Nekromanti Ny i skräcken

Ziaxool

Veteran
Jag har aldrig spelat ett skräckrollspel. Jag har aldrig gillat skräckfilmer, och faktum är att jag knappast kommer att gilla dem i framtiden heller. Men det första hade jag tänkt ändra på.
Som ni kanske redan förstått så försöker jag att ta mig in i lite nya genrer av rollspel och skräcken är en av dem. Har ni några förslag på skräckspel för nybörjare? Mina andra favorit rollspel är Usagi och D&D, om det kan vara till någon nytta.
Slutligen skulle jag vilja veta om det finns några skräckrollspel i Sengoku eller Edo miljö (alltså 1400- 1700 talets Japan)?

Johan K

Gammal & dryg
ni några förslag på skräckspel för nybörjare?
För att at några av mina favvospel inom skräck så finns ju Kult & Call of Chutulu. De är 2 synnerligen treviga skräckspel !!
Sen så finns ju åxå Vampire, som åxå funkar välldans bra !

Ziaxool

Veteran
Tre spel som jag funderat lite på är Call of Chutulu, Armageddon - The End Time RPG och Gemini. Har någon spelat dessa spel och kan ge en inblick i bakgrund, spelsystem och så vidare?

Ymir

Liten kantbaron
Japanskräck

Slutligen skulle jag vilja veta om det finns några skräckrollspel i Sengoku eller Edo miljö (alltså 1400- 1700 talets Japan)?
'Vampire - Kindred of the East' med medeltidsmodulen 'Blood and Silk' borde mycket lätt kunna anpassas till den miljön. Ett utmärkt skräckrollspel är det dessutom, om än ganska svårspelat (i.e; ställer höga kvar på spelarna).

- Ymir, rekommenderar

Rising

Vila i frid
Mitt råd är att inte tro att allt löser sig bara för att det står "skräckrollspel" på boken. Det är nämligen inte det viktiga. Tvärtom så tror jag att det bästa råd jag kan ge till någon som vill börja lira skräckrollspel är att helt enkelt undvika "skräckrollspelen" till en början.

Det första rollspelet jag lirade riktigt bra skräckäventyr med var nämligen Mutant, och det är mycket enklare att skriva skräckäventyr till det rollspelet än till CoC, Vampire eller Kult.

Du kanske inte skall använda D&D, men jag tror att fuzion är ett system som passar utmärkt. Börja med att skriva vanliga äventyr, fast med lite mer kuslig tonvikt. Du måste ju ha lirat något småkusligt äventyr i D&D med större vikt på ljusskygga spöken och vålnader än orcher och bugbears, inte sant? Om du tar det du lärde dig från de spelsessionerna och överför det till det lite mer strömlinjeformade fuzion-systemet, då tror jag att du har kommit en bra bit på vägen.

Mina första skräckäventyr var rätt hårt inspirerade av Alien-filmerna, och de har ju en stämning som påminner rätt mycket om vanliga äventyr, inte sant? Monstrena är bara lite svårare att övervinna i ren väpnad konflikt, och de gör sig inte till känna lika lätt som man är van vid när det gäller orcher i dungeonbashing-sessioner. De är lite lurigare, lite mer mystiska, lite mer svåra att få något riktigt grepp om. Man får kanske inte ens riktigt se hur de ser ut.

Det där är en bra utgångspunkt. Det viktiga är nämligen vilken spelledarstil du använder, det är inte i närheten lika viktigt om det står på rollspelsboken att det är ett "skräckrollspel" eller inte. Du skriver att du inte gillar skräckfilmer och skräckgenren i stort, därför tycker jag inte att du skall köpa något sådant rollspel och tro att du kommer gilla det. Använd den genren du redan gillar och bemästrar istället, och infoga skräck i det istället.

Skräck är ju ändå en känsla, och är således mer eller mindre oberoende från vilken genre och vilket system man använder. Bry dig inte om ytan, det skulle nämligen hindra dig mer än det skulle hjälpa dig.

Ziaxool

Veteran
Skräck- problemen är större i vår grupp än vad det kanske låter som av min beskrivning. För det första är jag ALLTID spelledare. Två gånger har andra varit spelledare, och den ena gången kom det en ko som producerade Gobliner när den sket och den andra gången fanns det en galen vetenskapsman som skapade människor i ett badkar! Två gånger har hag spelat spelledare som inte kommer från vår spelgrupp, den ena gången när jag spelade Dungeon of Doom på LinCon och en gång spelade jag D&D med Yassilus, och ingen av dom gångerna vad det heller någon direkt skräck med, snarare hack n' slash rakt igenom.
Vidare spelar vi ALDRIG på natten. Alla andra spelare går hem vid 20:00- 22:00 och vill aldrig spela om man börjar tidigare än 16:00- hur ska man få en bra stämming under de tiderna!?
Dessutom så tror jag att det är lättare att förbereda dem för vad som komma skall om de läser introduktionen till ett slräckrollspel och tittar lite på hur de fungerar snarare än om de skapar Usagi karaktärer, som de för övrigt alltid lämpar till strid ändå. Stämmingen beror lite på vilket spel man spelar, när man spelar Usagi så är ju inte skräck det första man kommer att tänka på.
Jag säger inte att det är omöjligt att spela skräckscenarier i Usagi med min spelgrupp, men jag tror det är mycket svårt. Men jag ska försöka.
Jag rapporterar vidare när jag har hunnit testa!

Man Mountainman

Storsvagåret
Skräck är ju ändå en känsla, och är således mer eller mindre oberoende från vilken genre och vilket system man använder.

Fast det beror förstås på om man menar "skräck" i betydelsen "litteratur som utspelar sig i nutida miljö med spöken och monster" eller "skräck" i betydelsen "man blir rädd". I den mån "skräck" är en etikett som sätts på delar av den fantastiska litteraturen så är det ju faktiskt den första definitionen som gäller, och där har inte Mutant någonting att hämta. En definitionsfråga, alltså.

Lambi

Swordsman
Vampire != skräckrollspel imho

Jag skulle nog inte kalla Vampire för ett skräckrollspel. Man KAN ju få det till ett sådant, men jag skulle strikt säga att det "bara" är ett intrigrollspel. Dock tycker jag att Vampire tM är ett väldigt bra rollspel. Nackdelen är väl att det kräver rätt mkt av spelarna.

Däremot kan jag tänka mig (har inte lirat själv) att det kan vara rätt läskigt att leka Hunter. Inga nedrans super-turbo-ultra-powers eller sånt skit. Bara stake (i dubbel bemärkelse, dock inte den tredje), vitlök och mycket adrenalin.

Jag blev sugen på att köra en kortomgång Chock... hmm...

Eksem

Champion
"när man spelar Usagi så är ju inte skräck det första man kommer att tänka på."

Det är ju det som är det fina! Om de börjar märka att saker och ting inte fungerar som de tror och förväntar sig och att något mysko och läbbans är på gång är det lättare att skrämmas än om de redan stålsatt sig och vet att det är ett skräckspel de spelar.

Rising

Vila i frid
Fast det beror förstås på om man menar "skräck" i betydelsen "litteratur som utspelar sig i nutida miljö med spöken och monster" eller "skräck" i betydelsen "man blir rädd".
Eftersom alla som delar din förstnämnda åsikt är dumma i huvudet, och eftersom jag inte tycker att Ziaxool är dum i huvudet, så tog jag helt enkelt och struntade i den synen på saken och gav ett svar som passar smarta människor istället. Om Ziaxool ville ha åsikter från fånskallar som är dumma i huvudet, så hade han nog formulerat sig annorlunda. Typ: "möh möh, visst är finsk hårdrock bra? Snart ska jag åka iväg och spela ishockey (visst är det roligt med idrott?) och dricka Pripps (bästa ölen), men jag moste endå fråga: Vilket skreckrollspel tyker ni e best? Mina spelare gillar filmer som "Vad gjorde du förra sommaren?" och "Hallo Ween", finns det nåra rollspel som fongar den kenslan? PS: Jag tycker att Rage ser jettespennande ut"

Rising

Vila i frid
Tre bra trick som funkar på nybörjarspelare:

Slå dem ur sans på en gång
Jag skrev en gång ett äventyr som jag spelledde på ett konvent, och där hade jag tillverkat varsitt ID-kort åt spelarna som var laminerat och allt, och när spelarna sov så gav jag dem hela A4-ark som det stod drömmar på. Rollpersonerna vaknade alltså med minnesluckor, och jag gav dem ID-korten när de började kolla i sina fickor vad de kunde vara för några. Sedan fick de långsamt lära sig vad de hade för olika ursprung genom drömmarna.

Typ, spelarna i den första gruppen frågade "amen, ska vi inte få några rollformulär?" precis när vi hade börjat köra, och när jag gav dem ID-handlingarna så liksom tystnade de alla på en gång. De förstod att det här minsann inte var vilket äventyr som helst, och det märktes verkligen när jag sedan spelledde det med andra spelgrupper.

Handouts av det här slaget är suveräna. Spelarna förstår på en gång att du som spelledare verkligen förberett dig ordentligt, och spelare vill ALDRIG slarva bort ett väl förberett äventyr.

