Nekromanti Ny browser

Ymir

Liten kantbaron
Jag behöver skaffa ny browser, för mitt gamla antika Opera har fullständigt kukat ur.

Men jag har ett önskemål på en browser, som det senaste Opera inte verkar kunna uppfylla: jag vill ha ett sökfönster kopplat till wikipedia (och endast wikipedia) direkt i browsern.

Så jag undrar: finns det någon browser som kan erbjuda det?

- Ymir, undrar i all korthet

fusk

Warrior
Vet inte om man kan ordna ett särskilt sökfält för wikipedia i Opera men det är smidigt att göra kort-kommandon för sökmotorer i det vanliga adressfältet...
T.ex. så söker du på google om man skriver in "g [sök-ord]" i adressfältet som standard.
Vill man lägga till egna kortkommandon så högerklickar man på det aktuella sökfältet och väljer "skapa sökning" och skriver in vilket ord/bokstav du vill ha som kortkommando. Enkelt och smidigt, men kanske inte vad du var ute efter?
Lycka till med sökandet iaf! :gremwink:

EDIT: Ha! Luskade ut hur man gjorde.
Skapa ett kort-kommando som jag beskrev ovan, välj "Egen Arbetsyta" och välj "Visa Sökmaskiner" och sedan den sökmotorn du vill ha en flik för. :gremsmile:

Jarl

Hero
Firefox har det per default. Se till att skaffa betaversion dock (Firefox 3), den är rejält mycket snabbare än tvåan. När man räknar in extensions i leken så kan ingen annan browser tävla längre. Opera är snabb och trevlig, men, tja, den är liksom just another browser. Inget speciellt som gör att man vill använda den.

Krille

Super Moderator
Opera 9 steg-för-steg

Jag använder adressfältet för sökning.

Det finns en hel klase kortkommandon för det, så vill man googla så skriver man "g [sökterm]" och googlar efter det. Utöver det har jag lagt till "y" för youtube (var tvungen att ta bort Yahoo bland kortkommandona), "w" för wikipedia och "i" för isohunt.

Så jag slår in ctrl-n för flik (jag har även bytt plats på ctrl-t och ctrl-n, så ctrl-n står för flik och ctrl-t för nytt fönster), och eftersom adressfältet då är markerat skriver jag direkt "w [sökterm]". Det går faen så mycket fortare än att välja sökfältet och skriva in söktermen där.

---

Men vill man nu ha Wikipedia även i dessa så följer här en steg för steg-instruktion för Opera 9:

<ul type="square">[*]Öppna en ny flik.
[*]Gå till Wikipedia.
[*]Högerklicka på sökfältet och välj Skapa sökning...
[*]Ange "w" som nyckel. Nu kan du öppna en ny flik och skriva "w [sökterm]" för att söka.
[*]Men vi är inte klara än. Välj Verktyg/Alternativ (eller Ctrl-F12)
[*]Gå till fliken Sök.
[*]Välj Wikipedia.
[*]Klicka på Redigera.
[*]Klicka på Detaljer.
[*]Kryssa i Använd som förvald sökmaskin. Nu är Wikipedia förvalt i både sökfältet och i adressfältet för pil-neråt.
[*]Kryssa i Använd som sökmaskin i snabbval. Då ändras sökfältet högst upp på en ny flik (den med snabbvalen) också till Wikipedia.[/list]

Olle Linge

Snigel
Firefox steg-för-steg

<ul type="square">
[*]Gå till Wikipedia
[*] Högerklicka i sökfältet och välj "Add a keyword for this search..."
[*] Döp och välj ett nyckelord
[*] I adressfältet, skriv "nyckelord Ymir" så söker den på Ymir på Wikipedia
[*] Fungerar med de flesta typer av fält; jag använder ett femtiotal
[/list]

Rickard

Urverk speldesign
Re: Firefox steg-för-steg

# Högerklicka i sökfältet och välj "Add a keyword for this search..."
Jaha, är det det den gör? Jag har alltid undrat. :gremlaugh:

Ett annat alternativ är att lägga till Wikipedia i Firefoxs sökruta.

/Han som kan nämna, som en bonus, att om man kan söka på sådant som man markerar genom att högerklicka och välja "Sök på [aktivt sökverktyg i sökrutan] efter "[markerad text]"

Genesis

Ni dés ni maître
Tangentbordssurfning

Opera är snabb och trevlig, men, tja, den är liksom just another browser. Inget speciellt som gör att man vill använda den.
När jag använde Opera (har Mac nu och använder Safari) så gjorde jag det för att man kunde surfa utan att använda musen. Det var något som FireFox inte fixade, och något jag verkligen gillade (för jag ogillar att använda musen).

Olle Linge

Snigel
Re: Tangentbordssurfning

Det går utmärkt. I Tool >> Options >> Advanced kan man kryssa i en ruta som gör att den börjar söka automatiskt på en sida när man skriver. Då behöver du inte ens trycka punkt eller komma (för det är det väl i opera?). Enter följer naturligtvis länkar markerade på det sättet. Eller syftar du på något annat sätt att surfa utan musen?

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Tangentbordssurfning

Eller syftar du på något annat sätt att surfa utan musen?
Jepp. Genom att hålla nere Shift så kan man gå mellan länkar med piltangenterna, istället för att behöva tabba sig genom dem en i taget, eller söka efter dem.

Zire

Swashbuckler
Re: Firefox steg-för-steg

Guld! Nu har jag en massa kortkommandon för bokmärken. (Gissa var 'wrnu' leder.)