Nekromanti [Null State] - Global Frequency som rollspel?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Global Frequency som rollspel?

Magnus Edlund said:
Låter asbra. Samtidigt känns det ganska lika "Agent", som det snackas om i en annan tråd.
Att man jobbar för en organisation, menar du?

Eller tänker du på stressbiten? Tja, jag ska inte sticka under stol med att jag läser Agenttråden även om just det spelet inte känns så hemskt lockande för min del (jag och spelets skapare har ganska olika uppfattningar om vad som är ett "kort" och "inte regeltungt" spel). Och att jag låtit mig delvis inspireras. Jag hoppas dock att Null State ska kunna ha tillräcklig egenart och inte bara ses som en blek kopia av en annan produkt...

krank

• Avgöra huruvida man kan lita på en person
  • Räkna ut vad som hänt utifrån givna ledtrådar
  • Välja var man vill spendera sin tid - hitta fler ledtrådar för att se om man kan bli säker, eller på att genomföra en lösning?
  • Moraliska avvägningar - ett extremfall kan vara ett spädbarn som också är ett biologiskt vapen kapabelt att slå ut en större stad. Vad gör man?
  • Försöka förutsäga sin motståndares drag, när tiden är knapp.

Sereg_UBBT

Swashbuckler
nu har jag kollat på det pilotavsnitt av Global Frequency som finns att ladda ner. Helt okay avsnitt med en hel del potential, för idén med serien är bra. Synd att det inte blev en tv-serie av det.

krank

Sereg said:
nu har jag kollat på det pilotavsnitt av Global Frequency som finns att ladda ner. Helt okay avsnitt med en hel del potential, för idén med serien är bra. Synd att det inte blev en tv-serie av det.
Serietidningen den bygger på är massor med bättre, dock =)

krank

• En Null State-medlem får reda på att något hänt eller håller på att hända.
  • Medlemmen lägger ut problemet på Null State Network.
  • En operatör utses eller tar initiativet till att hantera det hela.
  • Operatören kontaktar lämpliga Agenter, och ordnar med eventuella transporter och sådant.
  • Agenterna tar sig till platsen och skaffar sig en uppfattning om sakers tillstånd - i många situationer finns bara ett par sekunder till detta.
  • Agenterna försöker lösa det omedelbara problemet, och gärna samtidigt räkna ut vad som är orsaken.
  • Agenterna försöker ta hand om orsaken, om man funnit den.
  • Operatören raderar alla spår efter Agenterna i media och på inspelningar. Ansikten suddas, vittnen övertalas, fotografier redigeras.

Konrad Konvalj

Myrmidon

krank said:
Magnus Edlund said:
Låter asbra. Samtidigt känns det ganska lika "Agent", som det snackas om i en annan tråd.
Att man jobbar för en organisation, menar du?

Eller tänker du på stressbiten? Tja, jag ska inte sticka under stol med att jag läser Agenttråden även om just det spelet inte känns så hemskt lockande för min del (jag och spelets skapare har ganska olika uppfattningar om vad som är ett "kort" och "inte regeltungt" spel). Och att jag låtit mig delvis inspireras. Jag hoppas dock att Null State ska kunna ha tillräcklig egenart och inte bara ses som en blek kopia av en annan produkt...
Låter asbra håller jag med om! Hejar lite på Krank i detta eftersom Null State var uppe på forumet innan Projekt Agent så denna tråd följer jag med stort nöje!

krank

Konrad Konvalj said:
Låter asbra håller jag med om! Hejar lite på Krank i detta eftersom Null State var uppe på forumet innan Projekt Agent så denna tråd följer jag med stort nöje!
Tja, Marco var faktiskt före eftersom han pratat om Agent tidigare, vill jag minnas.

