Nekromanti [Null State] - Provtryck skickat! (PDF)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
  • Skapa 6 st sidhuvuden
  • Skapa 4 st halva sidhuvuden (för uppslag där motsatta sidan är en illustration)
  • Skriva ny baksidestext; den nuvarande skrev jag på fem minuter precis innan jag skickade in provtrycket, för jag insåg att det stod "lorem ipsum" och det ville jag inte riktigt, även om det här bara är provtryck. Blev inte alls nöjd.

Vimes

Sillkung
Snyggt! Jag köper.

krank said:
Skriva ny baksidestext; den nuvarande skrev jag på fem minuter precis innan jag skickade in provtrycket, för jag insåg att det stod "lorem ipsum" och det ville jag inte riktigt, även om det här bara är provtryck. Blev inte alls nöjd.
Alltså, jag förstår att du vill skriva om baksidetexten, den är, som du påpekar, en skiss. Men jag gillar skissen! Skitbra ingång med att utgår från den faktiska produkten och sedan gå från verklighet till fiktion. Jag tycker det är skitsnyggt och känns spännande. Tumme upp för den idéen.

Sereg_UBBT

Swashbuckler
krank said:
<li>Finjustera typografin (antagligen först och främst mha Dantes lilla typografiskola =)</li><li>Snygga till indragen i början på styckena så att de är fyrkantiga</li><li>Skriva ny baksidestext; den nuvarande skrev jag på fem minuter precis innan jag skickade in provtrycket, för jag insåg att det stod "lorem ipsum" och det ville jag inte riktigt, även om det här bara är provtryck. Blev inte alls nöjd.</li></ul>
jag har bara tagit en snabb titt på pdf:en, men jag tycker det ser mycket bra ut. Förutom några typografiska fel och felstavning på baksidan (vstenskapliga).

Det kanske är mina ögon som spelar mig ett spratt, men det ser ut som att texten är fetare på sidorna 6-7 än vad den är på 4-5. Samma på andra uppslag också.

Hela personakten syns inte på sida 26.

Stora ordmellanrum på sida 43. "För att göra det enklare..."

Ordmellanrum på sidan 60, sista raden.

Ordmellanrum sidan 65, "Det här är artister..."

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Småsaker

Du har citattecken av engelsk modell (“ ”) i stället för svensk (” ”). <div>
</div> <div>Du har använt amerikanskt långt tankstreck (—) i stället för svenskt kort tankstreck (–). </div> <div>
</div> <div>Det saknas mellanslag före ellipsis (…) på många ställen. (Ellipsis sätts bara utan mellanslag före om ett ord avbryts mitt i. T.ex. på det här vi…) </div> <div>
</div> <div>Det var lite andra smågrejer också, men jag ska på lunch nu. </div>

Jarre

Swordsman
Häftigt! Jag gillar det.

Ögnade bara snabbt igenom och märkte att personakten på i början av boken inte är densamma som finns att kopiera sist i boken. Är det tänkt att vara så?

Unfair

Hero
Kollat igenom en del lite snabbt, ta däremot inte mitt ord som lag när det gäller sådant här.

På sida 20 så har du ett exempel som är väldigt mycket indraget, kanske ska vara så.

På bland annat sida 23 så har du ett udda avstånd från heading till brödtext, detta avstånd varierar även lite på andra ställen i boken, du borde kolla över så det är samma över allt.

På sida 51 så börjar inte raderna "Några exempel på när man slår tärning:" och "Några exempel på när man inte rullar tärning:" lika långt fram. Kan vara med mening men ser konstigt ut när raderna står ensamma och den ena är inskjuten.

Samma sak på sida 58 fast nu har raderna ombytt ordning. Raderna är "Om båda anfaller med en egenskap/specialitet:" och "Om den ene anfaller med en specialitet, den andre inte:". Bara den ena är inskjuten. Borde antingen vara båda eller ingen, eller åtminstone samma som sid. 51.

På sid.67 så har du skrivit:
*) de illustrationer som är gjorda av Ronny Jacobsson fal- ler inte under denna licens, utan får endast användas efter uttryckligt tillstånd. Det gäller följande bilder: ”goatee” s.X, ”hacker” s.X, ”priest” s. X, ”hazmat” s.X, ”punk” s. X, ”niqab” s. X.
Vilket jag gissar ska bytas ut mot sidnummer, glöm inte göra det.

Lite långa mellanrum på bl.a. sida 65. sida 43.

På några ställen har du inskjutten text på flera rader i rad, precis som om du ska skriva en kod. T.ex. sida 35.

Finns nog mer men detta såg jag på en snabb koll. Jag är däremot inte jätte duktig på hur det ska vara.

Unfair

Hero
Vimes said:
Snyggt! Jag köper.

krank said:
Skriva ny baksidestext; den nuvarande skrev jag på fem minuter precis innan jag skickade in provtrycket, för jag insåg att det stod "lorem ipsum" och det ville jag inte riktigt, även om det här bara är provtryck. Blev inte alls nöjd.
Alltså, jag förstår att du vill skriva om baksidetexten, den är, som du påpekar, en skiss. Men jag gillar skissen! Skitbra ingång med att utgår från den faktiska produkten och sedan gå från verklighet till fiktion. Jag tycker det är skitsnyggt och känns spännande. Tumme upp för den idéen.
Personligen måste jag säga som krank. Den är inte jätte bra -tycker jag!- men folk har olika smak och jag vill inte starta massa påhopp eller bråk om åsikter.

Jag röstar på att byta ut den.

