Nekromanti [Null State] - respons på rollspelstext

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,267
Location
Rissne
Hej!

Jo, jag vill mest ha lite snabb respons på en text jag skrivit. Texten står i stort sett först i mitt kommande rollspel Null State, och jag har följande funderingar:

1. Funkar det direkta tilltalet? (du/dina)
2. Funkar beskrivningen av vad rollspel är - fattar man hur det funkar, på ett ungefär? Jag ville hålla texten kort och direkt men ändå tydlig.

LÄS HÄR, ner till "Världen".


Eller ja, om du vill läsa resten också, go ahead, men jag varnar dig - texten är absolut inte komplett.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,635
Location
Malmö
spontana tankar innan jag hinner läsa ordentligt

koolt att du vänder dig till nybörjare

ge några exempel på vad en kvällstidning är, och vad en populärvetenskaplig tidning är.. :gremsmile:
Ge tips på var man kan få sådana gratis- för man ska väl inte tvingas gå och köpa sex-sju tidningar för att klippa sönder dem?

alter ego
. vilken läsare tänker du dig? Det är ett rätt svårt ord :gremsmile: (eller vad vet jag, det är du som är lärare...)

Vad sägs om att man spelar en roll precis som en skådespelare spelar en person i en film, fast här säger vi vad vi gör istället för att göra det, något sådant typ...

Bra text.

Vad tänker du för läsare förresten? När jag läste den här texten tänkte jag mig typ från 10-åringar till 99-åringar. Men när jag läste inledningen funderade jag på om du tänker dig en lite äldre publik, 22-99 typ. Ingen kritik eller så alls, funderar bara vem du tänker ska läsa, förstå och digga det här.

/ Läser gärna mer och kommenterar, kul att följa dina grymma projekt!!!

edit:
För att faktiskt svara på dina frågor...
1. Ja
2. Ja, känns väldigt basik och bra. Du går in på en "låg nivå" och om du fortsätter med det genom hela spelet så tror jag lätt att folk som aldrig testat rollspel kan fatta och digga :gremsmile: Kortfattat och enkelt. Vad sägs om ett litet kort spelexempel? Jag minns att jag läste dem där tusen gånger när jag var liten och i början av min spelkarriär.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,635
Location
Malmö
ok ska jag klaga på något så är det att du definierar stämning och känsla genom att säga hur det skiljer sig från andra spel. Dels är det i sig en fet turn-off- man bara, vad har du att erbjuda då. Sen är det konstigt att ingå en pakt med nybörjare och sen förutsätta att de spelat och läst andra spel.

Beskriv känslan här istället. Du har ingen pedagogisk uppgift att berätta hur andra rollspel funkar- det kan de väl själva göra..

När jag kommer till "varje agent" är det första gången jag fattar att vi spelar agenter- och meningen känns skriven som om det är något självklart vi redan kommit överens om.

Gillar det kursiverade. ingenting är gratis.

Nu kommer du hata mig men...

Apocalypse world har feta principer för hur världen funkar och hur man ska spelleda- de definierar världen på samma sätt som den meningen gör- I Null State finns det inget som är gratis.

Det blir extremt tydligt för mig vilken känsla du pratar om.

Jag skulle spana på principles i AW och kanske tillverka någon/ några till. Det blir väldigt tydligt vilken film/ vilken värld vi spelar och bebor.

Jag har snott och gjort om AW principles i SW-tråden, om du känner sugen på att spana in det.

Man skulle kunna ha några principer här och förklara dem kort.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,267
Location
Rissne
NilsH said:
Vad tänker du för läsare förresten? När jag läste den här texten tänkte jag mig typ från 10-åringar till 99-åringar. Men när jag läste inledningen funderade jag på om du tänker dig en lite äldre publik, 22-99 typ. Ingen kritik eller så alls, funderar bara vem du tänker ska läsa, förstå och digga det här.
Din andra gissning kommer närmare. Jag tänker mig något i stil med 17+ eller så, kanske. Jag vet för lite om hur 10-åringar funkar för att kunna vända mig till dem på ett seriöst sätt. Gymnasieungdomar har jag mer koll på, för såna jobbar jag ju med dagligen.

Jag ska fundera på det här med "alter ego", se om jag kan försöka hitta vettiga synonymer...

NilsH said:
2. Ja, känns väldigt basik och bra. Du går in på en "låg nivå" och om du fortsätter med det genom hela spelet så tror jag lätt att folk som aldrig testat rollspel kan fatta och digga :gremsmile: Kortfattat och enkelt. Vad sägs om ett litet kort spelexempel? Jag minns att jag läste dem där tusen gånger när jag var liten och i början av min spelkarriär.
Jag också. Jag har fortfarande Mutant Chronicles som ledstjärna där; de hade en liten "novellgrej" på en sida, och så förklarades sedan hur det gått till att "spela fram" händelseförloppet. Jag ska försöka få ihop något liknande, hade jag tänkt. Ingen jättelång grej, men en liten.

