Nekromanti Ny i skräcken

Isletbranch

Veteran
Vampire är skräck...

...men dålig skräck.

Grundtanken från WhiteWolf är nog skräck, men någonstans bland alla frilansare(nu skyller jag på dom också) och mängder med moduler, så tonades skräcken ner en smula.

Andledningen till att jag får till skräck ibland är att jag, precis som du säger, går ifrån det som står i böckerna och försöker köra mitt eget race, men jag har nog en fallenhet för intriger.

EchonCique

Hero
Re: Verktyg

"Om du med "verktyg" menar "regler", nej, då finns det inte så extremt mycket."

Med "verktyg" menar jag varje form av verktyg som kan hjälpa spelledaren att uppnå det önskade resultatet. Sen spelar det inte så mycket roll huruvida verktyget är i form av regler, motivation till spelare eller konkreta tips till spelledare.
I så fall har du lyckats missa alla de Verktyg som finns nedskrivna i diverse V:tM-böcker Tufva. Det finns tämligen många sådana där och om du läser en text i början av regelboken som förklarar konceptet, miljön och antagonisterna för att sedan följa upp detta med att läsa igenom disciplinerna så kan du ju alltid lägga ihop dessa två till ett och komma på att man faktiskt kan använda disciplinerna till just det som är konceptet och miljön av V:tM: Personlig skräck.

Eller du kanske anser att eftersom det ligger i brödtext och inte tabeller eller i stelbenta regler, så är det inga Verktyg? Ta en koll i Wraith vetja, om du inte hittar Verktyg till skräck i den boken så lägger jag ned ety då är du blind.

Ziaxool

Veteran
Ähum...

Jag tror vi har kommit ifrån ämnet, tråden skulle behandla skräckrollspel för nybörjare, inte debatter hurivda Vampire är skräck.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Den bistra sanningen

Jag tror vi har kommit ifrån ämnet, tråden skulle behandla skräckrollspel för nybörjare, inte debatter hurivda Vampire är skräck.
Frågan om någon kan rekommendera ett bra skräckrollspel utmynnar alltid i en debatt om huruvida Vampire är skräck eller inte. Det är tråkigt, men lika oundvikligt som gravitationen.

/tobias

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: Vampire är skräck...

"...men dålig skräck."

Tja, givetvis håller jag inte med, men det här är ju en åsikt jag kan respektera i vart fall.

"men jag har nog en fallenhet för intriger."

Fast får du inte skylla dig själv lite då? ^_~

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: Skräck eller inte

"Kan vi inte enas om att även om Vampire är skräck så är det en annan sorts skräck än vad man har i traditionella skräckspel?"

Jag tycker inte att man skall placera in Vampire i en obskyr subgenre, om det är det du menar. Förut har ju folk kommit dragande med allt möjligt trams om "darkwave-rollspel" och dylikt, och sånt känns ju bara fånigt. Subgenrer tillför ingenting, och om det är skräck så är det ju skräck. Om det sen inte är exakt likadant som Call of Cthulhu, tja, so be it.

"I övrigt har det här redan diskuterats i vad jag misstänker är forumets längsta och mest inavlade tråd någonsin. Läs den först, sedan orkar ni inte diskutera det mer..."

Den tråden läste jag för länge sen (ja, samtliga inlägg), och uppenbarligen orkar jag fortfarande diskutera. Jag tror för övrigt också att det är den längsta, men jag orkar inte kolla.

Troberg

Sinister eater

Jag tycker inte att man skall placera in Vampire i en obskyr subgenre, om det är det du menar. Förut har ju folk kommit dragande med allt möjligt trams om "darkwave-rollspel" och dylikt, och sånt känns ju bara fånigt. Subgenrer tillför ingenting, och om det är skräck så är det ju skräck. Om det sen inte är exakt likadant som Call of Cthulhu, tja, so be it.
Så du tycker att all skräck är lika?

Och ja, det var jag som drog in darkwave, eftersom jag tyckte att spelen så väl motsvarade stämningen i den musikstilen. Det tycker jag fortfarande.

