Nekromanti [Null State] - Rollformulär

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Här presenterade jag det supersimpla rollpersonsmakarsystemet till Null State. Nu tänkte jag se om jag kan få lite kommentarer på ett rollformulär till detsamma.

Designmålet var delvis att åminna en smula om äldre svenska rollformulär (de jag hade i huvudet var Mutant Chronicles och Nya Mutant ("Svarta" Mutant alltså). Jag ville samtidigt ha en lite futuristisk känsla... Tanken är alltså att man ska FYLLA I, inte skriva i, rektanglarna.

Och det ska skrivas ut på A5, alltså två per A4. Annars blir saker alldeles för stora...

Frågor, tyckanden, hejjarop eller allmänna kommentarer?

Attachments

Dilandau

Myrmidon
I like it. Bläcksnålt = stor bonus. En sida = superbra.

Jag får intrycket att vi snackar om ett spel med enkla regler. Typsnittet är mycket trevligt och ger, som du är inne på, lite retro-futuristisk vibe.

Förklaringarna under egenskaper och specialiteter ... är de nödvändiga? Förtar lite "personakts"-känslan. Om du ska ha med dem bör du slänga in lite komman, så här:
1: Ovanligt dålig, 2: Dålig, 3: Hyfsad, 4: Bra, 5: Duktig, 6: Bättre än många
Annars är det lätt att man läser "Dålig 3" om man har lite brottom.

Om du vill gå ett steg längre på "personakts"-temat tycker jag du ska slänga in några fler fält, t.ex. Födelseort, Ålder, Sysselsättning, Utseende, Civilstånd, Antal uppdrag, antal "kills", etc.

Det går ju lätt att få in två spalter istället för en i topp -- Namn/spelare/operatör lär väl inte behöva så långa rader?

Sammanfattning: Ett riktigt schysst formulär. Ser fram mot att testspela på SSK. :gremwink:

Dilandau

Myrmidon
Rutor är för övrigt ett överlägset sätt att visa grundegenskapsvärde etc. White Wolf fattade det tidigt, med sina "pluppar".

Fem ikryssade rutor av sex är mer spontant lättfattligt och själförklarande än en ensam siffra "5".

Ram

Skev
Ser mycket funktionellt ut, gillas mycket. Därtill så gillar jag verkligen det som jag sett av systemet/tänket. Eh, så därmed har jag tryckt på "Gilla"-knappen...

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Magnus Edlund said:
Om du vill gå ett steg längre på "personakts"-temat tycker jag du ska slänga in några fler fält, t.ex. Födelseort, Ålder, Sysselsättning, Utseende, Civilstånd, Antal uppdrag, antal "kills", etc.

Det går ju lätt att få in två spalter istället för en i topp -- Namn/spelare/operatör lär väl inte behöva så långa rader?
Tar du det faktum att det är A5 i beaktning då? Själv kan jag skriva väldigt litet och ändå få det läsligt, men jag har insett att det inte är någon universell egenskap. :gremsmile:

Dilandau

Myrmidon
Missade att det var A5. Ska formuläret vara nedladdningsbart? Isf är det galenskap att ha det i a5. Vem fan skriver ut i A5, liksom?

Om formuläret i boken är i A5 må vara hänt (om boken är i samma format), men ett nedladdningsbart formulär måste vara a4.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Magnus Edlund said:
Om formuläret i boken är i A5 må vara hänt (om boken är i samma format), men ett nedladdningsbart formulär måste vara a4.
Eller så lägger man formulären 2-upp.

krank

Magnus Edlund said:
Jag får intrycket att vi snackar om ett spel med enkla regler.
Extremt enkla =)

Magnus Edlund said:
Förklaringarna under egenskaper och specialiteter ... är de nödvändiga? Förtar lite "personakts"-känslan. Om du ska ha med dem bör du slänga in lite komman, så här:
1: Ovanligt dålig, 2: Dålig, 3: Hyfsad, 4: Bra, 5: Duktig, 6: Bättre än många
Annars är det lätt att man läser "Dålig 3" om man har lite brottom.
Mina spelare gillade förklaringarna, även om det kommer bli lite omflyttningar (ska straxt skriva en post om dagens speltest). Bra förslag med kommatecknen.

Magnus Edlund said:
Mycket bra förslag, ska se vad jag kan få plats med =)

krank

Magnus Edlund said:
Missade att det var A5. Ska formuläret vara nedladdningsbart? Isf är det galenskap att ha det i a5. Vem fan skriver ut i A5, liksom?

Det här är grundformuläret; när man laddar ner dem från hemsidan och så senare så kommer det att vara två per ark. Det funkar finemang, för rollpersoner ska kunna gå åt som flugor, och det är helt OK att låta spelarna skapa två rollpersoner redan innan äventyret =)

krank

Magnus Edlund said:
Rutor är för övrigt ett överlägset sätt att visa grundegenskapsvärde etc. White Wolf fattade det tidigt, med sina "pluppar".

Fem ikryssade rutor av sex är mer spontant lättfattligt och själförklarande än en ensam siffra "5".
Absolut. Jag skapade rollperson till Eon idag, och insåg hur jävla ute jag tycker att det är att räkna ut kostnaden för sina färdigheter manuellt. Jag har sedan flera år bara spelat spel (egna och andras) där man kryssar eller, som i Null State, fyller i. (Det blir skitsnyggt om man fyller i rektanglarna; som mätare i TV-spel eller nåt)