Nekromanti Ny här o undrar..

marie

Veteran
... har ni inga rollspel här? I forumen alltså. Jag älskar att rolla i olika forum, men de svarar så sällan i vanliga forum så ja tänkte att om jag blir medlem på en sida som heter "rollspel.nu" så borde det åtminstone finnas NÅRA tiktiga, aktiva rollspel.

Flurtis

Hero
Forumet riktar sig till folk som spelar rollspel som brädspel på traditionellt vis med formulär och tärningar. Under sub-forumet "Forumsrollspel" startas det ibland upp olika rollspel men dessa har för det mesta varit låg aktivitet på. Ibland startar några av de mer rutinerade användarna upp olika varulvspel i forumet och dessa brukar dra upp emot 20 deltagare och vara VÄLDIGT aktiva.

Har du testat rollspel på riktigt? "The real shit" alltså?

//Mattias, nyfiken

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
De flesta här på forumet började spela rollspel på den tid då rollspel över internet knappt fanns, eller rent utav då internet inte fanns alls. Detta gör, är jag rädd, att vi är lite svåra att få igång på rollspel över forum. Det här är i stället huvudsakligen ett forum för att diskutera rollspel ansikte mot ansikte. Beklagligt, men samtidigt förståeligt, med tanke på att de flesta inte kommit hit för att spela, utan för att diskutera.

Eksem

Champion
Rising säger att det här är framtiden, och Rising har rätt jämt, alltså borde vi kanske testa att forumrollspela mer? Jag har dock inte en aning om hur man gör.

Genesis

Ni dés ni maître
Det vore skoj om det kom en grupp hit som började syssla med forumsrollspel på forumet. Tyvärr krävs det att ett gäng folk kommer samtidigt, eftersom de som kommer hit för att lira forumsrollspel snabbt tröttnar på att ingen engagerar sig och sticker igen.

Själv är jag en av de som inte är så förtjust i textbaserat rollspel, men det vore skoj om det fanns andra på forumet som höll på med det. Så att man kunde diskutera med dem och lära sig deras tricks.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Eksem said:
Rising säger att det här är framtiden, och Rising har rätt jämt, alltså borde vi kanske testa att forumrollspela mer? Jag har dock inte en aning om hur man gör.
Inte jag heller. Jag har dock ständiga planer på PBF-Nobilis, men jag har ju den mentala störningen som gör att jag inte bara kan stoppa in en premiss och låta spelarna go with it; jag slits hela tiden mot nåt mer strukturerat, med rundor och att jag som SL slänger in grejer och så. Mer traditionellt, alltså. Och jag är mycket osäker på om såpass traditionellt rollspel passar sig på forum.

Rising

Vila i frid
Hej Marie, och välkommen till forumet!

Så här är det: En stor del av forumets besökare är inte intresserade av att spela rollspel på forum - utan enbart av att diskutera det; och de av oss som ändå gillar att göra det - vi är lite fega och avvaktande, och har av olika anledningar inte startat särskilt många eller särskilt ambitiösa egna forumsrollspel. Därför är det - paradoxalt nog - förvånansvärt svårt att hitta forumsrollspel här.

Och det dumma är att det hela tiden kommer nya personer hit som vill spela forumsrollspel, men de brukar bara göra precis som du just har gjort - titta efter i avdelningen forumsspel om det finns några som de skulle kunna ansluta sig till - och när det inte finns några sådana, så postar de ett inlägg (eller chattar i småpraten) och frågar varför det inte finns några forumsrollspel på sidan - precis såsom du just gjort - och sedan lämnar de forumet för att aldrig mer återkomma.

Så vi har liksom hela tiden den här potentialen vilande för att komma igång med forumsrollspel i lite större utsträckning, men det vill sig inte riktigt.

---

Men alltså, misströsta inte. Det finns faktiskt några som är tuffa och roliga på forumet, och vi vill verkligen forumsrollspela. Du kanske skulle kunna starta ett?

