Nekromanti Ny dator

w176

Förlorad dotter
Haj, nu är der dags för mig att skaffa ny laptop och jag har de här behoven:

-Wacom kompatibel
- Rita med photoshop
- Skrifa, sufa, höra musik, se film.

(eventuellt kanske kanske spela Dragonage med sämsta grafiken)

Budget... Eh. Inte värstingdator.

Vad tycker ni jag ska satsa på och vad för OS man ska ha. Börjar bli sugen på mac men har ingen erfarenhet av dom.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Det går ju att installera Windows bredvid OSX på Mac:ar nuförtiden, om du nu skulle vilja köra windows-program.

Frågan är hur sträng din budget är, som student kan man få hyffsad rabatt hos Apple. Men ser man till kronor och ören kan du hitta en billigare PC-laptop.

Din wacom-bräda lär funka oavsett vad du väljer.

Dragon Age funkar bara i Windows svjv.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
bamboo fun kränger de fortfarande drivers till, så oavsett om du kör osx eller windows lär det fungera. Det finns också något slags wacom linux-projekt, så det är inte uteslutet att linux kan fungera med din wacom i alla fall, men... men... då skulle man ju behöva stå ut med linux :gremlaugh:

Jag har hört att macbooks har rätt bra skärmar, vilket ju är bra när man ska rita, men jag vet inte om de är mycket bättre än någon annan egentligen.

Om jaginte minns helt fel så har jag för mig att photoshop cs4 blir glatt och lyckligt om det får tugga på ett 64-bitars os som kan hantera lite mer ram. Jag har däremot inte kollat upp det där ordentligt eftersom det inte ens börjar närma sig ny dator för mig :gremwink:

(Jag kan inte kommentera på annat än photoshop och wacom, så därför gör jag inte det!)

Arfert

Facit
Du ska ha DEN HÄR. ...för det är det bästa man kan få för dina behov, utan att förhoppningsvis knäcka sig totalt ekonomiskt.

OK, visst du kan säkert hitta nån pc som på papperet har bättre prestanda, men det är inget som kommer märkas när du använder den.

Det som däremot kommer märkas att du redan från början får med program som täcker upp de flesta av dina behov, och att det dessutom finns rit- och skrivprogram att skaffa till en billig penning som helt enkelt saknar motsvarighet i Windows. Hör gärna av dig om du vill ha tips om det. En annan sak du kommer märka att du helt enkelt kommer jobba snabbare på den datorn än i XP, Vista och sjuan (den sista är dock riktigt hyfsat).

... Dragon Age ska ha släppts till mac nu också, så man slipper gå omvägen via bootcamp eller parallels...

Arfert

Facit
jag har en sån där vit av den tidigare generationen (gamla chassit), och den funkar finfint med både Photoshop och Corel Painter, och den här nya har ju bra mycket bättre grafikkort dessutom.

/Tomas

w176

Förlorad dotter
Hm. Om man nu snackar mac books, vilken mdell ska man satsa på för att det ska vara mest ekonomiskt i längen- Tjänar man på att lägga ut ett par tusen till?

Arfert

Facit
Det beror på dina behöv. som du beskrivit dem så räcker en vanlig macbook långt... och du kan ju alltid slänga in mer minne i efterhand... (och behöver du en större skärm så kan du ju koppla upp dig på i stort sett vilken extern skärm som helst)

...du behöver gå upp ett ganska stort steg för att det ska vara en avgörande skillnad, till 15-tummaren Macbook Pro. Men behöver du inte koppla upp dig firewire-hårddiskar, ha en massa extraportar, jobba med musik, eller redigera tunga filer (som film i film HD-kvalitet), är det overkill.

Aluminium-macarna (Macbook Pro) är ju snygga, snabba och väldigt välbyggda! Men, som de premiumprodukter de är kostar de ju en slant.

Tillägg: jag skulle satsa på att sätta in så mycket minne man har råd med direkt, det gör mest skillnad prestandamässigt. Och kanske välja den större 500 GB-hårddiskan.

Simon

Swashbuckler
Arfert said:
Det beror på dina behöv. som du beskrivit dem så räcker en vanlig macbook långt... och du kan ju alltid slänga in mer minne i efterhand... (och behöver du en större skärm så kan du ju koppla upp dig på i stort sett vilken extern skärm som helst)

...du behöver gå upp ett ganska stort steg för att det ska vara en avgörande skillnad, till 15-tummaren Macbook Pro. Men behöver du inte koppla upp dig firewire-hårddiskar, ha en massa extraportar, jobba med musik, eller redigera tunga filer (som film i film HD-kvalitet), är det overkill.

Aluminium-macarna (Macbook Pro) är ju snygga, snabba och väldigt välbyggda! Men, som de premiumprodukter de är kostar de ju en slant.

Tillägg: jag skulle satsa på att sätta in så mycket minne man har råd med direkt, det gör mest skillnad prestandamässigt. Och kanske välja den större 500 GB-hårddiskan.
Håller med här. Nu när grafikkortet är så bra i plastvarianten så ser inte jag heller nån anledning för dig att skaffa Pro-versionen, utifrån vad du beskriver. Skillnaderna är väl i princip lyxgrejer, snarare än att prestandan håller sig i framkant av SOTA-kurvan längre.

Och, som sagt, lägg pengar på mer ram direkt om du kan. Det gör mycket större skillnad än att köpa aluminiummodellen utan extra ram.

What Affe said, med andra ord. :gremlaugh: