Nekromanti [Null State] Framsideskiss 1

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag slängde ihop den här för att testa konceptet, nu när jag nästan är klar med mina bullet babies.

Första tankarna:
<ul> [*]Det här är jättefult. [*]Kulorna: Bubblorna vid fostren gör ingenting positivt; det blir bara otydligt. Bort med dem. [*]Texten: Dåligt centrerad [*]Svarta randen kring kulorna: För tjock; Fler kulor och smalare. Fast inte för många. Kanske plocka bort det svarta helt? [*]Dålig balans öht. Antingen lägger jag in kulorna någon annanstans (en header?) eller så lägger jag in mer grejer; kanske en nedräkning nånstans, kanske bara fler inklippta bildelement. Minimalism eller maximalism? Kanske löser det sig om jag tar bort det svarta. [*]Jag undrar hur det skulle funka att ha kulorna på sidan, lodrätt (roterade 90 grader alltså). Eller högst upp...
[/list]Vad tycker ni? Förslag, åsikter?

EDIT: Bör påpekas: Japp, kulan längst till vänster är utfyllnad, den "riktiga" är inte klar än.

Attachments

solvebring

Superhero
Mina personliga åsikter:

"Ett actionrollspel om de som räddar världen" behöver komma in lite till på sidan. Dessutom behöver det ett annan teckensnitt. Det skär sig med den futuristiska stilen i resten av omslaget.

Bort med den svarta rutan bakom kulorna. Usch! Alldeles för stor och markant.

Kulorna bör nog minskas ned lite. Möjligen kunde man skapa större mellan rum mellan bilden och loggan, och lägga till kulorna över bilden eller under loggan med samma med mellanrum som det är mellan bild och logga.

- - -

Sammanfattning: Det är inte fult men det känns lite obalanserat - ja. Testa med att öga och minska mellanrum mellan bilden och loggan. Kulorna skulle jag - om jag var du - testa att flytta runt på alla möjliga sätt. Förövrigt tror jag du behöver minska dem för att de inte ska bli för dominanta. Konceptet i sig funkar, det är bara hur du ska koppla ihop de olika bitarna som är frågan. Och ja, det där svara fältet bidrar fett till obalansen. Jag tycker du ska spola det helt.

Alternativt test: Ta bort "Ett actionrollspel..." helt och hållet. Spola det svarta bakom kulorna, minska dem och försök hitta ett bra centrum för dem nedanför loggon - ungefär i den höjd de är nu. =) Bara för att se skillnaden menar jag.

Dimfrost

Special Circumstances
Det är något med det svarta bandet runt kulorna som är problemet. Men jag vet inte alls hur det ska lösas. Däremot vet jag att du måste använda en sanserif till överskriften.

Hmm, man kanske skulle kunna balansera det svarta bandet med ett likadant, smalare, högst upp, och så den texten i vitt på den?

Bunny

Crazy like a fool
Jag vet inte om jag tycker formatet är det rätta. Jag skulle gärna se en smalare framsida, egentligen (US Letters, eller nått), för nu ger tomrummen vid sidorna av Null State-loggan dålig balans. Inte för att tomrum är dåligt, alltså, utan för att det svarta, mässingfärgade och vita i nederkant drar till sig blicken direkt.

Ja, det svarta fältet är ett problem. Du kan testa att antingen ha ett till svart fält i överkant, eller kanske göra fältet i nederkant smalare, så att det mer ser ut som ett ammunitionsbälte.

Gör kulorna mindre. De drar allt för mycket fokus från loggan, och det är ju den som ska sticka ut egentligen.

Du kanske skulle ha valt "smalare" ammunition att avbilda, typ gevärskalibrar istället. Kanske har just pistolkulor en speciell symbolik i Null State, jag vet i stort sett inget om spelet, men annars skulle jag överväga att byta. Kanske kan fostret växa i en bomb eller missil (kanske en sådan här bad boy?). Det kopplar jag närmare till känslan jag får av Null State-loggan.

krank

Kula ett och kula två är för lika. Kanske ska man ha kula 1 tom?
De är lika för att de är samma. Första kulan är inte färdig, jag bara slängde ihop det här för att se om det var värt besväret att fortsätta =)

krank

Bunny said:
Jag vet inte om jag tycker formatet är det rätta. Jag skulle gärna se en smalare framsida, egentligen (US Letters, eller nått), för nu ger tomrummen vid sidorna av Null State-loggan dålig balans. Inte för att tomrum är dåligt, alltså, utan för att det svarta, mässingfärgade och vita i nederkant drar till sig blicken direkt.
Jag har funderat på det där med pappersformat på min bok. Antingen byter jag format, eller så flyttar jag t.ex kulorna så de ligger på ena sidan istället för under... Eller så läggar jag in ytterligare element.