Eller bara berätta vad du gillar, så kan vi se om vi inte kan skrapa ihop fler intresserade som gillar samma saker?

Själv diggar jag förmodligen hela spektrat av forumsrollspel; från lättsamma romantiska komedier till angstiga melodram och pampiga fantasyslagfältsskildringar. Det enda jag kan tycka är begränsande är om man ska behöva använda någon befintlig värld - såsom att rollspela i Sagan om Ringens värld, på Hogwarts eller i Narutos ninjavärld - det brukar inte bli bra. Å så föredrar jag generellt sett ett lite lugnare tempo med längre inlägg där man anstränger sig för att varje post ska bli någorlunda intressant och matig att läsa, framför ett alltför snabbt utbyte av repliker skrivna som om de hade varit SMS. Å så brukar jag ha en tendens att stoppa in för många personer varje gång jag rollspelar. Jag är kanske lite knäpp, men det är så roligt att befolka världarna med en massa karaktärer av olika slag, så det där är något som alltid brukar gå till överdrift :^)

Berätta lite om dig själv, vetja.

Nabu

Warrior
Rising said:
Berätta lite om dig själv, vetja.
Du (eller någon annan) kan kanske också förklara hur det faktiskt går till. Jag är nog en sådan som kan vara intresserad men jag vet varken in eller ut när det kommer till forumrollspel; det närmsta jag kommit är texbaserat rollspelande via en MUD.

~Nabu, vill gärna veta mer.

Rising

Vila i frid
Du (eller någon annan) kan kanske också förklara hur det faktiskt går till
Det finns förstås en hel del olika varianter. Särskilt när gamla bordsrollspelare vill spela via forum så är det inte ovanligt att man behåller blindtarmar i stil med förberedelser och spelledare.

Men det vanligaste är helt klart att man samberättar helt fritt. Alltså; man utgår ifrån någon halvspecificerad setting och sedan styr varje deltagare över åtminstone varsin karaktär, och så turas man om att skriva ned en berättelse där man får följa denna person genom historien. Men givetvis så hakar man också på vad de andra skriver och kan inlemma deras karaktärer i ens egen berättelse, vilket man försöker göra så respektfullt man kan.

Eller: Strunta i förklaringen ovan. Det är förmodligen enklare att bara titta på hur vi har gjort det här på forumet tidigare. Här är två sådana rollspel:
Vitulv - Erövraren Faëpolis

---

Några kommentarer om ovanstående spel: De startades när vi ännu inte hade Platt Visning som defaultinställning på forumet, så de kan upplevas vara väldigt ostrukturerade och röriga när man läser dem idag. Platt Visning är helt klart gynnsamt för forumsrollspel. Inte bara när man läser dem, men de hjälper också till att få själva inläggsposterna mer sammanhållna. Något som man ser tydligt i våra gamla rollspel var att många körde sina egna race på varsitt håll. Mina erfarenheter från vanliga forum (och spel via MSN) är att det brukar bli mycket mer sammanhållet när det sker i platt visning.

En annan sak som är värd att nämna är att i dessa gamla spel så var vi extremt många deltagare och hade en sorts drop-in-inställning, vilket var rätt trevligt, men gjorde att många kom in och skrev något inlägg för att sedan försvinna. Det gjorde att många andra avvaktade för att knyta band mellan sin egen karaktär och de andras berättelser, eftersom man inte tycktes ha några som helst garantier för att denne deltagare skulle fortsätta vara aktiv. Det är också lite vanskligt. Det brukar helt klart bli mer interaktion mellan deltagarna när man har ett mer begränsat deltagarantal; och när interaktionen mellan deltagarna är högre så blir också inläggen lite kortare. I våra forumsrollspel som jag länkade till ovan så är inläggsposterna definitivt i många fall (i alla fall i mina) alldeles på tok för långa.

---

Men iaf: Liksom, man berättar en story tillsammans. Det är hur okomplicerat som helst.

