Nekromanti Ny forumversion

Gardener

Champion
Vi har nu äntligen bekostat uppgraderingskostnaden för forumsystemet och uppgraderat till senaste versionen som vi nu kör på.

Vi har under ett par dagar kört en test-version av siten för att lösa alla eventuella problem som kan uppstå och har försökt gjort en så grundlig test som möjligt. Säkerligen kommer det finnas en del saker vi missat så meddela gärna här om ni ser något skumt.

Ett problem som kan uppstå är att den gamla versionens bilder finns i er browser varför det kan se väldigt konstigt ut. Det enda ni behöver göra är att ladda om sidan (eller om ni har otur så måste ni gå in i inställningarna i browsern och rensa cachen).

Det finns en uppsjö nya funktioner i denna version, många märker ni nog om ni loggar in eller klickar på Kontrollpanelen i menyn högst upp.

Jag orkar dock inte lista alla funktioner, då det är väldigt många, så jag tänkte låta er få leta reda på dem. Vem kan hitta flest nya funktioner?

Cerlana

Veteran
*Niga vackert*.D-det var en fin uppdatering. Y-ymir tycker också att den är utmärkt, även om det, s-som bekant, uppstod några små komplikationer angående teckenstorleken, och dylikt. N-ni får förlåta honom, jag vet att han är rätt trevlig egentligen och s-så, m-men han är ju, o-och d-det är han själv som säger det här, i-inte jag, lite....konservativ av sig. E-en jättebra uppdatering är det, iallafall. T-tack, Herr Träd-trädgårdsmästare.

*Niga vackert*

- Cerlana, nygift och väldigt nervös.

Riddaren

Swashbuckler
Tycker mest den var lite krånglig...men det är väl för att jag var så van med den förra versionen...

Riddaren - som upptäckt att man kan ställa in märkningar / HTML i sina inlägg själv

Det må vara att den nya versionen har mängder med nya funktioner, men den är inte lika snygg tycker jag. Men man vänjer sig vid det nya utseendet antar jag....

Johan K

Gammal & dryg
KANONBRA !!!!

Blev mäkta förvånad & glatt överaskad när jag så allt det här. Bra jobbat !!
En lite grej bara som jag tänkte på, går det att på nått sätt markera själva "huvud"-tråden när man går så man ser var de olika trådarna börjar.

hyperdrive

Veteran
Gnäll!

Eller...det ser ju bra ut med alla nya funktioner men det nya forumet är inte upplösningsoberoende. Eftersom jag bara kör med 800x600 punkter så måste jag skrolla i högerled hela tiden. Det suger. Allt skulle vara perfekt om textrutorna vore vänsterjusterade istället för centerjusterade. Går det ordna? snälla?

Mvh
Kristofer

hyperdrive

Veteran
Tja, man ska inte ropa varg...

Jag tryckte på uppdatera lite grann och PLÖTSLIGT pokus-hokus så justerade sig allting fint så att det fick plats på skärmen... Bra jobbat. /images/icons/blush.gif

Hasse

Hero
Lite ovant med ett annat utseende på forumet men faktum är att jag gillar det bättre än det gamla redan trots att jag just nu använder en 14´tums skärm som endast klarar 640X480 i upplösning då min riktiga är på lagning(fast jag hoppas jag får en nu ny dår det är tredje gånen den lagas).

"TokOtto tar på sig skulden till alla fel och brister som forumet och forumets administratörer har."

Den var bra den, hehe. nu måste jag genast se om det står lika längst ned på alla forumen eller om det är samma.

Det är bra att men nu genast kan se hur många nya trådar det är bland alla nya inlägg.

Såg ytterligare en ny funktion när jag skulle posta inlägget nämligen att förhandsgranskningen och redigeringen numera görs på samma sida, kanonbra tycker jag som redan utnyttjat detta då jag skrev till detta stycket i redigeringen, mycket bra nyhet tycker jag.

Legioth

Swordsman
Har suttit i ca 2 timmar och undersökt alla nya funkitoner.
Detta har jag kommit fram till.

1. Funktionen med favoritforum är bra, eftersom man inte behöver ta omvägen via "Huvudsidan" då man loggar in. Iofs kan man ju numera också gå direkt till huvudsidan...
  2. Kan man göra så att då man skriver ett nytt inlägg så är det automatiskt intällt så att både Märkningar och HTML är aktiverat?
  3. Kan man välja vilka saker som skall synas på kontrollpanelen?
    Eftersom jag bara använder 800*600 så rymms inte alla saker med på en skärm, och tabellen med favoritforum, som jag tror att jag kommer att använda mest av hamnar någonstans långt nere... Klart, en rullmus skulle ju lösa det problemet, men..
    Dessutom tycker jag de olika Kategorierna är ganska onödiga. På huvudsidan (intälld att visa Forum) är det bra att Kategorierna syns, men på kontrollpanelen tar de onödigt mycket plats. Speciellt eftersom jag har tre favoritforum, ett från varje Kategori (DoD, Rollspel och forum)

OK, denna lista låter ganska negativ, men det är den inte menad att vara, för inte skall man väl klaga över att någon vänlig själ har pungat ut med en summa pengar för att uppdatera en gratistjänst. Men det är alltid lättare att hitta saker som man stör sig på än sådana som man uppskattar.