Men det är kul att folk följer projektet =)

Big Marco

Läskig

krank said:
Konrad Konvalj said:
Tja, Marco var faktiskt före eftersom han pratat om Agent tidigare, vill jag minnas.
Hehe, jag roade mig med att gräva lite - det här är en av de tidigaste trådarna (usch vad tiden går...): https://www.rollspel.nu/threads/39343

Men det är kul att folk följer projektet =)
Absolut - och jag ser ingen konkurrens mellan spelen då du och jag bygger spel på så olika sätt. Lycka till.

krank

När jag tänker efter: Givetvis kan man modda spelvärlden för att skapa kontinuitet om man vill det. Om ens agent överlever ett avsnitt kan den ju få återkomma senare, om dess specialitet passar i ett annat avsnitt.

Kontinuitet kan skapas genom att man introducerar någon gemensam "motfaktor" eller möjligen unik twist på spelvärlden. I TV-serien Fringe finns det "The Pattern" som hela tiden sägs ligga bakom allting, till exempel. Globala konspirationer, spegelbilder av Null State med motsatta mål, allt är möjligt.

Unika twistar finns såklart också. Eller ja, "unika" är väl fel ord, nånstans ifrån kommer ju inspirationen och man vet ju inte om nån annan gjort något liknande... Men, jag kom nyss på en tanke om att det lite varstans på jorden (eller oftast under den) finns typ portaler; tänk Stargate men enbart lokalsamtal. De kan användas för transport över hela jorden. En kampanj skulle kunna handla om att försöka hindra saker som är relaterade just till dessa portaler - och kan det finnas portaler som kan "ringa ut"?

Ett par såna förslag tror jag att jag vill ha med.

En avgörande grej med Null State är att man måste acceptera att det är science fiction. Där har vi en skillnad mot AGENT eller vad det nu får för namn i slutänden; Null State är utpräglat högteknologiskt/fantastiskt till sin natur, även om spelets awesome mer kommer från att dra upp grittyfaktorn till elva än att göra Blixt Gordon av alltihop. De flesta avsnitt har någon form av högteknologisk McGuffin, men allt omkring den ska kännas konkret och lika obekvämt och jobbigt som saker i den verkliga världen generellt är.

Jag har övervägt att kasta alla vanliga färdigheter åt fanders och bara fokusera på specialiteter, men det får fan vara; det är inget indiespel detta, och man ska kunna spela personer som faktiskt skiljer sig från spelaren på mer än genom sina specialiteter.

(Även om det också kan vara en awesome kampanjpremiss: Spelarna spelar sig själva, men med någon eller några egenskaper uppskruvade till Specialiteter.....)

KamiFisk

Hero

Portaler tycker jag låter som en ganska rolig idé, dock skulle jag villja dra det lite längre, låt dem inte bara leda till andra platser på jorden.
Tänk en portal som har gått haywire och skickar dig bakåt i tiden/framåt/parallel dimension.
Du borde ta och läsa lite om Rifts angående portaler därifrån kan man få väldigt mycket information.

Damn nu vill jag göra ett spel om tidsresor bara för det. Passar även på att rekommendera filmen timetravelers wife den är lite mysig sådär.

krank

McFisk said:
Du borde ta och läsa lite om Rifts angående portaler därifrån kan man få väldigt mycket information.
Jag har - tyvärr - läst Rifts.

Jag tror inte att jag kommer att använda någonting alls därifrån, om jag kan hjälpa det. Inte till det här spelet, och antagligen inte till någonting annat jag skapar heller. Sorry. Tack för tipset, ändå.

Null State är tänkt att vara oerhört "low", mycket "down-t-earth". Vanlighet, skitighet, en känsla av att "det här skulle kunna hända", eller möjligen "precis såhär skulle det vara". Portaler till andra dimensioner eller tider passar inte riktigt in, det blir för mycket... eh, "fantastisk" sci-fi.

KamiFisk

Hero

My misstake, tog det kanske för lite högre sci-fi än vad du tänkt. Låter fortfarande väldigt intressant skulle jag vilja påstå. Kommer hålla uppsikt på framtida poster om Null state.

Fisk out.

krank

Jag funderar på om det egentligen behövs så mycket mer än det som skrivits hittills. Känns som att det som återstår är att strukturera upp, skriva rent, komplettera med exempel på agenter, SLP:er, agendor, stories och sådant. Kärnan känns stabil.