Havoc

Swordsman

Ett traditionellt skräckrollspel är ett rollspel med traditionella skräckelement, dvs inte karaktärer som monster. Se på en en packe traditionella skräckfilmer så förstår du vad jag menar.
Läste du inte mitt efterföljande stycke? Det du beskriver är ett rollspel med traditionell skräck. För att vara ett traditionellt skräckrollspel behöver det inte vara traditionell skräck i det, bara att själva spelet är traditionellt.

Selly

Level 5 Laser Lotus

"Så du tycker att all skräck är lika?"

Motfråga: tycker du att all sci-fi är lika? Tycker du att all fantasy är lika?

"Och ja, det var jag som drog in darkwave, eftersom jag tyckte att spelen så väl motsvarade stämningen i den musikstilen. Det tycker jag fortfarande."

Heh, jag hade faktiskt glömt att det var du. Nåväl, jag har för dålig koll på den musikstilen, men egentligen spelar det ingen större roll. Om det skulle finnas en sådan etablerad subgenre, kanske. Men nu finns det ju inte det, och en helt egen genre är det ju definitivt inte. Jag tycker inte att Vampire är tillräckligt eget för att det skall behöva omplaceras - särskilt inte när det platsar såpass bra i skräckgenren som det gör. Artificiella subgenrer hit och dit känns mest meningslöst IMO.

Troberg

Sinister eater

Motfråga: tycker du att all sci-fi är lika? Tycker du att all fantasy är lika?
Nej, det är därför jag delar in dem i en massa kategorier som space opera, dark future, postapokalypse, dystopia, dirty future osv.

Om det skulle finnas en sådan etablerad subgenre, kanske. Men nu finns det ju inte det, och en helt egen genre är det ju definitivt inte. Jag tycker inte att Vampire är tillräckligt eget för att det skall behöva omplaceras - särskilt inte när det platsar såpass bra i skräckgenren som det gör. Artificiella subgenrer hit och dit känns mest meningslöst IMO.
Och jag hävdar att bara det faktum att diskussionen blossar upp så här visar att det finns ett sådant behov.

Selly

Level 5 Laser Lotus

"Nej, det är därför jag delar in dem i en massa kategorier som space opera, dark future, postapokalypse, dystopia, dirty future osv."

Dark future, dirty future och dystopia låter som samma sak enligt mig. Ett typexempel på när man gått till överdrift med kategoriseringen.

"Och jag hävdar att bara det faktum att diskussionen blossar upp så här visar att det finns ett sådant behov."

Jag tycker att det finns ett behov av större tankeverksamhet från alla dessa som prompt måste börja skrika "möh möh! Jag är jobbig, och Vampire är inte skräck!" såfort någon nämner spelet i fråga på ett forum där det uttryckligen är tänkt att spelet skall diskuteras. Faktum är att det påminner en hel del om åsikten "näe, det här är inte fantasy juh, för det finns inga alver, dvärgar och hobbits!!!" ...vilket är en ganska larvig inställning.

Troberg

Sinister eater

Dark future, dirty future och dystopia låter som samma sak enligt mig. Ett typexempel på när man gått till överdrift med kategoriseringen.
Nej, inte alls.

Dystopia - Brazil, Kallocain, 1984 och så vidare.
Dirty future - Vågen som kom som respons på de kliniskt rena Star Trek och Star Wars. Rymdskeppen är skitiga och risiga. Alien är bästa exemplet.
Dark future - Temat är allmänt negativt. Stalker, viss postapokalyps med mera.

Jag tycker att det finns ett behov av större tankeverksamhet från alla dessa som prompt måste börja skrika "möh möh! Jag är jobbig, och Vampire är inte skräck!" såfort någon nämner spelet i fråga på ett forum där det uttryckligen är tänkt att spelet skall diskuteras. Faktum är att det påminner en hel del om åsikten "näe, det här är inte fantasy juh, för det finns inga alver, dvärgar och hobbits!!!" ...vilket är en ganska larvig inställning.
Personligen tycker jag att Vampire inte är skräck av samma anledning som Delta Force och liknande 3D-shooters inte är krig. Man har lånat vissa regler och egenskaper från krig, men det är inte som att vara med i ett krig. Vampire har lånat klassiska element från skräckgenren, men jag har aldrig lyckats få någon skräckstämning då jag spelar det därför att det inte använder dem på ett skräckigt sätt.

