Nekromanti Null State i fantasytappning

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag har babblat lite i småpraten om det här, men jag tänkte att det är dags att konkretisera lite mer och få lite feedback. Vad jag vill göra är att anpassa Null States regler till medeltidsfantasy och lägga till en riktigt schysst spelvärld.

I kort så fungerar Null States regler så här:
- Man har ett fåtal egenskaper som alla har.
- Man har ännu färre specialiteter som är ganska unika.
- Egenskaper och specialiteter är graderade 0-6 där högre är bättre.
- Resolution går till så att du slår 1T6 och ska komma under eller lika med värdet. Vid motstånd så är ett högre lyckat slag bättre, men en specialitet slår alltid en egenskap. Ex: Anna och Kalle är i närstrid beväpnade med svärd. Kalle använder egenskapen Närstrid (värde 3) för sitt slag, men Anna har specialiteten Svärd (värde 3) som passar in på situationen. Kalle slår 3 och Anna slår 1. Båda är lyckade slag och Kalles värde är högre, men Anna vinner ändå eftersom hon använde en specialitet.

Reglerna går också att hitta här.

För att anpassa det här till medeltidsfantasy tänkte jag bygga till magi (som specialiteter, men man får backlash om man misslyckas med ett slag) och skriva om lite beskrivningar så att de passar in i den nya miljön. Just hur jag vill göra det känns ganska konkret för tillfället.

Jag har ett frö till en spelvärld också. Tills vidare tänker jag kalla den här världen för Två Månar.

Tanken är gritty fantasy där magi är ovanlig men väldigt direkt och synlig. (Dvs eldbollar och jordbävningar, men inga mind readers eller förbannelser). Jag vill ha till mycket möjligheter till culture gaming och mystik, eftersom jag blev inspirerad av "Vad är roligt med trad"-tråden när folk pratade om stora, detaljerade världar.

Huvuddragen som jag kommit fram till hittills är:
- Det finns två månar i världen (surprise). En vanlig måne och en mindre måne som bara finns på himlavalvet var nionde år. Den extra månen är mindre och extremt viktig i nästan alla kulturer och religioner (den kommer även att ha en inverkan på hur magi fungerar, tror jag). Det där året den är på himlen så är den där både natt och dag. Den börjar som nymåne i mitten på sommaren, når fullmåne kring vintersolståndet och avtar sedan.
- Det centrala riket har smeknamnet Det Eviga Riket. I folkmun framstår det som en stabil och oföränderlig pelare i samhället, men egentligen är det fyllt av inre konflikter mellan adelshus, religiösa samfund och utbrytarstater. Det har en lång och anrik historia, men har på inget sätt varit oförändrat under denna tid även om det rådande styret försöker ge den bilden.

Det är möjligt att det blev lite ostrukturerat det här, men det kanske kan starta en diskussion iaf :gremsmile:

Någon som blev inspirerad? Någon som har tips om hur man kan gå vidare? Annan feedback?

God45

#PrayersForBahakan
Jag har inte läst Null State innan men reglerna verkar efter en genomläsning riktigt passande för gritty fantasy :gremsmile:

Du borde ha distinkta magiskolor som fungerar olika bra beroende på månens position. När den lilla månen är halvmåne så funkar alla magi. När den är full fungerar viss magi superbra men viss magi fungerar inte alls och när den inte syns alls så fungerar en annan magisort jättebra men den som funkar super när månen är full fungerar inte alls.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
God45 said:
Jag har inte läst Null State innan men reglerna verkar efter en genomläsning riktigt passande för gritty fantasy :gremsmile:

Du borde ha distinkta magiskolor som fungerar olika bra beroende på månens position. När den lilla månen är halvmåne så funkar alla magi. När den är full fungerar viss magi superbra men viss magi fungerar inte alls och när den inte syns alls så fungerar en annan magisort jättebra men den som funkar super när månen är full fungerar inte alls.
Det där är inte en helt dum idé. Däremot måste det finnas någon form av status quo som gäller de åtta år som månen inte är framme. Eftersom systemet inte har svårighetsgrader så tänkte jag mig att månen istället påverkar backlash eller effekt.

