Björn Wärmedal
Björning Wheel
Jag har babblat lite i småpraten om det här, men jag tänkte att det är dags att konkretisera lite mer och få lite feedback. Vad jag vill göra är att anpassa Null States regler till medeltidsfantasy och lägga till en riktigt schysst spelvärld.
I kort så fungerar Null States regler så här:
- Man har ett fåtal egenskaper som alla har.
- Man har ännu färre specialiteter som är ganska unika.
- Egenskaper och specialiteter är graderade 0-6 där högre är bättre.
- Resolution går till så att du slår 1T6 och ska komma under eller lika med värdet. Vid motstånd så är ett högre lyckat slag bättre, men en specialitet slår alltid en egenskap. Ex: Anna och Kalle är i närstrid beväpnade med svärd. Kalle använder egenskapen Närstrid (värde 3) för sitt slag, men Anna har specialiteten Svärd (värde 3) som passar in på situationen. Kalle slår 3 och Anna slår 1. Båda är lyckade slag och Kalles värde är högre, men Anna vinner ändå eftersom hon använde en specialitet.
Reglerna går också att hitta här.
För att anpassa det här till medeltidsfantasy tänkte jag bygga till magi (som specialiteter, men man får backlash om man misslyckas med ett slag) och skriva om lite beskrivningar så att de passar in i den nya miljön. Just hur jag vill göra det känns ganska konkret för tillfället.
Jag har ett frö till en spelvärld också. Tills vidare tänker jag kalla den här världen för Två Månar.
Tanken är gritty fantasy där magi är ovanlig men väldigt direkt och synlig. (Dvs eldbollar och jordbävningar, men inga mind readers eller förbannelser). Jag vill ha till mycket möjligheter till culture gaming och mystik, eftersom jag blev inspirerad av "Vad är roligt med trad"-tråden när folk pratade om stora, detaljerade världar.
Huvuddragen som jag kommit fram till hittills är:
- Det finns två månar i världen (surprise). En vanlig måne och en mindre måne som bara finns på himlavalvet var nionde år. Den extra månen är mindre och extremt viktig i nästan alla kulturer och religioner (den kommer även att ha en inverkan på hur magi fungerar, tror jag). Det där året den är på himlen så är den där både natt och dag. Den börjar som nymåne i mitten på sommaren, når fullmåne kring vintersolståndet och avtar sedan.
- Det centrala riket har smeknamnet Det Eviga Riket. I folkmun framstår det som en stabil och oföränderlig pelare i samhället, men egentligen är det fyllt av inre konflikter mellan adelshus, religiösa samfund och utbrytarstater. Det har en lång och anrik historia, men har på inget sätt varit oförändrat under denna tid även om det rådande styret försöker ge den bilden.
Det är möjligt att det blev lite ostrukturerat det här, men det kanske kan starta en diskussion iaf
Någon som blev inspirerad? Någon som har tips om hur man kan gå vidare? Annan feedback?
I kort så fungerar Null States regler så här:
- Man har ett fåtal egenskaper som alla har.
- Man har ännu färre specialiteter som är ganska unika.
- Egenskaper och specialiteter är graderade 0-6 där högre är bättre.
- Resolution går till så att du slår 1T6 och ska komma under eller lika med värdet. Vid motstånd så är ett högre lyckat slag bättre, men en specialitet slår alltid en egenskap. Ex: Anna och Kalle är i närstrid beväpnade med svärd. Kalle använder egenskapen Närstrid (värde 3) för sitt slag, men Anna har specialiteten Svärd (värde 3) som passar in på situationen. Kalle slår 3 och Anna slår 1. Båda är lyckade slag och Kalles värde är högre, men Anna vinner ändå eftersom hon använde en specialitet.
Reglerna går också att hitta här.
För att anpassa det här till medeltidsfantasy tänkte jag bygga till magi (som specialiteter, men man får backlash om man misslyckas med ett slag) och skriva om lite beskrivningar så att de passar in i den nya miljön. Just hur jag vill göra det känns ganska konkret för tillfället.
Jag har ett frö till en spelvärld också. Tills vidare tänker jag kalla den här världen för Två Månar.
Tanken är gritty fantasy där magi är ovanlig men väldigt direkt och synlig. (Dvs eldbollar och jordbävningar, men inga mind readers eller förbannelser). Jag vill ha till mycket möjligheter till culture gaming och mystik, eftersom jag blev inspirerad av "Vad är roligt med trad"-tråden när folk pratade om stora, detaljerade världar.
Huvuddragen som jag kommit fram till hittills är:
- Det finns två månar i världen (surprise). En vanlig måne och en mindre måne som bara finns på himlavalvet var nionde år. Den extra månen är mindre och extremt viktig i nästan alla kulturer och religioner (den kommer även att ha en inverkan på hur magi fungerar, tror jag). Det där året den är på himlen så är den där både natt och dag. Den börjar som nymåne i mitten på sommaren, når fullmåne kring vintersolståndet och avtar sedan.
- Det centrala riket har smeknamnet Det Eviga Riket. I folkmun framstår det som en stabil och oföränderlig pelare i samhället, men egentligen är det fyllt av inre konflikter mellan adelshus, religiösa samfund och utbrytarstater. Det har en lång och anrik historia, men har på inget sätt varit oförändrat under denna tid även om det rådande styret försöker ge den bilden.
Det är möjligt att det blev lite ostrukturerat det här, men det kanske kan starta en diskussion iaf
Någon som blev inspirerad? Någon som har tips om hur man kan gå vidare? Annan feedback?