Nekromanti Null state frågor om superkrafter

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,555
Jag tänkte köra ett one-shot superhjälte spel med Null state reglerna. Det kommer vara ett spel med superhjältar som ligger på den lägsta delen av vad som brukar menas med "Street level" hjältar. Alltså inte Batman eller Spindel-mannen, de är alldeles för kompetenta/mäktiga. Jag tänker mig mer Misty Knight eller Casey Jones och möjligtvis Daredevil.

Min fråga är, när folk statar upp krafterna som specialliteter är det bättre att de lägger upp var krafterna kommer från eller vad de har för effekt?

Alltså, om jag ska stata Misty Knight bör hennes krafter se ut så här:

Bionic arm: 6

Eller så här:

Super strength: 2, Computer interface: 2, Repulsor blast: 2

Det första sättet känner jag kommer göra karaktärerna mäktigare kanske till och med för mäktiga. Men om du tar tillexempel Kung-fu som din specialitet borde den funka både till att slåss och att göra Jackie Chang stunt med? Eller har jag missförståt hur det fungerar?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,980
Location
Stockholm
God45 said:
Jag tänkte köra ett one-shot superhjälte spel med Null state reglerna. Det kommer vara ett spel med superhjältar som ligger på den lägsta delen av vad som brukar menas med "Street level" hjältar. Alltså inte Batman eller Spindel-mannen, de är alldeles för kompetenta/mäktiga. Jag tänker mig mer Misty Knight eller Casey Jones och möjligtvis Daredevil.

Min fråga är, när folk statar upp krafterna som specialliteter är det bättre att de lägger upp var krafterna kommer från eller vad de har för effekt?

Alltså, om jag ska stata Misty Knight bör hennes krafter se ut så här:

Bionic arm: 6

Eller så här:

Super strength: 2, Computer interface: 2, Repulsor blast: 2

Det första sättet känner jag kommer göra karaktärerna mäktigare kanske till och med för mäktiga. Men om du tar tillexempel Kung-fu som din specialitet borde den funka både till att slåss och att göra Jackie Chang stunt med? Eller har jag missförståt hur det fungerar?
En specialisering gäller, om jag inte helt missminner mig, bara för EN vanlig förmågas ändamål. Vill du vara en robot som både är stark och rörlig måste du ta både "Robot: Styrka" och "Robot: Rörlighet" (med reservation för vad förmågorna heter egentligen).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,555
Okej, då förstår jag. Tack så mycket :gremsmile:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,555
Krafter som funkar bra i Null State

Nu när jag ändå startade en tråd...

Har ni några tips om krafter som funkar särskilt bra i Null state? Superstyrka och sådant borde ju fungera alldeles utmärkt men hur funkar tex teleporterings eller tankeläsnings krafter? Blir det bra eller finns det några krafter jag inte borde tillåta?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,187
Location
Rissne
Re: Krafter som funkar bra i Null State

God45 said:
Nu när jag ändå startade en tråd...

Har ni några tips om krafter som funkar särskilt bra i Null state? Superstyrka och sådant borde ju fungera alldeles utmärkt men hur funkar tex teleporterings eller tankeläsnings krafter? Blir det bra eller finns det några krafter jag inte borde tillåta?
Först och främst vill jag säga att jag tycker att det låter som ett ascoolt projekt, som jag gärna ser mer av!

Sedan: Allt beror på vilken sorts superhjältande du tänkt dig. Det finns ju massor av olika sorter, både de där alla har ganska mjäkiga krafter och de där alla springer runt med gudalika sådana. Så det är ju egentligen där du får börja.

Och sedan handlar det dessutom lite om vilken sorts problem du tänkt ställa rollpersonerna inför. Om de mest ska slåss finns det ganska få krafter som behöver begränsa. Ska de däremot kunna undersöka, ungefär som i original-Null State, så skulle jag säga:

- Kraftstrålar, inbyggda vapen, PSI-stötar, etc etc: enkelt, de ersätter avståndsstrid och så var det med det.

- Telepati: Var jävligt försiktig, potentiella spelförstörare. Hitta gärna begränsningar som ger upphov till intressant problemlösning, till exempel att man måste röra vid den vars tankar man ska läsa, att det tar fem minuter att ändra någons minne, etc. Kort sagt, begränsningar man kan komma runt men som innebär att äventyret inte kan klaras av av telepaten ensam på tre sekunder.

- Teleportation: Samma sak där. Här kan man tänka sig att begränsa räckvidden, att man bara kan teleportera sig själv eller bara teleportera saker man rör vid så att de hamnar någon annanstans (ingen "fetch") etc.

- Illusioner: Kanske den störigaste och mäktigaste förmågan som finns. Var väldigt, väldigt försiktig.


Det tror jag var de viktigaste "spelförstörande" superkrafterna. Grundtänket är, i mitt huvud: "Kommer det här låta rollpersonerna bypassa väldigt många typer av problem av den typ jag tänkt mig att de ska hindras av? Om ja, hur kan kraften begränsas på ett roligt och givande sätt så att den uppmuntrar till ytterligare problemlösning?"
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,555
Re: Krafter som funkar bra i Null State

Du har bra poänger :gremsmile:

Jag tänkte köra riktigt, riktigt låg nivå på krafterna. De flesta bör inte ens ha ktafter utan bara vara specialister på saker som kung-fu eller att skjuta folk.

Jag tänker nog skippa både telepati och illusioner eftersom de förmågorna blir för effektiva. Tänker också skippa helningskrafter. Har aldrig gillar helnings krafter.
 
Top