(Jag tänker försöka hålla spelet väldigt kort; just nu siktar jag på max 50 sidor i A5 och inte så jättemycket text per sida; vi får se vad jag får plats med)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,267
Location
Rissne
NilsH said:
ok ska jag klaga på något så är det att du definierar stämning och känsla genom att säga hur det skiljer sig från andra spel. Dels är det i sig en fet turn-off- man bara, vad har du att erbjuda då. Sen är det konstigt att ingå en pakt med nybörjare och sen förutsätta att de spelat och läst andra spel.
I och för sig vänder jag mig inte uteslutande till nybörjare, men jag fattar hur du menar. Jag ska formulera om.

NilsH said:
När jag kommer till "varje agent" är det första gången jag fattar att vi spelar agenter- och meningen känns skriven som om det är något självklart vi redan kommit överens om.
Bra poäng; ska skriva in det tidigare.

NilsH said:
Apocalypse world har feta principer för hur världen funkar och hur man ska spelleda- de definierar världen på samma sätt som den meningen gör- I Null State finns det inget som är gratis.

Det blir extremt tydligt för mig vilken känsla du pratar om.

Jag skulle spana på principles i AW och kanske tillverka någon/ några till. Det blir väldigt tydligt vilken film/ vilken värld vi spelar och bebor.

Jag har snott och gjort om AW principles i SW-tråden, om du känner sugen på att spana in det.

Man skulle kunna ha några principer här och förklara dem kort.
Kanske; jag ska se om jag orkar bläddra in min AW-pdf. Att jag inte fått något fysiskt exemplar har fått mig att känna negativa känslor inför spelet =)
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Som svar på dina frågor vill jag säga:
1, Ja. De flesta utrikiska spel jag spelat har haft direkt tilltal. Jag gillar direkt tilltal.
2. NJA. Det borde finnas ett tydligt avsnitt "vad är rollspel". Jag skulle vilja att rubriken var "vad är Null State?" och att meningen "Boken du håller..." flyttade ned, så att den första raden var "Null State är ett rollspel..."

Obs - lång och potentiellt tråkig text följer.
Såhär ser motsvarade text ut i ett spel som jag försöker skriva. Sno gärna om du tycker något är värt att ha.

Vad är [null state]?
[null state] är ett rollspel. Rollspel är en slags gemensam berättelse. I berättelsen låtsas ni vara några andra – hjältar, skurkar eller mitt emellan – och upplever spännande och fantastiska äventyr. Komplicerat? Inte så värst. Det enda som krävs är lite fantasi och en smula inlevelse.

Till skillnad från vanliga spel finns det ingen vinnare i rollspel. Istället samarbetar ni: för att lösa de problem ni stöter på, för att berätta bra historia. Framförallt samarbetar ni för att ha kul.

Rollpersoner och spelledaren
När ni spelar rollspel är det bra att vara några stycken. Tre eller fler är lagom. De flesta kommer att spela varsin figur – rollpersonen. En i gruppen har dock en lite annorlunda uppgift. Han eller hon skall nämligen sköta om allt det andra. Denna person kallas för spelledaren. Spelledaren beskriver den smutsiga, farliga och spännande värld där era äventyr utspelar sig: förklarar hur regnet faller, hur skyskraporna reser sig obönhörligt mot himlen och hur tomhylsorna rasslar mot betongen. Spelledaren spelar också alla de bifigurer, medhjälpare och skurkar, som ni stöter på under era äventyr.

Regler
Ibland är det inte självklart att en rollperson lyckas med det du vill. För dessa tillfällen använder [null state] regler. Reglerna finns för att spelet skall vara spännande, men också för att det skall vara rättvist.

För att avgöra om rollpersonen lyckas eller misslyckas slår spelaren en eller flera tärningar. I [null state] används huvudsakligen vanliga FIA-tärningar med sex sidor. Det är bätte att slå lågt än att slå högt. Reglerna förklaras mer ingående nedan.

Äventyret
När ni spelar [null state] är det bra om spelledaren har ett äventyr. Äventyr kan ni ladda ned från internet, eller skriva själva. Äventyret behöver inte vara särskilt detaljerat. Tre fyra händelser, och något som knyter ihop dem räcker. Trots allt är äventyret mest en anledning för rollpersonerna att undersöka [null states] farliga och spännande värld. Redan första gången som ni spelar, kanske ni upptäcker att äventyret inte går som på räls. Kanske vill rollpersonerna hellre smyga i hamnen, eller kanske bokar de biljetter till Mars. Sånt är inget problem – snarare tvärt om! Det fina med ett rollspel är nämligen att ni hjälps åt att skapa er berättelse. Till skillnad från vanliga spel finns det inte ett rätt eller ett fel håll. Rollpersonerna får gå precis vart de vill, och göra vad de vill, så länge ni har kul.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
För att svara på en fråga som inte ens har ställts, så är mitt svar JA!