Jag vet inte. Det värsta är att mitt bästa argument för att inte byta från A5 är att det vore skoj om boken passade med Evolutionens Barn i bokhyllan... Men det är ett helt värdelöst skäl, det inser jag också. Ska jag byta format bör det kanske göras iom Null State, och sedan vara konsekvent. Kanske bättre än att låta formatvalet till EB fula ner hela min produktion för all framtid =)

Bunny said:
Ja, det svarta fältet är ett problem. Du kan testa att antingen ha ett till svart fält i överkant, eller kanske göra fältet i nederkant smalare, så att det mer ser ut som ett ammunitionsbälte.
Har testat med svart i överkant, det blev inte så värst snyggt. Smalare, du tänker att kulorna sticker upp under och över?

Bunny said:
Gör kulorna mindre. De drar allt för mycket fokus från loggan, och det är ju den som ska sticka ut egentligen.
Nu när jag slipper jobba med bubblorna så kan jag massproducera dem i högre grad än tidigare... så nu kan jag ha fler. Däremot måste jag nog göra en annan "slutkula" då, där det blir mer uppenbart att fostret är monstruöst. Jobba mindre med detaljer, mer med tydliga konturer.

Bunny said:
Du kanske skulle ha valt "smalare" ammunition att avbilda, typ gevärskalibrar istället.
Har funderat på det, men hittade inga särdeles högupplösta, välbelysta och välfotograferade originalbilder som var frisläppta. Och jag hade ingen hemma att fota... De här kulorna köpte jag från en kille i USA som gör schyssta nyckelringar. Eller ja, det här är ju bara den ena kulan, den andra visade sig inte funka alls.

Sedan har avlånga ett annat problem; jag tror de hade varit svårt att ge fostren lika stort fokus med mer avlånga kulor, och utan fostren försvinner hela poängen med kulorna.

Bunny said:
Kanske har just pistolkulor en speciell symbolik i Null State, jag vet i stort sett inget om spelet, men annars skulle jag överväga att byta. Kanske kan fostret växa i en bomb eller missil (kanske en sådan här bad boy?). Det kopplar jag närmare till känslan jag får av Null State-loggan.
Tja, hittar du en bra licensfri högupplöst bild av en sådan i profil så lovar jag att jag tar en titt... Det här med copyright och min envishet i att följa den ställer till det.

Sedan gillar jag patronbälteskänslan. Tanken jag hade var serieproduktion/patronband, likheterna däremellan. Jag skulle vilja ge patronbandskänsla, även om jag vet att jag inte riktigt är där än. Tror dock att lite mindre kulor, men fler och tätare ihop, kan göra jobbet rätt bra. Ska kolla på lite bilder på patronbälten också, se om man kan sno nåt. Ursprungstanken med det svarta fältet är att det ska bytas ut mot fotograferat svart läder, som kulorna på något smart sätt ska fästa i.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag tycker avgjort att man ska välja pappersformat utifrån produkten, och inte för att man vill ha en enhetlig linje genom allt man gör. Det sagt så är ju dessutom A-formaten sällsynt fula. :gremsmile:

Är du säker på att det blir fult med svart längst upp också? Har du en version att visa?

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
A - det är inte jättefult, jag gillar det, men det kanske bara är jag.

B - Bubblorna är bra, ger en skum sf-känsla, nu vet jag dock mindre om spelet. Däremot känns det som om första och andra fostret är väl lika varandra... :gremfrown:

C - Texten ja, det är ett helt annat kapitel som är svårt, texten upptill kanske mår bra av en centreringsomgång till.
Men "titeltexten" är lite obalanserad i sig, och det har ju med orden och göra. Kanske Dante kan ge något bra tips om spärrning knipning eller annat matnyttig.

D - den svarta randen. Hm, två tankar, den är enormt tung, för att lätta upp kanske lägga en smula vitt undertill, dra ned den på höjden och slänga in fler kulor. Alternativ fjorton är väl iofs att lägga en svart bakgrund över större delen av framsidan och byta färg... eller eftersom namnet på spelet är Null (noll?) kanske balansera svart mot vitt mer på framsidan - hur vete tusan dock.

E - Balansen, se ovan på D. Men vad du nu gör så tror jag inte att lägga till fler bildelement eller textelement är grejen. Ju renare desto bättre. Mer saker förvirrar ögat från det som absolut är intressant och de ska vara tunga block som är intressanta. I alla fall i min åsikt.

F - Kulorna på sidan och liggande tror jag kan vara ett intressant grepp, men då måste du nog som sagt göra fler kulor...

Förövrigt tycker jag delelementen är snygga och rena i sin krånglighet. Balansen med brunheten och fostren har blivit bra. Likaså är brunheten över centrum"loggan" på jorden ett jättetrevligt möte med kulorna.