För mig tror jag att det häftigaste med den där månen är att den helt uppenbart måste ha en stark mytologisk status. Därför blir den också en social, politisk och religiös katalysator som på ett väldigt potent sätt kan pådriva starka förändringar i världen genom sin blotta existens.

Cybot

Mest spelbar
Mitt förslag.

Månarna är symbolerna för två gudinnor, systrar faktiskt. Barmhärtighetens Gudinna (den stora månen) och Systern (den lilla månen).

Myten var att i uråldrig tid så dominerades världen av onda trollkarlar som gjorde mycket ofog. Till sist tröttnade Barmhärtighetens Gudinna, så hon tog det heliga berget Marata (eller vad du nu vill kalla det) och krossade det till pulver. Hon slaktade Leviathan, den stora valen och alla valars anfader och tog hans fett. Från pulvret och Leviathans fett blandade hon ett magiskt smink som gjorde att ingen magi kunde överleva i bärarens åsyn. Och med detta sminkade hon hela sitt ansikte och världen badade i hennes åsyn och all magi försvann (förutom hennes förstås). De onda trollkarlarna förvandlade hon till vargar.
Men folket bad "Det vara bara några få som missbrukade din gåva, och utan magi är vi hjälplösa mot odjur, bestar och naturkatastrofer".
Barmhärtighetens gudinna lyssnade på deras böner. Hon tvättade av sminket från den vänstra halvan av sitt ansikte. Hon bad också sin syster, som egentligen är magins gudinna och spenderar den mesta av sin tid att stirra in i Urkällan mörka vatten och spå framtiden, att hon skulle komma på besök vart nionde år.
Även de onda trollkarlana bad om förlåtelse, och lovade att de skulle bättra sig. Barmhärtighetens gudinna, i sin oändliga godhet, upphävde även sin förbannelse över trollkarlana, men gav dem en påminnelse så att de aldrig skulle glömma bort hur onda de hade varit eller gudinnans barmhärtighet.

Och så blev det. Och sen dess har det varit så att ingen magi fungerar när det är fullmåne och gudinnan vänder den högra delen av sitt ansikte mot jorden. Men vart nionde år så kommer Barmhärtighetens syster på besök så att folket kan skapa magiska artifakter och kasta mäktiga formler som varar så länge de inte utsätts för fullmånens sken.
Och de onda trollkarlarna och deras ättlingar? De är åter igen människor, förutom när gudinnan vänder sitt vita ansikte mot jorden. För under fullmånen förvandlas de tillbaka till vargar.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Det där är en awesome legend. Den kommer definitivt med i någon kultur i någon tappning :gremsmile:

Superhäftig. Tack!

God45

#PrayersForBahakan
Vet du vad den här settingen behöver? Aliens! :gremsmile:

Den stora rasen ett folk som har lämnat konstiga byggnader efter sig. Legender säger att de kom seglande över himlahavet i den lilla månen som om den var ett skepp. De hade märkliga vapen och kläder i material som inte finns längre. Det sägs att någonting gick fel med världen de kom från och att de flydde hit.

De äktade den lokala befolkningens kungar och skappade Det Eviga Riket som de sedan styrde över med sin stora kunskap, överlägsna fysik och mäktiga magi.

Blodslinjerna de skapade har nu blivit de stora adelshusen och man kan se deras drag i adelsmännen som börjat göra incestuösa giftemål till standarden för att bevara Den stora rasens överlägsna drag.