Spel tjänar på att hållas korta. 50 A5-sidor är en utmärkt längd.

Dessutom är det för få spel som innehåller kapitlet "regler". Resultatet är att det känns som om hela spelet är en enda regelsamling. Jag gillar när reglerna är samlade till ett ställe.

Och för att besvara en annan fråga som inte har ställts, skulle jag gärna se att ditt spel (såväl som alla andra spel) hade en lite HOW TO-guide - liknande den som finns i brädspel. Denna guide bör förklara hur man förbereder sig, så att spelarna kan komma igång så snabbt som möjligt.

Obs. En lång och potentiellt tråkig text följer

Såhär ser ett förslag på HOW TO-text ut. Om det finns något du gillar är det fritt fram att saxa.

1. Samla några kompisar. Tre till fem brukar vara lagom.

2. Förklara reglerna. Det är inte så noga att alla förstår allt, så länge ni är någorlunda överens. Däremot blir spelet roligare om alla har ett hum om reglerna. Blir ni osäkra under spelets gång är det lätt att slå upp.

3. Bestäm vem som skall vara spelledare. Mer om spelledaren finns på sidan (xxx).

4. De som inte är spelledare är spelare. Spelarna väljer rollpersoner, eller gör egna. Mer om hur du gör rollpersoner finns på sidan (xxx).

5. Spelledaren läser igenom äventyret, eller skriver sitt eget. Att skriva ett eget äventyr kan ta tid. Därför är det bra om spelledaren gör det lite i förväg. Det är också smart att fråga spelarna om tips. Då blir ofta äventyret både roligare och mer lättskrivet. Mer om att skriva äventyr hittar du på sidan (xxx). Ett färdigt äventyr hittar du på sidan (xxx).

6. Sätt igång! För att markera att spelet börjar kan det vara bra att till exempel att dimma ned belysningen eller spela en stämningsfull låt. Då vet alla att det är dags att stänga kylen, samlas och låta äventyret börja.

Välkommen till [null state].
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,267
Location
Rissne
Jag är dock helt ointresserad av att förklara vad rollspel i sig är eller fungerar - om inte annat eftersom rollspel skiljer sig så mycket från varandra. Jag är osäker på om jag ens ska ha med ordet "rollspel" i texten. Skit i hur rollspel funkar, det som är viktigt är hur Null State funkar. Så har jag tänkt.

När man använder reglerna bör jag ha en kort paragraf om, men jag vet inte om jag tycker de är tillräckligt viktiga för att få en helt egen underrubrik. Det viktiga är inte reglerna, utan sättet SL och spelarna arbetar på när man förbereder och spelar. Null State kan spelas utan tärningsregler, om man så vill. Tärningsreglerna ("regelmekaniken") är rätt oviktig.


Ditt förslag är väldigt traditionellt. Det är så de alltid skrivits, för att det ju "ska" eller "bör" vara så. Jag vill inte falla i traditionalistfällan utan hitta ett sätt som faktiskt passar bäst för just det här spelet. Det är så jag tänkt, i varje fall.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,267
Location
Rissne
Olav said:
Dessutom är det för få spel som innehåller kapitlet "regler". Resultatet är att det känns som om hela spelet är en enda regelsamling. Jag gillar när reglerna är samlade till ett ställe.
Fast hela boken är ju en samling regler. "Det här är SL's uppgifter" är en regel. "Det här är exempel på hur spelarna kan lösa problem" är regler. Null State kommer att ha en mycket kort (2-3s) världsbeskrivning, sedan är resten regler.

Olav said:
5. Spelledaren läser igenom äventyret, eller skriver sitt eget. Att skriva ett eget äventyr kan ta tid. Därför är det bra om spelledaren gör det lite i förväg. Det är också smart att fråga spelarna om tips. Då blir ofta äventyret både roligare och mer lättskrivet. Mer om att skriva äventyr hittar du på sidan (xxx). Ett färdigt äventyr hittar du på sidan (xxx).
Fast så funkar det ju inte i Null State. Kapitlen "Spelarna" och "Spelledaren" förklarar mer ingående hur det funkar, men SL skapar alltid äventyr utifrån en viss mall, baserat på dels listor och dels valfri artikel i t.ex Illustrerad Vetenskap. Det ska ta max 15-30 minuter för en någorlunda van spelledare att improvisera fram tillräckligt mycket för att spelet ska kunna spelas. Rollpersonerna skapas också på max 15 minuter, via en mycket enkel process.



Alltså, det du skriver skulle funka jättebra i ett traditionellt rollspel av BRP-typ där allt funkar som det brukar - men det gör det inte här. Däremot har jag tydliga steg-för-steginstruktioner både för rollpersonsskapandet och för SL-skapet, inklusive "fuskpapper" som kommer finnas tillgängliga. Det står dessutom på rollformuläret hur man skapar rollperson.
 
Top