Nekromanti [Null State] - Operatörshandbok?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
På bussresan hem från Gothcon föreslog Stövelkatten en asbra grej till Null State; en "operatörshandbok" med typ snygga satellitfoton, kartor, fler listor med saker och händelser och grejer...

Kan det va' nåt, tror ni? Rent krasst är det ju bara typ 70 pers som köpt Null State. Betyder det att max hälften köper en sån här produkt, eller att fler tycker att Null State känns som en komplett produkt man vill investera i?

Möller

Hubert Hortlax
Har du gått och blivit kommersiell?

Hursomhelst, jag tror nog du kan sälja några operatörshandböcker ändå. Släpper du en till snygg produkt och får hyfsat betyg i Fenix kommer hälften av de tidigare ägarna investera. Men antagligen kommer nya spelare köpa »grundboken« när den exponeras mer - och hälften av de kommer köpa handboken.

Så fråga dig, är det rimligt att göra en produkt som säljs i 50-60 ex?

Vimes

Sillkung
:gremsmile: >Human börjar bli så pass klart så att det är dags för nya saker alltså...

Nå, det här låter ju som något som är rätt lätt att göra och som dessutom mest är kul, mycket kreativt utrymme, så att säga. Så gör't.

Jag tycker det låter som en produkt som kan vara ett kul komplement till NS.

Recca

Femme Fatale
Vimes said:
:gremsmile: >Human börjar bli så pass klart så att det är dags för nya saker alltså...
Jaaaaa. Exakt min fråga. Släpp Human då nån gång. :gremmad:

Edit: :heart:

krank

Möller said:
Så fråga dig, är det rimligt att göra en produkt som säljs i 50-60 ex?
Tja, jag har ju gjort VÄRMEDÖD... =)

krank

Vimes said:
Tja, regelsystemet är väl en 85% klart, och jag väntar på kommentarer från korrläsare på världen. Regelsystemet jobbar jag på när Mahlex har tid. Så just nu har jag liksom ingenting som direkt pockar på; allt som krävs är tid. Så jag väntar. Och smider andra planer. Petade lite i Midnatt igår i bussen på väg hem. Funderade på andra utgåvan av EB. Funderade lite mer på Invasions metastruktur idag medan jag såg gameplayvideo från nya UFO-remaken.

Så... lite pet här, lite där. Se vad som kan göras, vad som är en bra idé, vad som är redo. Vet inte riktigt vad som blir projektet efter >Human. När texten är klar kommer jag ju att behöva spendera tid med att få in illustrationer, men jag måste ju jobba på något samtidigt. Mest sannolika är nog Invasion eller Drömspelet, möjligen vid sidan av EB 2nd ed och NS-operatörshandboken.

solvebring

Superhero
Jag tycker det låter awesome. Inte för att jag ännu fått tummen ur och lirat NS än, men jag ska, för det är ett ballt spel, helt klart.

Du pratar försäljningssiffror och så. Fast man behöver ju inte nödvändigtvis trycka och lägga ned en jädra massa kosing?

Bara att det finns fler saker tillgängliga till ett spel bidrar säkert till att fler intresserar sig eller i alla fall att folk som gillar spelet spelar mer. Med andra ord tycker jag att en sådan handbok vore urgrym men att man kanske bör hålla det till en PDF för några dollar eller så. Eller kanske rent av gratis med möjlighet att donera?

Vattenmärkt PDF för $10 vore ju jättetrevligt.

Kort sagt, om det finns material till ett spel finns det mer att pyssla med, därmed mer att göra av spelet i spel, så att säga. Fler prylar = positivt.

/solvebring som tror att många skulle kunna köpa en sådan handbok, vare sig de har Null State eller inte, just för att kartor och techfluff är coolt i sig.

Blasphemy

Swashbuckler
Jag tycker att du antingen ska:

1. Släppa det som PDF till spelet. Då kan du också låta karotrna vara större. Folk kan skriva ut dem och kladda på dem. Ev kan du ju ta betalt för PDF:en.

2. Uppdatera Null State till Null State 2.0 (och passa på att lägga till andra saker och ändringar om du har sådant på lager). Nu är jag ju van vid tjocka spel men skulle ändå säga att Null State inte skulle ha dött om det fanns lite mer material i det som just det du just sa. Till Neotech kom det ju en bok som hette Ultra som innehöll kartor, namnlistor, SLP:er och liknande. Det är garanterat den N2 bok jag använt mest - i synnerhet när jag snabbt skulle slänga ihop något.

3. Släpp den som separat bok... men gör den så att den liknar en dossier med massor av blandad information och gör den generisk så att den går att använda till alla typer av rollspel som har framtids/nutidstema. Samt gör den såpass stor så att kartor kan kopieras och användas.

krank

Blasphemy said:
Jag tycker att du antingen ska:

1. Släppa det som PDF till spelet. Då kan du också låta karotrna vara större. Folk kan skriva ut dem och kladda på dem. Ev kan du ju ta betalt för PDF:en.

2. Uppdatera Null State till Null State 2.0 (och passa på att lägga till andra saker och ändringar om du har sådant på lager). Nu är jag ju van vid tjocka spel men skulle ändå säga att Null State inte skulle ha dött om det fanns lite mer material i det som just det du just sa. Till Neotech kom det ju en bok som hette Ultra som innehöll kartor, namnlistor, SLP:er och liknande. Det är garanterat den N2 bok jag använt mest - i synnerhet när jag snabbt skulle slänga ihop något.

3. Släpp den som separat bok... men gör den så att den liknar en dossier med massor av blandad information och gör den generisk så att den går att använda till alla typer av rollspel som har framtids/nutidstema. Samt gör den såpass stor så att kartor kan kopieras och användas.
Trean tilltalar mig nog mest. NS är ju ett ganska generiskt spel, så nog kommer den att kunna användas till annat - framför allt om innehållet mest just är baskartor och satellitbilder och sådant.

Tvåan... Sidantalet i NS har sin orsak. Det är nämligen precis efter 100 sidor det blir Publits dyrare tryckkostnad. EB och NS är lika långa. Det är inte en slump =) Sen har jag inte så mycket jag vill ändra, egentligen. En liten regel jag vill revidera, och kanske slänga in någon uppmaning till läsaren att hitta på egna regler om hen tycker att nåt saknas. Inget som motiverar att total omarbetning.

Ettan; tanken är att ha det ganska stort. Eller OK, det blir ju A4 eftersom det är Publits maxstorlek...