Cybot said:
Ymir said:
jag tycker "kvicktänkhet och att agera rätt i stressade situationer" är mer eller mindre synonymt med att vara "smart eller analytisk"...heck, jag skulle argumentera för att "smart" och "kvicktänkt" är totala synonymer.
Jag skulle INTE säga att de är totala synonymer.
Smart är synonymt med intelligent (tja, ungefär i alla fall). Det är förmågan att analysera problem, att komma upp med bra lösningar, att kunna saker osv.
Kvicktänkt är förmågant att kunna tänka på fötterna och att komma på någonting vettigt snabbt.
"Kvicktänkt" KAN vara en kategori inom "smart" men inte tvärt om.
Jag håller nog med Cybot.
Jag baserar mycket av det från egen erfarenhet. Jag är generellt sett smart... om inte mycket smart (beror lite på vilken typ av intelligens man pratar om). Mina resultat i tester/prover/mm, som rör ren "smarthet" och/eller "Intelligensens" styrka, tenderar att vara höga till mycket höga. Jag är också oerhört analytisk, jag kan rätt lätt se detaljerna i vad jag analyserar, och se/hitta lösningar/kopplingar/mm som andra inte gör.
Dock när det gäller "kvicktänkhet" så är jag oerhört dålig. Det kan ibland beror lite på vad det är. Men min hjärna funkar bara inte så riktigt, jag tänker hellre långsamt och rätt, än snabbt och möjligtvis fel. Händer även med ämnen som jag anser mig vara väl insatt i.
Min förmåga att slänga rappa kommentarer tillbaka till folk är näst intill noll... men min förmåga till att förklara varför någon har fel (om jag får tiden till det) är rätt hög... XD
I EON termer så tycker jag Smarthet/Intelligens känns som hjärnans Styrka, medan Kvickhet mer känns som hjärnans Rörlighet.
Antalet personer som råkar vara riktigt smarta samtidigt som väldigt kvicktänkt, är nog rätt få procentuellt sätt. Och dom har antagligen någon annan aspekt av deras förmågor/personlighet/etc som är på något sätt "defekt".