Det här med listor, ja. Jag har gjort några fler.
Tanken är alltså att dels ge generisk information (det är bra om man minns att ha toaletter och sovområden på militärbaser), och dels ge grejer man kan använda i stort sett rakt av, och bli lagom inspirerad av.
Först några områden:
Öppna stadsmiljöer
* Ett övergivet sjukhus, där någon fortfarande betalar för elen.
* En polisstation där ingen väger under 150 kilo.
* Ett museum som saknar flera viktiga artefakter.
* En skola som ligger precis i vägen.
* En smutsig källare, där pengar, varor och personer byter ägare.
* En fotostudio, där någon rivit ut all film ur kamerorna.
* En bro, under vilken de hemlösa börjat dö av mystiska orsaker.
Baser, byggnader och bunkrar
* Ett laboratorium, som någon lämnat i all hast efter att ha försökt förstöra bevisen.
* Logement, där vad som en gång varit soldater fortfarande ligger kvar i sina sängar.
* Toaletter, där blodet inte torkat ännu.
* En serverhall, där nästan alla hårddiskar förstörts av elektromagnetisk strålning.
* En kraftstation, som saknar ett par viktiga komponenter för att fungera.
* En hiss, med fler knappar än byggnaden har våningar.
* Ett kontor med ett misstänkt stort porträtt ovanför skrivbordet.
Fordon
* Cockpit där allt numera styrs via automatpilot.
* Passagerarsäten, där alla rapporterar sig ha förlorat 5 minuter och 13 sekunder.
* Lastutrymme, med flera stora, omärkta lådor.
* En mycket trång toalett, där någon förgiftat en mycket tjock man.
Och så några (omarbetade) hinder:
== Civilister ==
Det finns över 6.7 miljarder av dem, de blir fler hela tiden, och de finns överallt. Journalister, skeptiska byråkrater, demonstranter, offer för det ena eller det andra.
Hindrar genom: att vara alltför nyfikna, råka i panik, demonstrera mot det ena eller det andra, vara ivägen eller klanta till saker de inte vet något om.
Kan till exempel överkommas: genom våld, övertalning eller att lura bort dem.
== Miljöfaktorer ==
Vacuum, radioaktivitet eller annan strålning, värme eller kyla.
Hindrar genom: att befinna sig mellan rollpersonerna och ett föremål, en person eller en plats de vill nå.
Kan till exempel överkommas: genom snabbhet, självuppoffrande, korrekt eller improviserad skyddsutrustning eller fordon.
== Naturliga hinder ==
Stora sprickor i marken, berg, inrasade tunnlar, jordbävningsområden, grindar och stängsel.
Hindrar genom: att befinna sig mellan rollpersonerna och något de vill ha, eller hota något de vill rädda.
Kan till exempel överkommas: genom att ha tillgång till rätt utrustning, terränggående fordon eller gå runt. "Rätt utrustning" kan vara nästan vad som helst, om man bara har lite fantasi.
== Lås och larmsystem ==
Infraröda snubbeltrådar, värmesensorer, vaksamma säkerhetskameror, ögon- eller fingeravtrycksscanners, väggmonterade automatvapen som reagerar på rörelse.
Hindrar genom: att befinna sig mellan rollpersonerna och något de vill ha, eller hota något de vill rädda.
Kan till exempel överkommas: genom tålmodig analys, små bitar metallfolie, hårspray eller färgspray, akrobatiska manövrer, rep eller att hacka säkerhetssystemet från en mindre skyddad dator.
== Vakter ==
Supersoldater med högtelnologiska vapen, gangsters, monster, helt vanliga soldater med helt vanliga vapen eller män i svart.
Hindrar genom: att med jämna och förutsägbara mellanrum patrullera området, titta åt alla håll utom uppåt, och befinna sig i fikarummet som ligger precis innan labbet.
Kan till exempel överkommas: genom observation av mönster, snillrik förgiftning av munkar och kaffe, distraherande larm någon annanstans eller mer eller mindre trubbigt våld.
== Vakthundar ==
Dobermans eller genmodifierade helveteshundar.
Hindrar genom: att springa runt och bevaka ett område, lagom svultna och alerta.
Kan till exempel överkommas: genom djurvänlighet, distraktioner på andra sidan gårdasplanen, sömnmedel i kött eller genom elakt våld.