Jag tror att Null State blir ett kort spel. Jag siktar på 32 sidor ungefär, tror jag. Kanske mer om jag fortsätter "trenden" med A5.

Om jag ska våga mig på en strukturskiss, så att jag vet vad jag behöver skriva:

1. Inledning: Spelets tema och grundtänk förklaras och några försök att förmedla stämningen genomförs.

2. Agenten: Hur man skapar agenter - från inspirationskällor till ren regelmekanik. Helst vill jag ha mellan 6 och 12 exempelagenter också. I mina drömmar finns det bilder på dem allihop. Men då måste jag antagligen hitta en illustratör. Eller snubbla över ett stort arkiv med copyrightfria bilder på människor.

3. Systemet: Kortfattat, hur och när man rullar tärning. Hur skador fungerar.

4. Organisationen och dess fiender: Information om hur organisationen Null State är organiserad, några exempel på opratörer och andra nyckelfigurer presenteras. Här finns också ett gäng exempel på organisationer och individer som kan tänkas ställa sig på tvären.

5. Att skapa ett avsnitt: Hur det är tänkt att man ska gå till väga för att bygga upp ett äventyr på kort tid, med twist och SLP:er och grundplot och sådant. Filosofi kring agenters dödlighet och spelets stämning, och hur man skapar denna.

6. Kampanjspel: Hur man gör för att bygga sammanhängande kampanjer; exempel på röda trådar och större konspirationer.

Funderingar

Jag vill ju ha ett slags slag där misslyckat inte betyder misslyckat, utan bara sämre lyckat. Vad ska jag kalla dem? "Kvalitetsslag" har jag sett, men det känns krystat. Förslag?

Jag överväger att kalla SL "Operatören" i det här spelet, men det känns krystat. Och som ett recept för förvirring.

krank

Jag funderar på tärningssystemet...

- Vilken sorts tärning ska man använda? t6, t10, t20? Vad tycker ni? Och varför tycker ni det?

Det finns två sorters slag, som sagt - vanliga slag (lyckat/misslyckat) och kvalitetsslag (lyckat/mindre lyckat).

I närstrid agerar alla samtidigt i fiktionen. Om två går mot en, så har de tillsammans en större chans att vinna över den ensamme, helt enkelt eftersom de har ett tärningsslag var medan den ensamme bara har ett.

Man börjar med att deklarera vad man vill försöka göra (en karatespark mot kuken/ett rejält conanhugg med svärdet/ett snabbt stick med kniven). Spelledaren kan ge modifikationer om det man försöker med är ovanligt svåra eller lätta manövrar.

Små förflyttningar är gratis. Större förflyttningar ger minus.
Alla anfall innehåller ett element av försvar. Anfall mot någon som inte försvarar sig ger plus en massa.
Anfall där man uttryckligen inte försvarar sig ger plus på skadan.

(Motståndarens försvar anses alltså normalt sett vara inbakat i ens förmåga att ta sig förbi försvar)

När man vet vad man ska slå mot för värde, gör man det.

Lyckade slag ger skada eller den effekt man ville ha (få motståndaren att snubbla, eller whatever), som motsvarar slagets effekt (alltså hur högt tärningen visar).

Misslyckade slag ger... Ja, det vet jag inte. Man misslyckas, och slår man precis över sitt FV så misslyckas man grovt - snubblar, tappar vapnet, blir distraherad.

I avståndsstrid skiter vi i antalet kulor och kalibern. Skjuter man med ett vanligt eldhandvapen ger detta skadan Effekt*2 på målet.

Skadan dras som sagt av från motståndarens FV i allting.

Jag förväntar mig korta strider.

Samma tärningssystem kan användas för hacking, övertalning etc. om man inte bara vill spela ut sådant.

Funkar det här? vad tycker ni? Några av er har sagt att ni "följer" spelet, men vad tror ni? Vill ni ha detaljerade vapenskador, eller duger det här? Känns det som nåt ni skulle kunna tänka er att använda kring spelbordet?