Nässe

Myrmidon
Vimes said:
Snyggt! Jag köper.

krank said:
Håller med, Gillar skissen. Sen behöver den så klart putsas från stavfel, och att du hela tiden upprepar samma ord, och den behöver ha lite mer flyt och så- men jag hade gett den ett rejält försök om jag var du.

/ Nils

krank

Re: Småsaker

Dante said:
Du har citattecken av engelsk modell (“ ”) i stället för svensk (” ”).
Gah! Jag ställde ju in det i InDesign till EB, men glömde det här. Ska fixa.
<div>
Dante said:
</div> <div>Du har använt amerikanskt långt tankstreck (—) i stället för svenskt kort tankstreck (–). </div> <div>
Av ren okunskap. Tack för att du lär mig =)

Dante said:
</div> <div>Det saknas mellanslag före ellipsis (…) på många ställen. (Ellipsis sätts bara utan mellanslag före om ett ord avbryts mitt i. T.ex. på det här vi…)
</div>

Danke, inte tänkt på alls.

krank

Jarre said:
Är det tänkt att vara så?
Nä. Det är den sista som är rätt. Ska fixa.

Bra med provtryck, man får bra kommentarer och kan bygga en "åtgärda"-lista =)

krank

Jag tänker försöka "koppla bort" Null State nu resten av kvällen idag, men har i varje fall producerat ett Google Docs-dokument med ändringar ni sagt eller som jag bestämt:

<font size="6">HÄR</font>

Om ni hittar något som inte nämnts i tråden/dokumentet, skriv gärna in det i antingen tråden eller dokumentet. Jag läser båda, och skriver ändå in det som står i tråden i dokumentet. Gdocs-dokumentet är helt öppet för skrivning också, så ni kan skriva rakt in i det.

krank

Nu har jag rättat till typ allt som stod i tråden plus använt Dantes lilla typografiskola (tack Dante!) för att framför allt skaffa mig lite större radavstånd. Vilket gjorde att jag gick plus fyra sidor till; totalt 72 sidor nu och 6 nya hela sidhuvuden som behöver skapas.

Doctor_Hell

Veteran
Läste igenom pdf:en riktigt fräsigt må jag säga ..

det jag upptäckte som jag har att anmärka på om man nu ska peka finger

när sherlouqes spelare i spelexemplet omnämner att hon ska ringa operatör svavel så svarar spelledaren med att hon (svavel) skall skicka någon så fort HAN (svavel) kan .. svavel ändrar uppenbart kön lite som det passar honom/ henne =)

sen när det kommer till grundegenskaper har du i den beskrivande texten skrivit att 6 motsvarar värdet som behövs för att vara tillräckligt kompetent för att kunna arbeta inom det respektive området hur kan det komma sig ?

eftersom 6 är maxvärdet man kan ha så som jag förstod det med en skala från 0-6 , borde en person med 6 i ett värde vara rena jävla john rambo mixad med superman mixad med einstein ..

speciellt när du i den förklarande tabellen intill texten skriver att 2 är hyfsat vilket borde innebära att en normal icke extraordinär individ borde kunna klara sig inom sitt kompetensområde ganska bra med ett värde på 2 då dom flesta vuxna människor aldrig når över mediokritet

sen när det kommer till specialiteter så står det att queen spider har 2 i parkour men på formuläret är det bara ifyllt en ruta

det var det jag märkte när jag skummade igenom pdf:en

annars avslutar jag som jag inledde med riktigt fräsigt =)

krank

Doctor_Hell said:
när sherlouqes spelare i spelexemplet omnämner att hon ska ringa
operatör svavel så svarar spelledaren med att hon (svavel) skall skicka
någon så fort HAN (svavel) kan .. svavel ändrar uppenbart kön lite som
det passar honom/ henne =)
Oj! Ja, det trodde jag att jag ändrat. Det ska vara "hon" genomgående.

Doctor_Hell said:
sen när det kommer till grundegenskaper
Det finns inga grundegenskaper i Null State, bara egenskaper och specialiteter. Som inte läggs ihop.

Doctor_Hell said:
har du i den beskrivande texten
skrivit att 6 motsvarar värdet som behövs för att vara tillräckligt
kompetent för att kunna arbeta inom det respektive området hur kan det
komma sig ?
Det kommer sig av att det är så i systemet. Egenskaper mäter bara vanliga människor.

Vill man vara "rena jävla john rambo mixad med superman mixad med einstein" så köper man det som specialiteter istället, som arbetar på en annan skala.

Doctor_Hell said:
sen när det kommer till specialiteter så står det att queen spider har 2 i parkour men på formuläret är det bara ifyllt en ruta
whoops, det ska fixas =)

Ögat

Hero
Några småfel
sid 9: ensamt citat-tecken efter repliken som slutar med bara?

sid 12: saknas blankrad mellan SUZANNE och BILAL i ett av meningsbytena.

sid 13: BILAL: står på två efter varandra följande rader. Antingen blankrad, eller ingen radbrytning.

KamiFisk

Hero
Jag är ju ingen hejjare på text direkt. Så jag tänkte kommentera utefter mina erfarenheter som tryckare.
Antar att du skall trycka på publit. Nu vet jag inte om dom kör offset tryck eller digital tryck, dock verkar det vara raster i EB så jag antar offset.
Bilden på sid 2 kan behöva höjas lite i ljusstyrka. Det svarta raster mot svart bakgrund har en tendens att kunna i brist på bättre ord klibba ihop sig.
Samma sak med headern på sid 36-37, bilden på 70 kan vara lite iffy.

Lycka till i övrigt, blir nog ett köp för mig i slutändan. =)