Visst, det går att göra skräck av Vampire precis som man kan köra skräck i nästan vilket system som helst, men jag anser inte att det är mer lämpat än ett icke-skräckspel, jag tycker till och med att det är mindre lämpat än ett genomsnittligt generiskt system.

Selly

Level 5 Laser Lotus

"Dystopia - Brazil, Kallocain, 1984 och så vidare. Dirty future - Vågen som kom som respons på de kliniskt rena Star Trek och Star Wars. Rymdskeppen är skitiga och risiga. Alien är bästa exemplet. Dark future - Temat är allmänt negativt. Stalker, viss postapokalyps med mera."

Tja, då vet jag. Och jag vidhåller min åsikt att man gått till överdrift med kategoriseringen. Visst, att man kanske bör skilja på cyberpunk och space opera är väl en sak, men det finns gränser.

"Vampire har lånat klassiska element från skräckgenren, men jag har aldrig lyckats få någon skräckstämning då jag spelar det därför att det inte använder dem på ett skräckigt sätt."

Hur man använder elementen känns mer upp till spelarna och spelledaren än till själva spelet. Jag fattar vad du menar, men jag håller inte med. Själv har jag som sagt inte haft några som helst problem, och jag anser ju också att jag fått stöd från böckerna för att kunna uppnå det. Och jag ser inte vad det är som är så radikalt annorlunda från "vanlig" skräck. Att man spelar monster duger inte, med hänvisning till inlägget Rising skrev lite längre ner. Själv tycker jag att det är betydligt enklare att få till en bra skräckstämning i Vampire av just den anledningen också, men så har jag heller aldrig gillat skräckspelande i stil med "Oh my God, what is that thing?!!?! It ate Frank's head!! GYAAAAH!!!"...vilket iofs går alldeles utmärkt att uppnå i Vampire också, men men.

Troberg

Sinister eater

Tja, då vet jag. Och jag vidhåller min åsikt att man gått till överdrift med kategoriseringen. Visst, att man kanske bör skilja på cyberpunk och space opera är väl en sak, men det finns gränser.
Det beror på. Om man som jag sitter med en av landets största samlingar science fiction producerad för TV så är det helt plötsligt intressant för att kunna föra en meningsfull diskussion.

Selly

Level 5 Laser Lotus

"Det beror på. Om man som jag sitter med en av landets största samlingar science fiction producerad för TV så är det helt plötsligt intressant för att kunna föra en meningsfull diskussion."

Förståeligt. Själv slipper jag ju som sagt den bördan. Vill man återknyta till det andra ämnet (nej, det vill man egentligen inte alls, men jag försöker göra nåt slags kortis nudå) så kan jag ju påpeka att även om jag inte finner undergrupperingar av skräckgenren nödvändiga alls (utan alltså snarare ser dem som ett hinder) så var väl ditt förslag om "darkwave" ändå mer tänkt som en helt egen genre än en undergruppering till skräcken? Jag kommer inte ihåg den forna diskussionen när du tog det, så jag undrar väl mest av tydlighetsskäl (till nästa gång någon drar upp det här ämnet...). Min åsikt torde väl stå klar i endera fall.

