Nekromanti Ny intressant svensk vampybok

Tänkte bara passa på att rekommendera en hyfsat ny bok som jag har börjat läsa på.

Titel: Låt den rätte komma in
Författare: Lindqvist, John Ajvide

Den utspelar sig 1981 och handlar om Oskar, en kille på 12 år som bor i en stockholmsförort som jag för tillfäller har glömt namnet på..Blackeberg eller nått.

Oskar har det inte så lätt i livet. Han är rätt så mobbad i skolan, har bara nån enstaka kompis och området där han bor är ganska så nergånget (tänk grå betong i typisk dyster förort) med en hel del smågäng, knarkare och alkisar.

Oskar bor med sin mamma eftersom hans föräldrar separerade när han var fyra. Hans dag består mest av att undvika att få stryk i skolan, titta på tv med mamma på kvällarna och dela ut reklam på lördagsmorgonen. Men en dag så händer nånting riktigt spännande...en pojke i Oskars egen ålder hittas mördad ute i skogen, upphängd i ett träd. Det tycker Oskar är det häftigaste som har hänt på länge. Han samlar nämligen på bilder och tidningsartiklar om seriemördare och det vore ju riktigt häftigt om det var en sån som hade kommit till Blackeberg.

Samtidigt skymtar Oskar och hans mamma en ny hyresgäst i trappuppgången bredvid deras. Det är en flicka i samma ålder som Oskar. Fast man ser aldrig hennes föräldrar och hon är aldrig ute på dagen...

Detta är nått av det bäst skrivna jag har läst på väldigt länge! Miljöbeskrivningarna är otroligt levande och man förflyttas verkligen tillbaka till tidigt åttiotal i sverige, med ryska ubåtar och allt annat.

Och även om personen man läser mest om bara är tolv år gammal, så skall man inte tro att det är en barnbok. De levande miljöbeskrivningarna gäller även våldsscenerna, som är något av det obehagligaste jag har varit med om. Men boken är så förbaskat bra att jag ändå inte kan låta bli att läsa den på lunchrasterna, även om det kanske inte är det smartaste som finns att läsa ingående beskrivningar av vad som händer med en mans ansikte när han häller saltsyra i ansiktet på sig själv samtidigt som man sitter och äter.

Rekommenderas varmt!

/Lars, bokmal

Johan K

Gammal & dryg
Shit, hur ska jag hinna med alla intressanta böcker mellan jobbet & att sova.. :gremtongue:
Hursomhellst, är ledig imorgon så det lär ju bli en tur till bibblan & låna ett X antal böcker att förkovra sig i, denan inräknat.. :gremgrin:

/ Johan K, som blev oväntat ledig imorgon

GlueBall_UBBT

Warrior
Låter helt okay. Ska se om jag hittar den. Tack för tipset.

När jag ändå håller på så kan jag varmt be er skippa se filmen "Underworld", för den 5uXX0rz!