Nekromanti Ny d20-sida på svenska

anth

Vetefan
Nu har jag gjort något dumt igen.

Jag har reggat d20.se
tyvärr fungerar inte DNSerna ännu så adressen är för tillfället http://www17.aname.net/~d20/

[edit: nu fungerar DNSerna: http://www.d20.se/ ]

Givetvis så gör jag det här för mitt eget höga nöjes skull, men även för er.
Jag vet vad JAG vill se på en svensk d20-sida, men vad vill NI se???
Ju mer respons jag får ju bättre kommer antagligen sidan att bli.
Då sidan fortfarande är i uppbyggnadsfasen så kommer antagligen era åsikter påverka både utseende och innehåll rejält.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Wow! Vilket bra initiativ! Jag hoppas att jag skall få tid över (och tillräcklig koll på systemet) för att kunna bidraga med något bra.

Något jag tycker är tokviktigt är att sidan blir tilltalande att titta på. Snygg alltså. Annars är det många som automatiskt sållar bort den. Och det får ju inte hända!

/Vulf

anth

Vetefan
Layout och färger

Något jag tycker är tokviktigt är att sidan blir tilltalande att titta på. Snygg alltså. Annars är det många som automatiskt sållar bort den. Och det får ju inte hända!
Och jag är layout-analfabet och färgblind. :gremsmile:

Om någon har tips på hur man kan förbättra sidan, eller kanske tips på vad man inte ska göra så lyssnar jag.
(framför allt så är det lättare att göra ändringar nu, medans sajten fortfarande är liten)

Vitulv

Jag känner en fanboy som är rätt säker [ANT]

*tittar på ingen speciell och visslar lite*

/Vulf

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Layout och färger

Och jag är layout-analfabet och färgblind.
Jag tycker då det är snyggt. :gremsmile:

Jag ser fram emot hur den kommer att utvecklas.

Däremot stör jag mig på det amerikaniserade varumärkesblajet:
d20™, d20 System®, D&D®, Dungeons & Dragons® are owned by Wizards of the Coast®, Inc, a subsidiary of Hasbro®, Inc.
Det enda av dessa som mig veterligen är registrerat i Sverige är DUNGEONS&DRAGONS. De övriga är inte registrerade här, så påståendet i denna mening är egentligen falsk. Att beteckningen "d20" skulle vara ägd av WotC är ungefär så fel det kan vara. Sedan spelar det ingen roll hur många "™" de sätter ut efter den.

More about trademarks can be found [color:\\"#FF00FF\\"] here [/color] .
Sådana här krav på hur man får använda deras material och varumärken, samt hur man får lov (?) att länka till deras sida, har ju ingen som helst påverkan på en svensk webbsajt. I Sverige gäller ju svensk lag, inte amerikansk.

Jag tycker faktiskt att du borde ta bort alltsammans. Det känns bara amerikanskt och störigt.

Plus att jag personligen bestrider att WotC har ensamrätt till beteckningen "D&D" i Sverige. :gremlaugh:

/Mikael

anth

Vetefan
Copyright och lagen

"d20™, d20 System®, D&D®, Dungeons & Dragons® are owned by Wizards of the Coast"

Jag kunde ha skrivit:
"d20 is a trademark, d20 System, D&D, Dungeons & Dragons are regisred trademarks owned by Wizards of the Coast"
men det tog mer plats. :gremsmile:
(ovanstående är dessutom nästan ordagrant avskrivet från Core-books)

...svensk webbsajt. I Sverige gäller ju svensk lag, inte amerikansk.
Om någon mer kan hjälpa till och övertyga mig om att jag inte får Wizards advokater på mig så tar jag med glädje bort texten i högerkolumnen.
Och jag tänker definitivt inte fråga Wizards vad de tycker (väck inte den björn som sover).

Plus att jag personligen bestrider att WotC har ensamrätt till beteckningen "D&D" i Sverige.
Officiell svensk förkortning för Dungeons & Dragons brukar vara DnD.
Officiell svensk förkortning för Drakar och Demoner brukar vara DoD.
Därför föreslår jag här och nu att den officiella svenska förkortningen för Dunder och Drakar blir D&D.
(och gud förbjude att någon konstruerar ett till svenskt rollspel med 2st D i namnet. :gremsmile:)

Vitulv

Jag är ju för övrigt läjligt kräsen vad det gäller snygga sidor. Om jag fick bestämma så skulle sidan se ut typ som den här! Med lite snygg grafik uppe i headern och så. Men som sagt, jag är löjligt kräsen och dessvärre inte skicklig nog att kunna göra något sådär snyggt. En kombination som kan tyckas vara osmaklig.

