Nekromanti Ny effekt: Anpassa.

Lycan

Hero
Hej hej, här är jag igen med en ny knasig effekt. Vi fortsätter att se vad magisystemet går för, hur mycket man kan tänja på det, etc.

Kommentarer, klagomål, förbättringar, omformuleringar osv undanbedes absolut inte.

Anpassa
Ataxatropi: 2, Räckvidd: x, Varaktighet: y.

x = komponenteffektens räckvidd
y = komponenteffektens varaktighet

Effekten gör det möjligt för magikern att skapa formaliserade besvärjelser med varierbar magnitud på sina komponenteffekter. Bara enkla effekter vars kvalitet påverkas av filamentförändring (Blixt, Dölja, Eld etc) kan Anpassas. Komplexa effekter vars innehåll (annat än kvalitet) bestäms under formalisering (Avskärma aspekt, Förvandling, Olära etc) kan inte Anpassas.
Anpassa länkas till en annan effekt när besvärjelsen formaliseras, det är bara den länkade effekten som påverkas av Anpassa. När besvärjelsen Anpassa ingår i används måste slaget för att väva Anpassa alltid komma före slaget för att väva den länkade komponenteffekten. Misslyckas slaget för att väva Anpassa misslyckas även slaget för komponenteffekten automatiskt.

- Lycan

Phelan

Hero
Tja, den verkar ju trevlig men det finns ju en uppenbar risk för att den bli über :gremsmile: Då du inte skrivit ut det så antar jag att en magnitud Anpassa låter en justera magnituden hur mycket som helst på den påverkade effekten? Detta skulle ju lite ta bort vitsen med improviserad magi, dess flexibilitet kontra stelheten men snabbheten i formaliserad magi. Men, en lösning på detta vore kanske att magnituden hos effekten Anpassa även sätter ett tak för hur "högt" den anpassade effekten kan gå? Dvs, vill man ha en möjlighet att variera en Eld upp till magnitud tre så måste Anpassa-effekten vara av magnitud 3 i denna besvärjelse. Eller gör det kanske Anpassa FÖR klen i så fall?

Mvh / Phelan

Lycan

Hero
Eftersom jag inte spelar Eon kan jag inte svara på om den är för über. Det känns dock som att Anpassa borde klydda till besvärjelsen ungefär lika mycket som den ger (två filament till som behövs alstras är två filament som inte kan användas för att kräma upp Döda, Trauma eller vad det nu är).

Eller?

- Lycan

Eleas

Hero
"Ataxatropi: 2, Räckvidd: x, Varaktighet: y.

x = komponenteffektens räckvidd
y = komponenteffektens varaktighet"

Det här är lite underligt, tycker jag - det känns som om en "förändrande" mekanism av denna typ görs på ett annat sätt i effekter som Beröring, Provosorisera och så vidare. Känns bättre att ge den räckvidd Beröring och varaktighet Permanent, och sedan låta Anpassa förändra den länkade effekten i vanlig ordning enligt samma modell som de övriga modifierande effekterna. I alla fall är det min åsikt.

"Effekten gör det möjligt för magikern att skapa formaliserade besvärjelser med varierbar magnitud på sina komponenteffekter. Bara enkla effekter vars kvalitet påverkas av filamentförändring (Blixt, Dölja, Eld etc) kan Anpassas. Komplexa effekter vars innehåll (annat än kvalitet) bestäms under formalisering (Avskärma aspekt, Förvandling, Olära etc) kan inte Anpassas."

Gäller det även målområde, så att du t.ex. inte kan lägga en Eldeffekt med area under Anpassa?

"Anpassa länkas till en annan effekt när besvärjelsen formaliseras, det är bara den länkade effekten som påverkas av Anpassa. När besvärjelsen Anpassa ingår i används måste slaget för att väva Anpassa alltid komma före slaget för att väva den länkade komponenteffekten. Misslyckas slaget för att väva Anpassa misslyckas även slaget för komponenteffekten automatiskt. "

Jag gillar den här effekten och skulle gärna se den på Drunoks Drängar (och Tidsficka också, om du tillåter). Jag tror dock att den kan behöva filas på lite grann.

--Björn, magifil

Lycan

Hero
Det här är lite underligt, tycker jag - det känns som om en "förändrande" mekanism av denna typ görs på ett annat sätt i effekter som Beröring, Provosorisera och så vidare. Känns bättre att ge den räckvidd Beröring och varaktighet Permanent, och sedan låta Anpassa förändra den länkade effekten i vanlig ordning enligt samma modell som de övriga modifierande effekterna. I alla fall är det min åsikt.

Fetpoäng. Anpassa har nu räckvidd Beröring och varaktighet Permanent.

Gäller det även målområde, så att du t.ex. inte kan lägga en Eldeffekt med area under Anpassa?

Bra fråga. Vad tycker du?

Jo, filas på, definitivt. Men det ska vi väl göra?

- Lycan

Eleas

Hero
"Bra fråga. Vad tycker du?"

Hmmm... jag tycker gott att man kan strunta i riktning och area. Otillåt endast de effekter som kräver extra information för att fungera.

"Jo, filas på, definitivt. Men det ska vi väl göra?"

Jäpp, gärna. Fast den var rätt komplett redan, iofs.

--Björn

Tesfforp

Warrior
Re: En synpunkt.

Jag tycker att det måste framgå tydligare vilka effekter som kan göras om. Annars bra.

Anton, vars extemporatör inte bryr sig om detta