Re: Saga i Fenix
Känner att jag kanske borde svara på det här, eftersom det är jag som skrivit det mesta av Saga:
JA. det matrial som hittills publicerats i Fenix har vart ganska enkelt; av den anledningen att Saga lämpar sig som nybörjarspel (också). Därför tänkte vi att det kanske var bra att börja med lite äventyr för de spelledare som vill testa spelet, och indroducera nya spelare till "hobbyn". Men inte har tid att slänga ihop ett eget scenario. Enkelhet är bra: jag har spelat rollspel sedan 1978, och har tröttnat på alla överlastade system som stoppar upp själva rollspelandet. Själva grundidén med Saga ÄR att det ska vara generiskt och enkelt, så man kan spela vilken typ av kampanj man vill, från "nybörjarfantasy" till skräck eller hovintriger. Blir det för smalt (som i Gemini t.ex.) blir inte spelet flexibelt.
NEJ. Saga är INTE en urvattnad version av Västmark eller Ereb. Västmark är betydligt yngre än Saga, och jag hörde av Krille för 2 år sedan att han var glad att Västmark han bli klart först, för han var rädd att bli anklagad för plagiat annars. Nu ÄR naturligtvis inte Västmark ett plagiat, utan har utvecklats parallellt och helt självständigt från Saga. Och är ett bra spel som jag gärna spelar. Vi har bara haft liknade tankar med våra spel.
Att jämföra Ereb med Saga går knappast, då Ereb är ett fantasy-misch-masch som inte hänger ihop, medan Arcaria gör det i allra högsta grad. Många delar av Ereb är bra men helheten är lika konstig som gamla Grayhawk till D&D. (Anledningen till det är enkel: När jag på 80-talet skulle göra en av de första kartorna över Ereb Altor till Sinkadus så frågade jag Nisse Gulliksson om länder, historia osv. Svaret var: "Har inte en aning". Äventyrsspel lade helt enkelt till länder efter hand, och lät olika skribenter utforma dom. Ingen övergripande tanke fanns i början, den snickrade man ihop i efterhand.) Jag började designa min spelvärld av den anledningen att Ereb kändes "för overklig". Om jag hade några förebilder var det istället riktig medeltid och Harn. Tror inte att det funnits en så "realistisk" kampanjvärld i något svenskt rollspel, utom Western.
NEJ. Man slår inte fram alla egenskaper i Saga, uten det är en blandning av slump (för det är kul) och konstruktion. Och vill man "bygga" hela sin rollperson utan att rulla en tärning går det utmärkt.
För övrigt tycker jag den här diskussionen käns tradig; jag brukar inte hoppa på andras spel, och ha åsikter om man ska he med det eller det i Fenix. Jag är TOTALT ointresserad av hur man mekar med ett softair-vapen eller HeroClix-figurer, men inte gnäller jag om det. Självklart finns det läsare som vill ha det matrialet, och BREDD är bra i innehållet. Tycker mig ana en viss snobbism här från vissa ;-)
P.S. just nu ligger
www.sagagames.com nere, för vi håller på att byta webbhotell och göra om sajten inför lanseringen av den tryckta boken.