Vampire = skräckrollspel IMNSHO.
"Jag skulle nog inte kalla Vampire för ett skräckrollspel."
Är det verkligen nödvändigt att öppna den här gamla maskburken igen? Det börjar bli en smula tjatigt. "A game of personal horror" heter det ju, och för att vara än mer dryg: "horror : painful and intense fear, dread, or dismay <astonishment giving place to horror on the faces of the people about me -- H. G. Wells>". Levande döda är väl hyfsat otrevliga att ha att göra med, kan man tycka. Och nej, vampyrer är inte fånigare eller mindre läskiga än vissa andra övernaturliga kritter man ser i rollspel, som t.ex tentakelmonster, fiskgudar, slemblobbar, mumier, zombies, jättespindlar, what have you. Och om man inte kan föreställa sig en vampyr utan att det blir fånigt, tja, då behöver man nog jobba på sin inlevelseförmåga (jag vill poängtera att jag inte anklagar dig för att ha haft just dessa åsikter, men jag vill ändå gardera mig för eventuella argument redan nu). Vi tar och avslutar denna orgie i arrogans med ännu ett citat: "BETYDELSE: fasa; dels om mera bestående l. djupgående ångest. l. fruktan, dels om mera tillfällig l. plötslig förfäran (förskräckelse); äv. med försvagad bet., om mer l. mindre intensiv känsla av obehag l. mot- vilja l. avsky; stundom äv.oeg., särsk. ss. perso- nifikation. Ha, hysa (en oresonlig) skräck för ngt." ...själv tycker jag att det passar hyfsat in på Vampire, och det verkar de flesta andra också tycka.
"Däremot kan jag tänka mig (har inte lirat själv) att det kan vara rätt läskigt att leka Hunter. Inga nedrans super-turbo-ultra-powers eller sånt skit. Bara stake (i dubbel bemärkelse, dock inte den tredje), vitlök och mycket adrenalin."
I Hunter har man krafter, jo; Edges. De fungerar väl ungefär som Disciplines, fast de är fånigare, mindre motiverade och (ännu) sämre balanserade. För övrigt så är krafterna i Vampire inte särskilt "super-turbo-ultra". Modern teknologi är i många fall betydligt bättre. Vilket är ett av spelets större brister, IMO. Att improvisera en vampyrjägarkampanj utifrån grundreglerna i Vampire borde hur som helst inte vara särskilt svårt, och det verkar bättre i linje med vad du vill uppnå också.