Nekromanti Ny d20-sida på svenska

Troberg

Sinister eater
Re: Layout och färger

Frame? Finns inga ramar på sidan.
Table? Finns inga tabeller på sidan.
Allt är gjort med CSS istället, men jag förstår vad du menar.
Attans, jag skrev faktiskt område först, men ändrade innan jag postade. Där ser man, det lönar sig inte att läsa genom vad man skrivit...

Själv undviker jag CSS, eftersom det bara är vissa browsers som har stöd för det (samma anledning till att jag undviker frames också).

Hmm... sidan har ju ingen riktig logo...
Tror du att den här är för grov för d20-licensen? Man fick väl varken avbilda dem i text eller bild...

<pre> (.)(.) </pre>

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
D&D, DoD, DnD

Med tanke på hur många som tror att DoD är samma sak som D&D, och som inte skriver DnD, så skulle ett till spel som förkortas D&D leda till ytterligare förvirring.

Jag skulle i så fall förkorta Dunder&Drakar till DuD. Det är nog förvirrande nog, men fortfarande ett eget namn... som dessutom är en ordvits, vilket är passande för des göteborgska ursprung. :gremgrin:

M.

Troberg

Sinister eater
Re: D&D, DoD, DnD

Med tanke på hur många som tror att DoD är samma sak som D&D, och som inte skriver DnD, så skulle ett till spel som förkortas D&D leda till ytterligare förvirring.
Fanns det inte dessutom en Dragonlance-greja som hette Dragons of Despair, dvs ytterligare en DoD?

Sedan finns ju tex Department of Defence (DoD) och i försäkringssammanhang talas det om AD&D (Accidental Death & Dismemberment, rätt så passande i vilket fall...).

Någon som har fler?

Krille

Super Moderator

"och i försäkringssammanhang talas det om AD&D (Accidental Death & Dismemberment, rätt så passande i vilket fall..."

...förutom att i AD&D så är AD&D sällan A. Tvärtom är det ju rätt ofta avsiktligt. Med andra ord så är det snarare ID&D (Intentional) i AD&D...

Troberg

Sinister eater

...förutom att i AD&D så är AD&D sällan A. Tvärtom är det ju rätt ofta avsiktligt. Med andra ord så är det snarare ID&D (Intentional) i AD&D...
Men... Men... Du menar väl inte... Försöker du säga... Jag är chockad... Kan man göra så... Jag kan inte ens säga det... Du menar att ni... Att ni... Att ni p... plan... PLANERAR innan ni gör något?!?!?!?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Vänligt med bestämt...

...Ber jag att ni inte forsätter skriva DoD-förkortningar även om det kanske bara är semi-OT. Gör en ny tråd om det på rollspelsforumet om det känns viktigt.

*aggressiv men lite svävande*

Pom

Swashbuckler
Något jag tycker är tokviktigt är att sidan blir tilltalande att titta på. Snygg alltså. Annars är det många som automatiskt sållar bort den.
Näje! Rollspelssidor skall ha matnyttig text och sparsamt med pynt. Mer .txt på Nätet!

Eksem

Champion
Re: Varför jag vill ha feedback idag och inte i morgon

Själv måste jag säga att den där RPGNow inte direkt är snygg någonstans, och dessutom fruktansvärt opraktisk och svåranvänd. Jag tycker inte heller att d20.se såg direkt bra ut (den ser mer eller mindre inte ut alls, faktiskt) men den går ju i alla fall att hitta på.

Och för den delen död och förbannelse åt kolumner till både höger och vänster och fan och hans moster.

Dessutom så kanske du borde titta på att någon typ av databasdriven sida, om du förväntar dig att landa på flera hundra HTML-sidor. Eller i alla fall på något sätt ta in innehållet dynamiskt så att du kan ändra de grafiska ramarna med relativt små ingrepp.

Hursomhelst är det superviktigt att du redan nu spikar rubriker, hierarki och sådant. Det kanske är lätt att ändra, men det kommer förvirra besökarna.

Och visst finns det kreativa och sysslolösa typer på det här forumet som kan tänka sig att göra en god gärning för hobbyn? Ack hade jag bara kompetensen...

Och så lite exempel:

Vikten av att ha en lättförståelig struktur och tydliga rubriker kan demonstreras genom hur lätt Microsoft.com är att hitta på, trots de otroliga mängderna material:

Microsoft

Hur man kan göra mycket med ingenting:

Stenström

Hur man inte ska göra. Chaosium gick från lättnavigerad men odesignad sida till något som förmodligen är designat men stört omöjligt att hitta något på.

Chaosium

Hur en tydlig och välplacerad meny kan rädda även det plottrigaste gyttret:

Nintendo

Och något som helt enkelt är bra:

Apple

Troberg

Sinister eater
Re: Varför jag vill ha feedback idag och inte i morgon

Vikten av att ha en lättförståelig struktur och tydliga rubriker kan demonstreras genom hur lätt Microsoft.com är att hitta på, trots de otroliga mängderna material
Prova att hitta något på utvecklarsidorna eller att hitta gamla servicepackar...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
En logga!

Känner mig lite dum som sitter och har synpunkter på utseendet utan att bidraga med något själv. Så jag knåpade ihop en lite logga i photoshop. Detta utan att tillskriva sig några vidare konstnärliga färdigheter. Använd eller läng som du vill.

(den bör nog förminskas en hel del dock)

/Vulf

anth

Vetefan
Tackar, men...

...nu blir jag återigen orolig för copyright-problem.

Jag är inte så orolig på copyright för text efter vad Oldtimer skrev - men copyrght på grafik och logos är lite känsligare.
Eftersom det syns så tydligt att du använt d20-logon och ändrat det röda till gult.

Tyvärr så har jag inte riktigt hunnit med att göra något på sidan den här veckan.
Jag har bara hunnit med lite layout (www.d20.se/test).
Normalt så är det på helgerna som jag får mest uträttat, men just den här helgen så är jag bjuden på fest någonstans vid globen...