en kolumn där det står "toalett" och en där det står "...som är blodig".
Det är definitivt bättre för då blir det i princip så som jag tycker det borde vara. Det bara är att blanda och ta - och det belyses rätt tydligt att det är så det är tänkt. Bra lösning!