Sodivra

Champion
Ska du behålla upplägget i Null State? Alltså att man
1) går in i en dungeon/magiskt torn/fiendebas
2) försöker neutralisera hotet innan tiden rinner ut
3) dör brutalt

God45

#PrayersForBahakan
Oh, vet du vilken kampanj du borde köra i den här settingen? Spelarna borde vara mäktiga krigsherrar och trollkarlar som styr riken som varat i tusentals år och där befolkningen offrar oskulder varje år för att hålla dem evigt unga. Sen dyker Conan eller Elric eller någon annan typisk pulp hjälte upp och börjar döda deras löjtnanter och erövra deras riken. Just när månens fas har gjort deras magi som svagast! Det är anti-kampanjen :gremlaugh:

Björn Wärmedal

Björning Wheel
God45 said:
Vet du vad den här settingen behöver? Aliens! :gremsmile:

Den stora rasen ett folk som har lämnat konstiga byggnader efter sig. Legender säger att de kom seglande över himlahavet i den lilla månen som om den var ett skepp. De hade märkliga vapen och kläder i material som inte finns längre. Det sägs att någonting gick fel med världen de kom från och att de flydde hit.

De äktade den lokala befolkningens kungar och skappade Det Eviga Riket som de sedan styrde över med sin stora kunskap, överlägsna fysik och mäktiga magi.

Blodslinjerna de skapade har nu blivit de stora adelshusen och man kan se deras drag i adelsmännen som börjat göra incestuösa giftemål till standarden för att bevara Den stora rasens överlägsna drag.
Det här låter litegrann som att "aliens" kan vara vad som helst som är lite über. Inte helt olikt hur alverna kom till världen i Eons Mundana. De seglade dit på eterseglare, tydligen.

Själv är jag jätteförtjust i Mundanas långa historia och många gamla ruiner, så det kommer nog finnas gott om sånt. Myter och legender kring dem ska ju självklart flöda, så det här kan passa in där :gremsmile:

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Arvidos MC said:
3) dör brutalt
Det kommer vara upp till spelgruppen. Uppenbarligen stödjer ju systemet sånt spel :gremwink:

Max Raven

T12-kultist
Demonen vaknar! RP har bara timmar på sig innan den når full kraft och förgör världen!

Björn Wärmedal

Björning Wheel
God45 said:
Max Raven said:
Demonen vaknar! RP har bara timmar på sig innan den når full kraft och förgör världen!
Månen håller på att krasha in i planeten! Du har några dagar på dig att lösa det! http://www.youtube.com/watch?v=QXTcY9-mPOU
... det kan ju också hända att jag inte har lust att arbeta med en stor, detaljerad setting för att avsluta med "och precis allt det här kommer att tillintetgöras vilken sekund som helst" :gremwink:

Fast okej, än så länge är inte världen mer etablerad än vad som föreslagits i den här tråden. Således finns inte så mycket att sabba än så länge :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Björn Wärmedal said:
Arvidos MC said:
3) dör brutalt
Det kommer vara upp till spelgruppen. Uppenbarligen stödjer ju systemet sånt spel :gremwink:
Ja, något som inte brukar komma fram så ofta är ju att det här med tidsgräns är en variant av hur man kan spela Null State. Det är det sätt som funkar överlägset bäst på konvent, vilket gör att de som spelar't på konvent givetvis lätt får intrycket att det är så det "ska" spelas... =)

Cybot

Mest spelbar
Björn Wärmedal said:
... det kan ju också hända att jag inte har lust att arbeta med en stor, detaljerad setting för att avsluta med "och precis allt det här kommer att tillintetgöras vilken sekund som helst" :gremwink:
Fördelen med fantasy är ju att man kan vara sjukt fantasifull.
Så världen förstörs. Nästa spelomgång så möter man samma personer, men det är något som är lite off. Kanske är den där trevliga serveringsflickan som ni träffade i Gyllende Draken en total bitch istället, och kanske heter den Svartmuskige värdshusvärlden Bob istället för Aerith och ingen har hört talas om det legendariska baroniet Karatenien och den stora torneringen som ni var bombsäkra hölls förra månaden.
Kanske har alla andra också samma känsla av att allting är bara lite underligt nu men kan inte riktigt sätta fingret på varför men tycks få små brainfreezes om du insisterar på att de ska tänka på vad som är annorlunda.

Kanske finns det en mörk hemlighet med varför Det Eviga Riket heter just så?