Ymir
Liten kantbaron
Jag har nyss skaffat en ny dator, om än begagnad. Installerade om windows 7 från grunden. Men datorn har vid flera tillfällen fått ett grafikfel i form av svarta boxar, uppe i hörnet till vänster på monitorn, och sedan brutalt stängt ned och startat om sig själv. Intressant har detta aldrig hittils hänt när jag spelat Mass Effect, som flyter hur smooth som helst, utan det har hänt när jag browsat internet och laddat hem program. Det kan även nämnas att datorns fläktljud är skumma; normalt låter det bra, men ibland är det nån fläkt som liksom powrar upp och låter som fan. På grund av detta misstänkte jag överhettning, så jag dammade av datorns innanmäte och skaffade ett program för att monitora temperaturer. Det programmet ger följande info:
min processor är en Intel Core i7 920; dess svagaste core är på 49 grader och det varmaste jag sett någon core gå upp i är 61. Det verkar inte så extremt tycker jag.
men sen finns där ett chip eller något, jag vet inte vad det är, som heter ITE IT8720F; som har två olika temperaturer; den ena ligger på 39 grader ungefär, men den andra kommer upp i 81. Det kan väl inte vara bra? eller?
På någons inrådan har jag gått in i Windows 7 power options och satt min processors maxkapacitet till 75%. Det återstår att se om detta ger resultat.
Vad tror ni andra? har ni några teorier om vad felet kan vara?
min processor är en Intel Core i7 920; dess svagaste core är på 49 grader och det varmaste jag sett någon core gå upp i är 61. Det verkar inte så extremt tycker jag.
men sen finns där ett chip eller något, jag vet inte vad det är, som heter ITE IT8720F; som har två olika temperaturer; den ena ligger på 39 grader ungefär, men den andra kommer upp i 81. Det kan väl inte vara bra? eller?
På någons inrådan har jag gått in i Windows 7 power options och satt min processors maxkapacitet till 75%. Det återstår att se om detta ger resultat.
Vad tror ni andra? har ni några teorier om vad felet kan vara?