Kitzune

Swashbuckler
Re: Lite konstruktiv kritik

Jag har kommit på två saker på raken som jag gärna skulle
vilja se:

1. Större textfönster. Det blir så ihopklämt och krångligt
annars (en vanefråga?).

2. Bredvid alla knapparna som syns på samtliga forum (Nytt
inlägg, tidigare, innehåll, m.m) står det en länkad text bredvid
- Ta bort den för guds skull ! Det ser estetiskt okorrekt ut [vink]

3. Lägg upp ovanstående påpekade knappar till höger om
forumsloggan, uppspaltade fint - På så vis tar de inte upp så
mycket plats av synfältet.

Det mesta av detta är rent grafiska (ur min synvinkel sett)
tabbar som behövs rättas till. Jag påpekar dessa för det känns
lite obekvämt och osmidigt att ha dem så i dess nuvarande
form.

/Alexander Gyhlesten

Legioth

Swordsman

Om jag minns det rätt kan du ändra storleken på textfönstrena... Men jag är inte säker.

Nu medan jag skrev inlägget kom jag fram till att jag saknar inlägget jag svarar på då jag redigerar det en gång till ("Redigera mer")

Sereg_UBBT

Swashbuckler

"1. Större textfönster. Det blir så ihopklämt och krångligt
annars (en vanefråga?)."

Gå in under kontrollpanelen (på forumet alltså och inte på din dator ;) och gå in under visningsinställningar. Där kan du ställa in olika "skins".

"2. Bredvid alla knapparna som syns på samtliga forum (Nytt
inlägg, tidigare, innehåll, m.m) står det en länkad text bredvid
- Ta bort den för guds skull ! Det ser estetiskt okorrekt ut [vink]"

Klicka på Refresh/Uppdatera i din browser!

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Bättre! Snyggare??

Måste säga att jag blev lite chokad över att det hade kommit en ny version när jag steg in här.

Jag anser att forumet blev bättre. Mer funktioner (jag gillar funktioner), även om det tar ett tag att komma in i det hela.
Frågan är bara om det är snyggare? Jag vet faktiskt inte än, men det löser sig väl när man har lärt sig det hela lite bättre.

*Framåt mot bättre tider*

Kitzune

Swashbuckler

<I>"Klicka på Refresh/Uppdatera i din browser!"</I>

Hur kommer det sig att det är på detta viset?

/Alexander Gyhlesten

Azagthoth

Myrmidon

Hur kommer det sig att det är på detta viset?

De gamla bilderna ligger kvar i cachen i din browser. Där ligger de och spökar tills du laddar hela sidan på nytt.

Kitzune

Swashbuckler

"De gamla bilderna ligger kvar i cachen i din browser. Där
ligger de och spökar tills du laddar hela sidan på nytt."

Vilket betyder att jag måste antingen rensa cachen eller
trycka på "uppdatera" på varje forum ... Se där. Då har man
lärt sig något nytt i dag också [le]

/Alexander Gyhlesten

Quan'talis

Swashbuckler
Jag måste erkänna att först gillade jag det inte alls. Jag tyckte att det ändrade utseendet på en massa saker utan att tillföra så mycket nyttigt, men sen började jag titta på detaljerna och nu är jag omvänd. T.ex att man ser vems inlägg någon svarat på och inte bara det inläggets namn är ju genialiskt, fattar inte hur jag klarade mig utan det.

Gardener

Champion
Flytta upp favoritforum?

Möjligheten att själv ställa in vad som ska synas på ens kontrollpanel vore trevlig men tyvärr finns inte den möjligheten för tillfället. Tydligen så vill inte utvecklare heller fixa så att användare själv kan flytta runt saker heller, det blir tydligen väldigt struligt. Vilket jag kan förstå, rutorna är olika stora och kan förändras i höjd osv.
Jag skulle dock kunna hacka om så att favoritforumen kommer längst upp, men då skulle det gälla för alla, så frågan är om alla tycker det är en bra idé?

Att forumen delas upp i kategorier i favoritlistan tycker jag också är irriterande, vore klart bättre om det står efter forumnamnet vilken kategori det. Eller direkt före. Ska nog hacka om det.

Tyvärr går det inte att välja att Märkningar och HTML ska vara aktiverat samtidigt. Jag tror att det är en djävulsk konspiration för att få folk att använda Märkningar istället. Eller så är det inte något problem för huvudutvecklarna då alla de har HTML avstängt pga säkerhetsproblem...
Hsh kommer jag fixa till ännu fler Märkningstaggar snart, så man kommer kunna göra det mesta man behöver med Märkningar istället.