/Vulf

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Copyright och lagen

Om någon mer kan hjälpa till och övertyga mig om att jag inte får Wizards advokater på mig så tar jag med glädje bort texten i högerkolumnen.
Peter Brink har ju skrivit en del kloka ord omdetta på Rollspelshörnan.

Därför föreslår jag här och nu att den officiella svenska förkortningen för Dunder och Drakar blir D&D.
Jippi, den är min... bara min... min ssskatt....

Oops... :gremblush:

/Mikael

anth

Vetefan

...Med lite snygg grafik uppe i headern och så.
Jo, en egen logo är något som står högt på önskelistan. :gremsmile:
(jag jobbar på att det ska komma mer grafik på sidorna, men jag skulle bli jätteglad om någon vill bidra)

Personligen så tycker jag att RPG Now är lite för plottrig, men självklart kan jag tänka mig att ha t.ex. produktnyheter i sidkolumnerna, framför allt om jag tar bort den engelska copyright-texten.

Warduke

Warrior
Aldrig

Nope, D&D har jag använt för D&D och kommer så fortsätta tills jag slutar med spelet ifråga.

Archer

Swashbuckler
- Kampanjvärldar.
- Äventyr/Scenarion, hela och även korta idéer til dem.
- Alternativa regler och klasser.
- Nya klasser och regler anpassade till olika kampanjvärlder.
- Material för att underlätta för DM.
- Någon form av organisationspryl för att samköra kampanjer. Det vill säga att man kan bygga och spelleda en kampanj med andra d20 DM/SL.

Det är vad jag kommer på för tillfället.

Melkor

Veteran

Ehhh?? Med risk för att bli allvarlig och tråkig, MEN, hela idén med Copyright och Trademark är väl att man SKA kunna skydda sin uppfinning/idé/layout/mönster i HELA världen. Personligen vill jag inte att någon annan skor sig på mitt arbete. Copyright-lagarna är globala. Jag tycker nog att WotC gör rätt i att "skydda" sitt material. Jag är delvis författare själv och blir helförbannad när tidningar citerar och använder uppgifter från mina böcker utan att ens nämna källa. Men man ska nog råka ut för det för att förstå.

Vad jag däremot tycker jag att Anthraxus idé är kanon (han har ju fått den från mig :gremgrin: ). Det är ett helvete att leta sig fördärvad efter skills, feats, spells etc etc etc i alla böcker. Men man ska nog använda den i en mindre krets.

//galastro

anth

Vetefan
Det enda du kommer bli besviken på...

Det är vad jag kommer på för tillfället.
...är att arbetet med sidan kommer att gå långsamt, då jag lider av kronisk tidsbrist.

Vi tänker väldigt lika.
För att ge ett konkret exempel:
I Midnight-kampanjen så är alla regeltekniska bitar OGC, medans alla världsspecifika bitar Closed.
Därför så är det fullt lagligt att lägga upp klasser som Channeler och Defender, magisystem och heroic paths.
Jag får tom läga upp raser som Dorn, Sarcosan och Erenlander - men jag får inte nämna ett ord om var i Midningthvärlden de hör hemma.
En annan kampanjvärld med liknande OGC-policy är Arcana Unearthed.
Givetvis så ska allt dessutom finns på svenska.

Sedan skulle jag vilja komplettera Oldtimers Dunder och Drakar med Psionics och d20Modern på svenska.
Men om du sedan frågar hur mycket tid Oldtimer lagt ner och hur mycket tid jag har att lägga ner så...

anth

Vetefan

hela idén med Copyright och Trademark är väl att man SKA kunna skydda sin uppfinning/idé/layout/mönster i HELA världen
Det var inte vad Oldtimer menade.
Om jag citerar någon så ska jag givetvis citera ordagrant och ange källa, jag får heller inte lägga upp grafik och musik hur jag vill utan att fråga om lov.