Fortsätt så. :gremsmile:

krank

Dimfrost said:
Är du säker på att det blir fult med svart längst upp också? Har du en version att visa?
Jag håller på och kompilerar en mental lista över alla varianter jag ska testa, ska försöka få ihop några av dem så jag kan visa under helgen. Just idag måste jag dock diska, tvätta, städa, programmera, sköta jobbet och dessutom bekämpa en växande huvudvärk...

Ska testas:
Utan kulor, mindre kulor, vertikala kulor på sidan, svart över, svart på sidorna men inte över/neder, utan den svartvita delen av jordklotet (dvs bara det som är i nollan syns)...

krank

Dimfrost said:
Jag tycker avgjort att man ska välja pappersformat utifrån produkten, och inte för att man vill ha en enhetlig linje genom allt man gör. Det sagt så är ju dessutom A-formaten sällsynt fula. :gremsmile:
A-formatens fördel är att vem som helst kan printa ut dem, dock. EB-pdf:en kan man ju skriva ut på hemskrivaren liksom... Iofs kan man det med andra format också, men då blir inte klippningen "as intended".

Och ja, jag vet att jag är lite av ett CP när det kommer till såna saker... Jag bara kollar i min rollspelshylla och ser "ursch, varför kan inte alla rollspelsmakare komma överens om ett gemensamt format så de såg snyggare ut i hyllan?".

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
När jag bygger PDF:er för hemmautskrift och eventuellt utomeuropeiskt bruk använder jag ett specialformat som jag valt att kalla L4: A4-formatets bredd och Letter-formatets höjd (dvs. 210 × 279,4 mm).

På så vis kan både europeer och amrisar skriva ut dem utan att behöva anpassa utskriften till papperets format.

Anton P

Veteran
Ska inte loggan i mitten vara större? Nu har jag ju ingen som helst erfarenhet om layout så det är antagligen helt fel...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag tycker att det är snyggt. Och jag säger aldrig det om jag inte tycker det.

Kulorna är verkligen skithäftiga, men de funkar inte ihop med det andra. De borde vara med, men inte på omslaget. Jag tycker att varje kapitelsida borde ha en kula. Slängde ihop något snabbt som jag bifogar.

Edit: det gick inte att bifoga bilder här, tydligen. PM:ar istället.

Edit 2: det gick inte att bifoga filer i PM heller.

krank

Dante said:
När jag bygger PDF:er för hemmautskrift och eventuellt utomeuropeiskt bruk använder jag ett specialformat som jag valt att kalla L4: A4-formatets bredd och Letter-formatets höjd (dvs. 210 × 279,4 mm).

På så vis kan både europeer och amrisar skriva ut dem utan att behöva anpassa utskriften till papperets format.
Det där var inte alls en tokig idé, får jag väl säga... Blir ingen gigantisk skillnad men den kanske funkar? Enda är väl att jag i det här fallet mer funderar på något smalare, medan det där (om jag ser rätt) blir lite tjockare... Jag ska hursomhelst testa lite. Nåt lagom stort litet format (A5 eller liknande) lär det bli, men exakt vilket... vettefasiken. Borde kolla mer på vilka standarder som finns och så...

krank

Vitulv said:

Skumt som fasen. Du kan maila till krank23 at gmail om du vill... Så kan jag bifoga och visa, för jag får, tydligen...

Dimfrost

Special Circumstances
krank said:
Dimfrost said:
Jag håller på och kompilerar en mental lista över alla varianter jag ska testa, ska försöka få ihop några av dem så jag kan visa under helgen. Just idag måste jag dock diska, tvätta, städa, programmera, sköta jobbet och dessutom bekämpa en växande huvudvärk...

Ska testas:
Utan kulor, mindre kulor, vertikala kulor på sidan, svart över, svart på sidorna men inte över/neder, utan den svartvita delen av jordklotet (dvs bara det som är i nollan syns)...
Jag förstår precis, jag är väldigt hårt tidspressad själv, annars skulle jag kunna försöka slänga ihop en mockup.

Vitulv

krank said:
Vitulv said:

Skumt som fasen. Du kan maila till krank23 at gmail om du vill... Så kan jag bifoga och visa, för jag får, tydligen...
Sagt och gjort

krank

Vitulv said:
Sagt och gjort
Oki. Om det här funkar nu så ska det finnas en fil bifogad till det här inlägget...

I see what you're doing; ska övervägas, men jag vet inte ritkigt om det passar med mina planer ang. resten av designen...

Vitulv

krank said:
Vitulv said:
Sagt och gjort
Oki. Om det här funkar nu så ska det finnas en fil bifogad till det här inlägget...

I see what you're doing; ska övervägas, men jag vet inte ritkigt om det passar med mina planer ang. resten av designen...
Näpp, ingen fil bifogad.

Jag har ju såklart ingen aning om det passar med resten av din design. Det var bara en tanke runt att jag verkligen gillade kulorna, men inte ville se dem i nuvarande form på omslaget.