Feuflux

omjonasson.se
Myntets andra sida

Nabu said:
Du (eller någon annan) kan kanske också förklara hur det faktiskt går till. Jag är nog en sådan som kan vara intresserad men jag vet varken in eller ut när det kommer till forumrollspel; det närmsta jag kommit är texbaserat rollspelande via en MUD.
Här är senaste försöket på forumet: Myntets andra sida

Största problemet för oss (tycker jag då som inte spelat sånt här alls tidigare) var väl att ingen riktigt vågade säga vad de andra gjorde så att det blev för utdraget, inte riktigt kom framåt.

Deliquate

Veteran
Re: Myntets andra sida

Är också ny här och undrade detsamma, hade själv ett eget litet rollspelsforum för några år sedan som hette World of my Mind vilket hade en del aktiva medlemmar, men intresset hos medlemmarna dalade efter hand och jag la ner hela skiten då jag behövde mer utrymme för bilder på min hemsida. Funderar på att slänga upp det igen för att se om det var så trevligt som jag minns det eller kanske få igång det igen. Intressant?

Rising

Vila i frid

Hej, hej, Deliquate, och välkommen till forumet!

intresset hos medlemmarna dalade efter hand och jag la ner hela skiten då jag behövde mer utrymme för bilder på min hemsida. Funderar på att slänga upp det igen för att se om det var så trevligt som jag minns det eller kanske få igång det igen. Intressant?
Jag tror snarare att det kan vara ett problem om man sprider ut intresset på för många olika forum lite varstans. Det vore säkert bättre om man hade en naturlig central samlingsplats där de som var intresserade kunde hänga och träffa varandra (men nu kan förstås någon mena att det är Catahya som är den platsen). Jag tror det är lätt hänt att drivna entusiaster bränner ut för mycket energi i onödan om de försöker driva sina egna små forum istället för att förlägga sina spel på någon av de portaler som redan finns att tillgå.

Eller tyckte du att det fanns några särskilda finesser med att hålla ditt egna forum och själv kunna bestämma villkoren över detta? Kanske något som inte jag har tänkt på?

Rising

Vila i frid

Du menar http://www.catahya.net/ ?

Intressant. Har aldrig besökt den webbplatsen, har aldrig ens hört talas om den förut.
Jäpp. Det var den jag menade. Och ja, jag tror inte det är så många som har hört talas om den, och den är inte så lätt att hitta till. Vilket är anledningen till att jag personligen gärna skulle se att en större och allmänare sida såsom rollspel.nu skulle fungera bättre som den primära portalen för PBF'are.

Problemet är förstås att vi inte verkar ha tillräckligt med rollspelssugna här. Och de som kommer, de stannar bara precis så länge att de hinner fråga "varför är det inte mer rollspel här?" innan de sticker. Vilket gör mig galen.

Möller

Hubert Hortlax

Eller kicka igång något här. Har lite erfarenhet av forumbaserat rollspel (iof 'vanligt' rollspel portat till webben, men ändå) som bara ligger och skräpar. Kan ju plocka fram den.

Dock gärna med en ganska låg post-takt, av två anledningar:
1. Jag är halvdålig på att ta mig tid och jag tänker långsamt (typ).
2. Om vi håller på lite längre så kanske folk ser att det händer saker.

Deliquate

Veteran

Rising said:
Eller tyckte du att det fanns några särskilda finesser med att hålla ditt egna forum och själv kunna bestämma villkoren över detta? Kanske något som inte jag har tänkt på?
Hej hej, själv. Tackar.

Jag älskar att pyssla med hemsidor och att skapa ett forum var ännu ett av mina projekt. Det började som ett rollspel på Avidgamers när jag var 15-16 och sen flyttade jag över det hela till min egen lilla domän. Finesserna med att ha ett eget forum var väl att jag fick koda om det exakt som jag ville och ja, styra och ställa över det hela. Här har jag lagt ut det igen tillfälligt ifall du vill kolla in min gamla skapelse: World of my Mind..

Det var ett ganska onödigt litet forum, men som sagt. Det var trots allt bara ett av mina många projekt. Ganska sött egentligen.