Troberg

Sinister eater

Vill man återknyta till det andra ämnet (nej, det vill man egentligen inte alls, men jag försöker göra nåt slags kortis nudå) så kan jag ju påpeka att även om jag inte finner undergrupperingar av skräckgenren nödvändiga alls (utan alltså snarare ser dem som ett hinder) så var väl ditt förslag om "darkwave" ändå mer tänkt som en helt egen genre än en undergruppering till skräcken? Jag kommer inte ihåg den forna diskussionen när du tog det, så jag undrar väl mest av tydlighetsskäl (till nästa gång någon drar upp det här ämnet...).
Ja och nej. Eftersom Vampire, Nightlife och de andra spelen som berörs av detta ligger i en gråzon (vilket diskussionerna visar) så tänkte jag att i stället för att käbbla om var genom gråzonen man ska dra gränsen så ger man gråzonen ett namn. Visst, darkwave överlappar då skräck, superhjältespel med mera, men den har också en egen, tydlig identitet. Överlappningar kommer alltid att förekomma i genreindelningar, och det är jag glad för. Hur tråkigt skulle det annars vara?

Selly

Level 5 Laser Lotus

"Vampire, Nightlife och de andra spelen som berörs av detta ligger i en gråzon (vilket diskussionerna visar)"

Fast allvarligt talat, hur många är det som deltager i dessa diskussioner, jämfört med hur många som utan diskussion ser spelet som ett skräckrollspel? Jag tycker liksom inte att man bör skapa nya genrer (subgenrer är mer acceptabelt, även om jag alltså ändå inte gillar det) bara för att ett fåtal inte håller med, ety det då blir alldeles för oöverskådligt. Nåväl. Lite cred skall du väl ha för att du åtminstone föreslår en lösning istället för att bara obstinat sitta och skrika "möh, Vampire är inte skräck!". Sen vetefan om jag tycker att den lösningen du föreslår är den absolut bästa, då jag ju som sagt är nöjd som det är (för default i nuläget tycks ju ändå uppenbarligen vara att Vampire är ett "skräckrollspel" och inget annat, trots att alla inte håller med), men likväl.

"Överlappningar kommer alltid att förekomma i genreindelningar, och det är jag glad för. Hur tråkigt skulle det annars vara?"

Tja, vill man vara krass så är det ju faktiskt ändå bara en etikett, så jag vet inte om den tråkigheten skulle förpesta mitt liv i någon större utsträckning. Sålänge etiketten är korrekt så är jag nöjd.

Troberg

Sinister eater

Fast allvarligt talat, hur många är det som deltager i dessa diskussioner, jämfört med hur många som utan diskussion ser spelet som ett skräckrollspel?
Det argumentet kan lätt vändas åt andra hållet: Hur många är det som inte deltar i diskussionerna som inte ser det som ett skräckspel?

För mig är blotta närvaron av en diskussion kring klassificering en tydlig indikation på att klassindelningen är oklar och antingen måste förtydligas eller utökas.

Selly

Level 5 Laser Lotus

"Det argumentet kan lätt vändas åt andra hållet: Hur många är det som inte deltar i diskussionerna som inte ser det som ett skräckspel?"

Om man hårddrar det där så kan man lika gärna skippa genrer över huvud taget. Det är ju i så fall fullt möjligt att majoriteten av världens rollspelare (närmare bestämt alla som inte uttalat sig) i själva verket ser Call of Cthulhu som ett hentai-rollspel, som helt och totalt saknar all koppling till skräckgenren.

"För mig är blotta närvaron av en diskussion kring klassificering en tydlig indikation på att klassindelningen är oklar och antingen måste förtydligas eller utökas."

För min del så tycker jag att folk borde skärpa sig och sluta köra nåt slags befängd Cato-taktik med att lägga in små pikar överallt. Det blir tröttsamt i längden, och leder bara till en massa fruktlöst tjafs (även om den här tråden inte är i närheten lika illa som den där andra onämnbara styggelsen). En eventuell ny genre (som jag ju alltså är emot) skulle ju för övrigt ändå bara vara forumspecifik, och det känns bara onödigt.

Troberg

Sinister eater

En eventuell ny genre (som jag ju alltså är emot) skulle ju för övrigt ändå bara vara forumspecifik, och det känns bara onödigt.
Man måste ju börja någonstans. Funkar den så sprider den sig. Dogma-genren började i mitt huvud, nu är den erkänd på forumet och man ser ibland den nämnas i andra sammanhang. Knepet för att hitta bra genrer är att slänga ur sig allt man kommer på och se vad som fastnar.