Däremot så behöver jag inte skriva så övertydligt och "amerikanskt" som jag gjort i höger-marginalen -
på grund av att det här är en svens sajt, på svenska av svenskar i sverige - att Wizards amerikanska advokater kan se sidan på internet har inte med saken att göra.
Oldtimer har med andra ord övertygat mig om att jag kan ändra texten.

anth

Vetefan
Varför jag vill ha feedback idag och inte i morgon

Jag ska skriva om koden så att jag kan lägga in grafik på övre delen av sidan.

Tack Vulf, det är just såna förslag jag vill höra nu i början av arbetet när jag bara behöver ändra i knappt ett dussin html-filer.

Hade du kommit med förslaget senare när jag har ett par hundra html-filer så hade jag antagligen gjort tummen ner. :gremsmile:

Troberg

Sinister eater

Och jag är layout-analfabet och färgblind.

Om någon har tips på hur man kan förbättra sidan, eller kanske tips på vad man inte ska göra så lyssnar jag.
(framför allt så är det lättare att göra ändringar nu, medans sajten fortfarande är liten)
Håll dig till det traditionella och stilrena, som tex den här siten. Man kan aldrig gå helt fel så länge som man gör så.

Håll också nere på onödig grafik. När man sitter och väntar på att en sida ska ladda för hundrade gången så känns sådant rätt så onödigt.

anth

Vetefan

Håll dig till det traditionella och stilrena
Jag håller med dig, men jag vet också att många har Vulfs inställning, dvs att att en enkel sida är tråkig och en tråkig sida går man inte till - svårigheten är att hitta balansen.

Håll också nere på onödig grafik.
Det är bl.a. därför som alla sidor utom index-sidan har rubriker skrivna i HTML istället för att vara gif-bilder. :gremsmile:

Jag kommer dock att stoppa in lite mer grafik vartefter.
Det kommer att finnas långa OGC-texter, och långa texter blir mer lättlästa om det finns bilder här och där som piffar upp.

Troberg

Sinister eater

Jag håller med dig, men jag vet också att många har Vulfs inställning, dvs att att en enkel sida är tråkig och en tråkig sida går man inte till - svårigheten är att hitta balansen.
Min spontana reaktion var att den kändes lite mörk. Svart bakgrund är väldigt 80-talsdesign. I övrigt så ser det rent och prydligt ut. Den skalar till och med som den ska när man ändrar storlek på fönstret *host*.

Tydlig layout och struktur, där har du lyckats bra. Det jag kanske skulle gjort är att ha en annan bakgrundsfärg på mittframen för att på så sätt få en tydligare markering av sidans delar.

Det är bl.a. därför som alla sidor utom index-sidan har rubriker skrivna i HTML istället för att vara gif-bilder.
Äntligen en vettig människa.

Jag kommer dock att stoppa in lite mer grafik vartefter.
Det kommer att finnas långa OGC-texter, och långa texter blir mer lättlästa om det finns bilder här och där som piffar upp.
Om man har grafik på undersidor är det OK, det som är jobbigt är att gång på gång behöva vänta på återkommande sidor (huvudmenyer, sidhuvud och sånt). Ju oftare saker laddas desto fortare måste det gå.

Det enda jag saknar nu är några kvinnliga brösvårtor. Kan du lägga in några sådana?

anth

Vetefan

Min spontana reaktion var att den kändes lite mörk. Svart bakgrund är väldigt 80-talsdesign.
Jo, det är väl det jag är mest missnöjd med.
Men tanken är att det ska vara en "svensk" sida - om du ser efter så är det ljusgul text på mörblå bakgrund.
Dessutom är tanken att OGC-material på sidan ska vara svart text på vit bakgrund, för att lätt skilja den från övrigt på sidan.

annan bakgrundsfärg på mittframen
Frame? Finns inga ramar på sidan.
Table? Finns inga tabeller på sidan.
Allt är gjort med CSS istället, men jag förstår vad du menar.
Det enda som är lite synd är att jag inte behärskar PHP, då hade jag antagligen sluppit JavaScripten på sidorna (ja, jag får väl lära mig).

Det enda jag saknar nu är några kvinnliga brösvårtor. Kan du lägga in några sådana?
Hmm... sidan har ju ingen riktig logo...