Nekromanti Ny idé, igen...

Sodivra

Champion
Re: Eh.. Främlingar! Främlingar!

Är det något att bygga på?
Känns lite klyschigt.. Vad sägs om att jordemodern och den himmelska fadern har haft skilsmässa? Förr så kanske det var en religion som grenade ut sig till två samhällsklasser: Solklassen och Månklassen. Solklassen var krigare, präster, adelsmän, månklassen var helare/druider och.. öh.. Kommer inte på något mer just nu.. :gremwink: Men allt eftersom så blev det två religioner, som sedan skiljdes smärtsamt, och nu är det två folk. Det passar ihop med dualiteten tycker jag. Använd verkligen det sole och måne står för som jag listade i förra inlägget, iallafall jag tycker det.. Sol är upplysning, kristendom, hierarki, patriakrat. Måne är mystik, animism, matriarkat.. Mumsigt va? Fast det är ju bara jag.. :gremwink:

För övrigt; W3 är skitbra, men jag tycker att Månbrunnarna blev tråkiga efter de första tjugo...
*Suck..* (Glädjesuck) Jag älskade verkligen hur dom gestaltade en alvmånkult.. Skiiitmysigt.. Nattalverna har ju den bästa musiken också.. *Iioooo.. oouoo.. oo ooo..* (Den som hittar den delen i musiken, han/hon är duktig! *Tips: Låter som en vind*) Och så trädens knarrande.. Och Ancients of Lore's kappa.. Ljuuuuvligt..

Sodivra

Champion
...de ökar ifall man har dåligt med mat eller av annan anledning är undernärd.

Då finns det naturligtvis en del rika makthavare som exprimenterar med att svälta kvinnor! Det hade varit sååå coolt! (Men elakt, naturligtvis.. :gremwink:)

Mask_UBBT

Hero
Re: Eh.. Främlingar! Främlingar!

"Känns lite klyschigt.. Vad sägs om att jordemodern och den himmelska fadern har haft skilsmässa? Förr så kanske det var en religion som grenade ut sig till två samhällsklasser: Solklassen och Månklassen. Solklassen var krigare, präster, adelsmän, månklassen var helare/druider och.. öh.. Kommer inte på något mer just nu.. Men allt eftersom så blev det två religioner, som sedan skiljdes smärtsamt, och nu är det två folk."

Hmmm... det ena tar väl inte ut det andra?
Alverna är tänkta att vara ett förfallet folkslag, det jag beskrev kanske är den allmäna uppfattningen i dagens läge, medant något sånt där kan vara grunden.... eller något...

"Det passar ihop med dualiteten tycker jag. Använd verkligen det sole och måne står för som jag listade i förra inlägget, iallafall jag tycker det.. Sol är upplysning, kristendom, hierarki, patriakrat. Måne är mystik, animism, matriarkat.. Mumsigt va?"

Är inte det ungefär lika klyshigt som det jag skrev? :gremwink:

Mask_UBBT

Hero
"Då finns det naturligtvis en del rika makthavare som exprimenterar med att svälta kvinnor! Det hade varit sååå coolt! (Men elakt, naturligtvis.. ) "

Folk fattar inte riktigt varför fattiga kvinnor fder dvärgar, vissa säger att det är en gudagåva till de gudsfruktiga ibland de fattiga. men det där är ju givetvis en tanke...

Sodivra

Champion
Byter rubrik. Du har nog fattat meddelandet nu.

Jag gillar historiska och symboliska klyschor, men inte fantasyklyschor.. :gremwink: Funderade lite på det du skrev, och du har rätt, det funkar ju lika bra egentligen.

Mask_UBBT

Hero
Du, hörrdu! Bilder!!!

Titta på den lilla bilden jag gjorde!!!

:gremgrin: :gremgrin:

Det ska föreställa en dvärg, om du inte kunde gissa det...
På en skala är det nog en väldigt 'snygg dvärg'...

Ändrade; la till en alv åxå...

zuntona

Swordsman
Re: Du, hörrdu! Bilder!!!

Hade du inte sagt vilken som vilken hade jag trot tvärtom.

Sodivra

Champion
Oj, missade det..

Missade det här inlägget.. Nåja. Är det som dom ser ut? Alven ser lite slavisk ut, men det kanske var det du tänkte på.. Dvärgen hade nästan föör prydligt skägg tycker jag, han ser inte lika barnslig ut.. :gremsmile: Nåja, gnäll, gnäll.. Vad säger du själv?

Mask_UBBT

Hero
Re: Oj, missade det..

"Alven ser lite slavisk ut, men det kanske var det du tänkte på.."

Tja, alven blev ungefär som jag tänkte mej, men håret och skägget ska vara lite mörkare...
...slavisk? Väldigt nära vad jag siktade på, iallafall, så jag är väl nöjd med det :gremgrin:

"Dvärgen hade nästan föör prydligt skägg tycker jag, han ser inte lika barnslig ut.."

Dvärgarna är, i regel, inte riktigt tänkta att se väldigt barnsliga ut, de ska snarare 'födas gamla'... Alltså inte gråhåriga och med reumatism, men de ska ha ganska 'vuxna' anetsdrag redan när de är unga... typ... annars hade man för lätt misstagit dem för småbarn med stora huvuden, och det är lite dumt...

Man får inte heller glömma att dvärgana faktiskt har hög status, och då måste man ju vara lite finklädd...

Förresten, jag har tänkt lite på ett par saker...
Jag funderar på hur gamla dvärgarna/alverna ska bli...
Ska man kanske låta dvärgarna bli lika gamla som människorna? eller lite yngre kanske? hundra bast? Det senare kan kanske vara lite praktiskt, då man då skulle kunna 'ärva' en erfaren dvärg...

Alverna ska antingen vara lika långlivade som människorna, vilket jag dock finner lite väl 'oromantiskt', alternativt kan man låte dem bli 200 år eller något sådant...300, om de ska bli riktigt skröpliga... inte odödliga, sådant tycker jag bara är jobbigt. Jag får nog påpeka att Alverna nog inte har en medelålder över kanske 45-60 år, då de lever ganska farligt... Ett litet läger kanske har en 'gamling' på 170, och ett par 'äldre' på 110...

...eller?

...förresten, jag måste börja jobba på människorna, tror jag... :gremwink:

Mask