Men viktigast av allt är nästan att säga "hörni grabbar, imorgon ska vi spela ett skräckäventyr, så bered er på det värsta!", det gör en djäkla skillnad.

Färdigskapade rollpersoner
Ett bra trick. Ge dem rollpersoner som är halvdåliga på strid, men som har intressanta bakgrundshistorier som du sedan låter väva in i handlingen.

Då slipper du problemet med att spelarna skapar för "duktiga" rollpersoner, och dessutom får du större närvaro i berättelsen eftersom rollpersonerna kommer att ha öden som är starkt invävda i den övergripande handlingen.

Fucka dem duktigt när de tror att de vet vad som väntar dem
Spelare är så djäkla förutsägbara. Vid varje situation som verkar kuslig så kommer de att förvänta sig ett angrepp eller ett överfall, så spelled precis som om det skulle komma ett överfall när som helst, men låt det vara lugnt. Sådana där saker skakar om spelarna fullständigt. Och sedan låter du något litet hot göra sig påmint (som spelarna tror att de minsann kan klara av) men istället chockar du dem fett när du plötsligt kastar in ett mycket större hot i deras ansikten.

Fucka dem duktigt. Fucka dem tills de ramlar omkull. Fucka dem närhelst de tror sig veta vad som väntar dem.

Försök aldrig skrämmas på det sätt som de förväntar sig, utan lägg ut vilseledande spår och sånt så att de förväntar sig faror från helt andra håll än det som du angriper dem ur.

Då kommer du att klara dig suveränt. Oavsett om ni spelar klockan 16:30 eller mitt i natten. Lita på mig, grabben.

Johan K

Gammal & dryg
Har lirat en del Gemini, med det avr ett bra tag sedan. hursomhellst, värden är mörk som få pga att nån öppnande porten till helvetet & därigenom släppte ut ett & anant småknytt...Världen befolkas av alver som styrs hårt av alvdrottningen, dvärgarna har blivit drabbad av nån slags förbannelse & är mer eller mindre galna.. Sen soå har vi människorna som förösker överleva det hela..
Vilket system som används kommer jag tyvärr inte ihåg... :gremfrown:

Call of Chutulu är ett spel där man spealr i den här världen + att det finns dierse varelser som lever i det fördolda & sprider skräck därigenom. Ett trevligt spel det åxå !!

Om ajg skull vara du, så skulle jag nog ta & fixa CoC.. Det spelet är ett av de spel som jag har haft några synnerligen trrevliga upplevelser med.

Man Mountainman

Storsvagåret
Okej, whatever :D

Eftersom alla som delar din förstnämnda åsikt

Fast här är det nog intressantare att tala om "avsikter" snarare än "åsikter". Det vill säga, frågar man om skräckrollspel med *avsikten* att få tag på rollspel som kan generera rädsla eller med *avsikten* att få tag på ett rollspel som utspelar sig i nutida miljö fast med inslag av övernaturliga fasor?

I min mening så finns det betydligt större anledning till det senare. Rädsla kan ju, som du själv påpekat, genereras av vilket rollspel som helst, så att kategorisera rollspel efter huruvida de kan generera rädsla eller inte tenderar att vara ganska meningslöst, och att fråga efter vilka rollspel som kan generera rädsla skulle ge en svaret "alla rollspel", vilket är rätt oanvändbart om man letar efter rollspel med specifika förtecken.

Ziaxool

Veteran
Färdigskapade karaktärer låter som ett bra tips, det ska jag använda mig av. Dessutom tror jag det är bäst med ett skräckäventyr i vår egen värld (alltså inte Usagi) eftersom att monster inte är jätteovanliga i Usagi.
Delen "Fucka dem ordentligt" förstod jag inte riktigt, men jag antar att det har något med den "illa utrustade jätten med klåda"? :gremlaugh:
Jag börjar hursomhellst med en Fuzion kampanj, och efter att ha testat mig fram lite så tittar jag närmare på titlar som verkar funka med de upfattningarna jag fått hittils.

/Ziaxool - tacksam för all hjälp han fått

Frixeray

Swordsman
Om du tänker införskaffa Gemini så får du tänka på att det inte längre supportas, dvs att det kan vara ganska svårt att få tag på. Fast begagnat går ju alltid...

Annars kan jag varmt rekommendera Midnight som ju använder sig av d20 som du redan är van vid... har bara spelat det ett fåtal gånger, men det verkar allt annat än dåligt (om man bortser från den dåliga limningen...)

Selly

Level 5 Laser Lotus
Vampire = skräckrollspel IMNSHO.