Vad tycker ni?
Tanken är alltså att dels ge generisk information (det är bra om man minns att ha toaletter och sovområden på militärbaser), och dels ge grejer man kan använda i stort sett rakt av, och bli lagom inspirerad av.
Först några områden:
Öppna stadsmiljöer
* Ett övergivet sjukhus, där någon fortfarande betalar för elen.
* En polisstation där ingen väger under 150 kilo.
* Ett museum som saknar flera viktiga artefakter.
* En skola som ligger precis i vägen.
* En smutsig källare, där pengar, varor och personer byter ägare.
* En fotostudio, där någon rivit ut all film ur kamerorna.
* En bro, under vilken de hemlösa börjat dö av mystiska orsaker.
Baser, byggnader och bunkrar
* Ett laboratorium, som någon lämnat i all hast efter att ha försökt förstöra bevisen.
* Logement, där vad som en gång varit soldater fortfarande ligger kvar i sina sängar.
* Toaletter, där blodet inte torkat ännu.
* En serverhall, där nästan alla hårddiskar förstörts av elektromagnetisk strålning.
* En kraftstation, som saknar ett par viktiga komponenter för att fungera.
* En hiss, med fler knappar än byggnaden har våningar.
* Ett kontor med ett misstänkt stort porträtt ovanför skrivbordet.
Fordon
* Cockpit där allt numera styrs via automatpilot.
* Passagerarsäten, där alla rapporterar sig ha förlorat 5 minuter och 13 sekunder.
* Lastutrymme, med flera stora, omärkta lådor.
* En mycket trång toalett, där någon förgiftat en mycket tjock man.
Och så några (omarbetade) hinder:
== Civilister ==
Det finns över 6.7 miljarder av dem, de blir fler hela tiden, och de finns överallt. Journalister, skeptiska byråkrater, demonstranter, offer för det ena eller det andra.
Hindrar genom: att vara alltför nyfikna, råka i panik, demonstrera mot det ena eller det andra, vara ivägen eller klanta till saker de inte vet något om.
Kan till exempel överkommas: genom våld, övertalning eller att lura bort dem.
== Miljöfaktorer ==
Vacuum, radioaktivitet eller annan strålning, värme eller kyla.
Hindrar genom: att befinna sig mellan rollpersonerna och ett föremål, en person eller en plats de vill nå.
Kan till exempel överkommas: genom snabbhet, självuppoffrande, korrekt eller improviserad skyddsutrustning eller fordon.
== Naturliga hinder ==
Stora sprickor i marken, berg, inrasade tunnlar, jordbävningsområden, grindar och stängsel.
Hindrar genom: att befinna sig mellan rollpersonerna och något de vill ha, eller hota något de vill rädda.
Kan till exempel överkommas: genom att ha tillgång till rätt utrustning, terränggående fordon eller gå runt. "Rätt utrustning" kan vara nästan vad som helst, om man bara har lite fantasi.
== Lås och larmsystem ==
Infraröda snubbeltrådar, värmesensorer, vaksamma säkerhetskameror, ögon- eller fingeravtrycksscanners, väggmonterade automatvapen som reagerar på rörelse.
Hindrar genom: att befinna sig mellan rollpersonerna och något de vill ha, eller hota något de vill rädda.
Kan till exempel överkommas: genom tålmodig analys, små bitar metallfolie, hårspray eller färgspray, akrobatiska manövrer, rep eller att hacka säkerhetssystemet från en mindre skyddad dator.
== Vakter ==
Supersoldater med högtelnologiska vapen, gangsters, monster, helt vanliga soldater med helt vanliga vapen eller män i svart.
Hindrar genom: att med jämna och förutsägbara mellanrum patrullera området, titta åt alla håll utom uppåt, och befinna sig i fikarummet som ligger precis innan labbet.
Kan till exempel överkommas: genom observation av mönster, snillrik förgiftning av munkar och kaffe, distraherande larm någon annanstans eller mer eller mindre trubbigt våld.
== Vakthundar ==
Dobermans eller genmodifierade helveteshundar.
Hindrar genom: att springa runt och bevaka ett område, lagom svultna och alerta.
Kan till exempel överkommas: genom djurvänlighet, distraktioner på andra sidan gårdasplanen, sömnmedel i kött eller genom elakt våld.
Vad tycker ni?