"Jag skulle nog inte kalla Vampire för ett skräckrollspel."

Är det verkligen nödvändigt att öppna den här gamla maskburken igen? Det börjar bli en smula tjatigt. "A game of personal horror" heter det ju, och för att vara än mer dryg: "horror : painful and intense fear, dread, or dismay <astonishment giving place to horror on the faces of the people about me -- H. G. Wells>". Levande döda är väl hyfsat otrevliga att ha att göra med, kan man tycka. Och nej, vampyrer är inte fånigare eller mindre läskiga än vissa andra övernaturliga kritter man ser i rollspel, som t.ex tentakelmonster, fiskgudar, slemblobbar, mumier, zombies, jättespindlar, what have you. Och om man inte kan föreställa sig en vampyr utan att det blir fånigt, tja, då behöver man nog jobba på sin inlevelseförmåga (jag vill poängtera att jag inte anklagar dig för att ha haft just dessa åsikter, men jag vill ändå gardera mig för eventuella argument redan nu). Vi tar och avslutar denna orgie i arrogans med ännu ett citat: "BETYDELSE: fasa; dels om mera bestående l. djupgående ångest. l. fruktan, dels om mera tillfällig l. plötslig förfäran (förskräckelse); äv. med försvagad bet., om mer l. mindre intensiv känsla av obehag l. mot- vilja l. avsky; stundom äv.oeg., särsk. ss. perso- nifikation. Ha, hysa (en oresonlig) skräck för ngt." ...själv tycker jag att det passar hyfsat in på Vampire, och det verkar de flesta andra också tycka.

"Däremot kan jag tänka mig (har inte lirat själv) att det kan vara rätt läskigt att leka Hunter. Inga nedrans super-turbo-ultra-powers eller sånt skit. Bara stake (i dubbel bemärkelse, dock inte den tredje), vitlök och mycket adrenalin."

I Hunter har man krafter, jo; Edges. De fungerar väl ungefär som Disciplines, fast de är fånigare, mindre motiverade och (ännu) sämre balanserade. För övrigt så är krafterna i Vampire inte särskilt "super-turbo-ultra". Modern teknologi är i många fall betydligt bättre. Vilket är ett av spelets större brister, IMO. Att improvisera en vampyrjägarkampanj utifrån grundreglerna i Vampire borde hur som helst inte vara särskilt svårt, och det verkar bättre i linje med vad du vill uppnå också.

Havoc

Swordsman
Fler tips...

Förutom allt den som Rising sagt (håller med om alltihop) så kan jag tillägga att det är viktigt att dina spela sammarbetar och går med på att låta sig skrämmas. Om de försöker sabba stämmningen på samma sätt som man lätt kan göra om man sitter och skämtar under en skräckfilm så kommer det aldrig att funka. Skräck är den svåraste genren att spelleda just för att den kräver att spelarna är med på noterna. Vill din grupp inte spela skräck så kommer de inte heller att bli rädda.

En intressant teknik som jag vet har beskrivits här förut är att gå in för att skrämma spelarna och inte rollpersonerna. Exempel:
"Ingen av er märkte den svarta bilen som följde efter er på vägen hem och ingen av er lade heller märke till den mörka skepnad som vakade utanför ert fönster under natten."

Du har inte avslöjat något som gör det svårt för spelarna att skilja på vad de vet och och vad rollpersonerna vet, men samtidigt vrids stämmningen upp ordentligt.

Havoc

Swordsman
Re: Vampire = skräckrollspel IMNSHO.

En annan sak är väl att många inte spelleder Vampire så "skräckigt" men det är helt klart ett skräckrollspel och med god skräckpotential. Om man bara spelar det som ett strategiskt intrigrollspel får man skylla sig själv.

Havoc

Swordsman
Re: Fler tips...

För övrigt rekommenderar jag Orpheus (se annan tråd) som ett bra skräckrollspel. Som alltid så kan man spela det mer eller mindre som skäckrollspel, men jag har lyckats få till ett par mycket läskiga spelmöten. Ett par av spelarna vågade knappt gå hem genom skogen efteråt.

Ziaxool

Veteran
Re: Fler tips...

Skräck är den svåraste genren att spelleda
Dels är jag intresserad av att introduceras i genren pågrund av utmaningen, inte enbart för utmaningen med dels för den. Att inspirera kännslor är svårt. Att sprida glädje kan man göra med ett skämt, spänning med intensiva tärningslag och djupa beskrivningar, men skräck är något annat. Man måste gå djupare för att sprida skräck. Dels på grund av denna nya utmaning är jag intresserad.